name | autoweek.cz

Elektrobusy EKOVA Electron jezdí v Ostravě

Elektrobusy EKOVA Electron jezdí v Ostravě

30.10.2018 | Vladimír Rybecký | Doprava

Elektrobusy s ultrarychlým nabíjením opportunity charging, prvním svého druhu v České republice, už vozí cestující ze Svinova do sanatorií Klimkovice.

Dva elektrobusy EKOVA Electron byly po úspěšných testovacích jízdách předány Dopravnímu podniku Ostrava (DPO), který je nasazuje na lince od svinovských mostů do klimkovických sanatorií a zpět.  Vždy po návratu do Svinova se elektrobus dobíjí u nové stanice v režimu opportunity charging. Jízda do Klimkovic (11,5 km) trvá 22 minut, zpáteční jízda (11,8 km) trvá 26 minut. Samotné nabíjení, které umožní až hodinovou jízdu, trvá pouhých 5 minut.
 
Při nabíjení ve standardu opportunity charging se pantograf spouští z pylonu nabíjecí stanice do ližin ve střeše elektrobusu. Toto řešení, kdy nabíjecí konzole tvoří součást pevné infrastruktury stanice a nikoli vozidla, minimalizuje vlastní hmotnost elektrobusu ve prospěch cestujících (hmotnost ližin na střeše je 15 kg, zatímco hmotnost tradičního pantografu může být až několikanásobně vyšší).
 
Nízkopodlažní elektrobus pojme až 86 cestujících, kapacita zahrnuje dvě místa pro vozíčkáře nebo kočárky.
 
Elektrobusy společnosti EKOVA Electric vyrobila na zakázku pro mateřský Dopravní podnik Ostrava poté, co uspěla ve výběrovém řízení. Součástí dodávky prvních dvou vozidel je dobíjecí stanice ve Svinově. Dodavatelem technologie první stanice pro ultrarychlé nabíjení v ČR je nizozemská společnost Heliox.
 
Proces nabíjení je zajištěn po příjezdu elektrobusu ke stanici obousměrnou komunikací infračerveným přenosem a po propojení nabíjecích kontaktů po metalickém vedení. Řidič musí zastavit na předepsaném místě, připojení pantografu, který je součástí nabíjecího stojanu, probíhá v automatickém režimu. Řidič pouze stiskne tlačítko rychlonabíjení na přístrojové desce autobusu, kde také může sledovat stav nabití trakčních baterií. Po ukončení nabíjení se pantograf automaticky odpojí. Řidiči se nemusejí obávat, že by odjeli od stanice v době nabíjení. Po tuto dobu je jízda blokována a je povolena, až když pantograf vyjede do horní polohy.
 
Nízkopodlažní elektrobusy EKOVA Electron vyrábí ostravská společnost EKOVA Electric ve verzích 10,5 m, 12 m a 18 m. K pohonu slouží centrální elektromotor 155 kW a dva motory v nápravách s výkonem 2x 113 kW. Napájí je Li-Ion akumulátory s kapacitou 190 nebo 265 kWh.