name | autoweek.cz

Dopravcům se zjednoduší placení dálničních poplatků

Dopravcům se zjednoduší placení dálničních poplatků

16.05.2017 | | Doprava

V České republice začne fungovat jednotné evropské mýto EETS. Ředitelství silnic a dálnic ČR spolu s firmou Kapsch úspěšně otestovalo software, které v českém mýtu umožní poskytovat evropskou službu elektronického mýtného EETS.
Evropským dopravcům, kteří budou využívat služeb některého z poskytovatelů EETS, se do budoucna výrazně zjednoduší placení mýtného. Nebudou si již muset pořizovat jako doposud českou palubní jednotku při užívání zpoplatněných pozemních komunikací v České republice. Může se to týkat až 370 000 zahraničních kamionů, které každoročně jezdí po tuzemských zpoplatněných silnicích.
 
„Práce na dalším rozvíjení českého mýta a jeho otevření Evropě pokračují rychle. Už v září budeme připraveni jednat s jednotlivými poskytovateli evropské služby elektronického mýtného o možnosti poskytovat tuto službu na území České republiky. Dopravcům se tak v příštích letech výrazně zkrátí administrace při placení mýta,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
 
Před týmem expertů z ŘSD a stávajícího provozovatele Kapsch nyní stojí systémové a integrační testy centrálního systému mýta. Na začátku léta budou následovat prověrky kompletního procesu platby mýta v otevřeném prostředí (tzv. end-to-end testy). Pak už přijde pilotní provoz v podobě testování EETS na reálných mýtných transakcích pod testovacími branami.
 
„Není to naše první EETS implementace, podobně jsme v minulých letech upravili mýtné systémy třeba v Polsku, Rakousku či dalších zemích,“ dodává Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch. I proto podle něj všechny kroky implementace EETS do českého mýta probíhají podle schváleného harmonogramu a není důvod, proč by stát nemohl být k 31. srpnu připraven na EETS. Kompletní náklady na realizaci EETS v Česku přijdou podle podepsaného dodatku na 282 milionů korun bez DPH.
 
Urychlené zavedení evropské služby elektronického mýta vyžadovala Evropská komise, která kvůli zpoždění implementace s Českou republikou dokonce zahájila řízení pro porušení Smlouvy o fungování Evropské unie. Zavedení EETS se tak stalo nezbytnou součástí dodatků, které s Kapschem loni v létě podepsalo Ministerstvo dopravy, aby zajistilo další provoz mýta po roce 2016 a mohlo vypsat otevřený tendr na mýtný systém po roce 2019.
 
Evropská služba elektronického mýtného má podle rozhodnutí Evropské komise doplnit národní mýtné systémy tak, aby v budoucnu každý kamion, který projíždí Evropskou unií, mohl používat jen jednu palubní jednotku OBU, která by komunikovala s jakýmkoliv mýtným systémem. Nyní tak tranzitující dopravci využívají řadu palubních jednotek podle zemí, kterými projíždějí. Situace se tak bude podobat například používání mobilního telefonu v zahraničí, kdy uživateli stačí mít jednu smlouvu s domácím operátorem a jeho hovory jsou účtovány do jednoho místa.