name | autoweek.cz

Evropský parlament potvrdil tvrdé emisní limity pro kamiony

Evropský parlament potvrdil tvrdé emisní limity pro kamiony

19.04.2019 | Vladimír Rybecký | Doprava

Evropská unie poprvé stanovila závazné cíle pro nákladní automobily, které by měly vést ke zlepšení ochrany klimatu. Nová nákladní vozidla mají do roku 2025 snížit emise CO2 minimálně o 15 % a o 30 % do roku 2030.
Na tvrdém snížení emisí CO2 u nákladních automobilů se v únoru dohodla Rada EU a nyní je schválil Evropský parlament. Členské státy ještě musí tyto předpisy formálně schválit, a poté mohou vstoupit v platnost. Paradoxní je, že nový předpis nestanoví konkrétní výchozí hodnotu. Snížení bude vztaženo k průměrné hodnotě emisí všech nově registrovaných nákladních vozidel v Evropě za rok 2019. Tato hodnota ale nebude známa dřív než na jaře roku 2021!
 
Podle analýz EU v současné době těžká nákladní doprava způsobuje o 25 % více emisí skleníkových plynů než v roce 1990, protože Evropu křižuje stále více kamionů. Ve snaze omezit globální oteplování, vyplývající ze závazků podepsaných v Pařížské dohodě o klimatu, chce EU drasticky snížit dosud rostoucí emise skleníkových plynů z dopravy.
 
Poslanci z frakcí zelených, sociálních demokratů a křesťanských demokratů s tímto rozhodnutím vyjádřili spokojenost a označují jej za velký úspěch.
 
Realizaci nařízení by mělo podporovat používání nových technologií. Výrobci kamionů jsou proto povinni v roce 2025 prodat alespoň 2 % vozidel s nulovými nebo téměř nulovými emisemi. Toho lze dosáhnout pouze elektrickým pohonem.
 
Výrobci nákladních vozidel již v únoru reagovali ostrou kritikou a varovali před tím, že nemohou ovlivnit poptávku po nízkoemisních vozidlech. Výrobcům, kteří nesplní stanovené hodnoty fleetové spotřeby prodaných vozidel, hrozí vysoké pokuty: v letech 2025 a 2029 to bude 4250 eur za gram oxidu uhličitého a tunokilometr, od roku 2030 to bude 6800 eur.