name | autoweek.cz

Cesta zboží z internetových obchodů

Cesta zboží z internetových obchodů

21.04.2019 | Vladimír Rybecký | Doprava

Pokud si v českém internetovém obchodu objednáte zboží z Asie, než se dostane k vám domů, urazí téměř 13 000 km a na cestě stráví nejméně 40 dnů.
Cesta z Asie začíná v některém z čínských přístavů Ningbo či Yantian, tchajwanském Kaoshiungu nebo v největším přístavu světa Šanghaji, kam zásilku nechá doručit odesílatel. Odtud se vydá kontejnerovou lodí na 28 dní trvající plavbu, nejčastěji do Hamburku, ale může to být i do jiného severoevropského přístavu. Loď na své pouti z Číny do Německa urazí více než 10 000 km. Pluje kolem Indie. Přes Adenský záliv a Suezský průplav se dostane do Středozemního moře. Pak obepluje velkou část Evropy a vylodí se v přístavu na severu Evropy.
 
„Jedná se o dlouhou a náročnou cestu. Riziková je například oblast Adenského zálivu, kde loď může čelit riziku útoku somálských pirátů, i když v současnosti už se naštěstí díky strážcům vod daří útoky minimalizovat“ říká prokurista společnosti Geis CZ Air+Sea David Knobloch.
 
Po vyložení nákladu v přístavu zásilka putuje vlakem a tahačem čtyři až sedm dní do skladů internetového prodejce v České republice. Náklad přitom musí projít řádným proclením, které trvá i několika hodin.
 
„Pokud si to internetový obchodník vyžádá, zajistíme také balení, etiketování či kompletaci zboží. V případě, že e-shop využívá naše skladové a distribuční služby, zůstává zboží v našich skladech až do objednání koncovým zákazníkem,“ uvádí manažerka marketingu skupiny Geis Eva Děkanová.
 
Ve chvíli, kdy v internetovém obchodu potvrdíte objednávku, připravuje se zboží na další cestu po našich dálnicích a silnicích. Software obchodníkovi vygeneruje adresní štítky s čárovými kódy, kterými se balíky polepí a jsou přichystané k expedici.
 
„Poté, co převezmeme balík u odesílatele, zašleme příjemci e-mailové a SMS avízo s číslem zásilky, unikátním kódem pro přesměrování balíku a eventuální částkou dobírky. Na našich webových stránkách může zákazník od této chvíle sledovat, kde se balík aktuálně nachází. Naše česko-slovenská síť má více než 500 výdejních míst, která jsou umístěna v nákupních centrech nebo třeba v prodejnách tisku. Jsou tak pro příjemce dobře dostupná, aby si mohli svou zásilku vyzvednout třeba cestou z práce nebo během víkendového nákupu,“ líčí další pouť Eva Děkanová.
 
Ze skladu putuje balík dodávkou či nákladním vozem do nejbližší pobočky Geis. Zde se svezené zásilky seskupí a cestují nočním během, tedy společnou cestou všech zásilek, do centrálního překladiště v Modleticích u Prahy, kde se třídí zásilky z celé republiky. Plně automatický sorter zvládne za hodinu roztřídit až 16 000 zásilek. Zásilky se třídí podle směrů kam míří. Ještě v noci putují velkokapacitním vozem na doručující pobočku. Tam jsou rozděleny na rozvozové trasy podle poštovních směrovacích čísel a řidiči-kurýři je pak rozvážejí konečným zákazníkům nebo do výdejního místa.
 
Je-li pro obchodníka nejdůležitější co nejkratší čas dodání může využít leteckou přepravu, při níž čas doručení z Asie do ČR zabere dva až sedm dní. Lze zvolit také střední cestu, tedy nákladní vlak tzv. železniční Hedvábnou stezkou přímo z Číny do České republiky, kdy je doba transportu 14 až 21 dní.