name | autoweek.cz

Hasiči převzali speciály Tatra s pancéřovanými kabinami

Hasiči převzali speciály Tatra s pancéřovanými kabinami

15.10.2018 | Vladimír Rybecký | Doprava

Zástupci HZS České republiky převzali v Jihlavě dva zcela nové a unikátní hasičské speciály na podvozku Tatra v podobě cisternových zodolněných stříkaček CZS 40 Titan. Vozidla budou sloužit u Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ČR.
Nové velkoobjemové cisterny CZS 40 Titan byly hasičům předány během slavnostního aktu v jihlavském areálu HZS ČR za přítomnosti mnoha významných osobností mezi nimiž nechyběli náměstek ministra vnitra pro řízení sekce ekonomiky a provozu Vilibald Knob, generální ředitel HZS ČR Drahoslav Ryba, předseda výboru pro bezpečnost PS Parlamentu ČR Radek Koten, ředitel pyrotechnické služby PČR Michal Dlouhý nebo ředitel společnosti THT Polička Stanislav Červený či obchodní ředitel Tatra Trucks Petr Hendrych.
 
Vozidla jsou určena pro zásahy v rizikových oblastech s vysokým stupněm ohrožení. Proto jsou vybavena pancéřovanou kabinou i zodolněnou nástavbou a konstrukcí podvozku, které chrání nejen posádku, ale hasicí zařízení a technologie. Vozidla poputují k záchranným rotám v Hlučíně a Zbirohu, plánuje se ještě pořízení třetího kusu, který by měl sloužit u záchranné roty v Jihlavě.
 
Základ CZS 40 tvoří osvědčený automobil řady Tatra Force s podvozkem v konfiguraci 8x8 kopřivnické společnosti Tatra Trucks. O konstrukci nástavby a zástavbu hasicích technologií se postarala firma THT Polička. Vozy CZS 40 Titan se veřejnosti poprvé oficiálně představí během slavnostní přehlídky Armády České republiky a záchranných a bezpečnostních složek ČR na Evropské třídě v Praze 28. října tohoto roku, jež se bude konat při příležitosti oslav výročí 100 let od vzniku Československé republiky.
 
Podle záměrů HZS ČR mají nové speciály ve službě nahradit hasičské tanky SPOT-55, které technicky i morálně zastarávají. Vozidla CZS 40 Titan je možné nasazovat v zamořeném prostředí, jsou vhodná pro hasební zásahy či průzkumné a monitorovací akce při haváriích v chemických a petrochemických podnicích nebo v místech s nevybuchlou municí, nástražnými výbušnými zařízeními a tlakovými lahvemi, mohou být využívány i při velkých lesních požárech atd.
 
Podvozek Tatra T815–7M0RC1.371 je opatřen čtyřmi řiditelnými nápravami s centrálním dohušťováním pneumatik. Třetí a čtvrtá náprava se natáčejí do rychlosti 30 km/h na základě pokynů palubní elektroniky dle natočení náprav předních, centrální dohušťování pneumatik je ovládáno dálkově přímo z místa řidiče. CZS 40 Titan je vybaveno šestiválcovým motorem Cummins ISM500 o výkonu 373 kW a plně automatickou převodovkou Allison 4500R s integrovaným retardérem.
 
Pancéřovaná kabina je čtyřmístná a čtyřdveřová s balistickou odolností úrovně 2a/b podle vojenského standardu STANAG 4569. Je schopna ochránit posádku proti explozí protitankové miny o síle ekvivalentu 6 kg TNT kdekoliv pod kabinou či kolem podvozku. Kabina je vybavena i systémy ochrany posádky před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků použití zbraní hromadného ničení.
 
Posádku tvoří velitel a dva strojníci, čtvrté sedadlo je určeno pro připadnou evakuaci ohrožené osoby. Řídící prvky hasicích systémů jsou zdvojené, jejich ovládání je možné z místa velitele i ze sedadla za řidičem. Pancéřovaná okna mohou být vybavena demontovatelnou drátěnou ochranou, dveře kabiny jsou napojeny na pneumatický systém vozidla pro snadnou manipulaci při otvírání a zavírání. Nástavba je konstruována tak, aby byla odolná proti mechanickému poškození, například při zásazích v ruinách budov nebo v lesích. V jejích útrobách se nachází nádrž o objemu 12 000 l hasebních látek.
 
Čerpací zařízení THT PJA 4000 posádka obsluhuje dálkově pomocí ovládacích prvků a dotykových tabletů. CZS 40 Titan disponuje dvěma proudnicemi, na přídi před kabinou je proudnice o průtoku 1 tisíc litrů za minutu, proudnice umístěná v nástavbě je výsuvná s průtokem 4000 l/min, obě jsou vybaveny kamerou přenášející obraz na displeje v kabině. V nástavbě je i výsuvný stožár s přehledovou kamerou, infračervenou kamerou a laserovým dálkoměrem, další kamery jsou zabudovány do boků a zádi korby a umožňují bezdrátový přenos obrazu na dálku v reálném čase. Veškeré rozvody paliva, olejové a vzduchové okruhy vozidla jsou chráněny proti ohni i horku, podvozek, nástavba i kabina jsou proti sálavému horku chráněny systémem vodních rozprašovacích trysek.