name | autoweek.cz

Jak jsme se poučili z krize

Jak jsme se poučili z krize

30.09.2020 | | Doprava

První vlna nás připravila na tu druhou. Po jarním lockdownu, s jehož důsledky se naše ekonomika bude složitě vyrovnávat ještě dlouhou dobu, a letním oddechovém čase, se koronavirus vrátil mnohem silnější.
„Ve společnosti Geis jsme ale díky jarním zkušenostem připraveni,“ říká Ing. Karel Drbal, ředitel oddělení Business Development společnosti Geis CZ, s tím, že celosvětová pandemie se stala akcelerátorem změn, které by zřejmě v blízké budoucnosti stejně nastaly.
 
„Vezměme si například distribuci zboží v globálním měřítku, kde byl dlouhodobě masivní tlak na rychlost doručení bez zbytečných meziskladů. Na jaře se ale ukázalo, že pro zachování plynulosti ekonomiky je lepším způsobem diverzifikace, například právě využití centrálních meziskladů, které by vykryly deficit materiálových zásob v případě nenadálých událostí spojených s přerušením přepravního řetězce a zamezily by tak výpadku ekonomiky celých oblastí,“ popisuje Karel Drbal.
 
Podle něj se tak sníží frekvence mezikontinentálních přeprav a firmy budou budovat logistická centra pro Evropu, která budou sloužit jako již zmiňované mezisklady. „Samozřejmě nebudou v každé zemi, z jednoho centra se bude obsluhovat větší území, což povede pravděpodobně k dalšímu růstu pozemní přepravy v Evropě. Ostatně – už jsme zaznamenali zvýšení poptávek asijských dodavatelů po zajištění logistiky ve střední Evropě,“ říká Karel Drbal a připomíná: „Naší výhodou je, že my již máme vybudovanou jednotnou přepravní síť. Silní jsme zvláště v České republice, na Slovensku, v Polsku a pochopitelně v Německu, což je z ekonomického hlediska nejdůležitější území v Evropě. Máme tam jednak vlastní přepravní síť a zároveň jsme zásadním členem sítě IDS. (pozn. redakce: IDS zahrnuje řadu partnerů – speditérů a logistických operátorů v Německu a Evropě. Výsledkem je vysoce výkonná flexibilní síť pro přepravu kusových a paletových zásilek, která poskytuje špičkové logistické služby v oblasti B2B i B2C. Výhodou jsou regionální znalosti každého partnera spojené s technologií a možnostmi sítě.) V celé Evropě pak dlouhodobě spolupracujeme s konkrétními přepravci.“
 
Dále uvádí, že z této situace vyplynou na mezinárodní pozemní přepravy nové požadavky, jako je zpřesnění času doručení nebo způsob komunikace mezi operátorem a zákazníkem. „Naši zákazníci kladou důraz na spolehlivost doručení, kterou mnohdy upřednostňují před rychlostí doručení. K tomu přistupuje i důraz na informace o cestě zásilky, tedy například podrobné sledování v naší on-line aplikaci, nebo různé druhy avizací jak odesílateli, tak příjemci.“
 
Doručení až do domu
Geis disponuje i skladovacími kapacitami a nabízí logistiku jako celek. „Pro řadu zákazníků jsme připravili a zajišťujeme logistické projekty počínaje kompletní skladovou logistikou s napojením na naše distribuční centra přes celní odbavení až po přepravní služby v oblasti paletové, kusové i celovozové přepravy. Mezi klienty máme několik velkých e-shopů, pro které zajišťujeme komplexní outsourcing. To znamená, že pro ně zboží dovážíme, skladujeme, přebalujeme, konsolidujeme, distribuujeme nebo připravujeme k expedici. Vše je v naší režii a v našich skladech a pro klienta je to velká výhoda,“ popisuje Ing. Petr Družkovský, provozní ředitel společnosti Geis CZ, podle něhož letošní raketový růst e-commerce vede k tomu, že spousta firem, která před časem neuvažovala o tom, že by logistiku outsourcovala, o tom najednou začíná přemýšlet.
 
Prodej e-shopů v ČR se podle údajů APEC během jara v meziročním srovnání významně zvýšil. Rozdíl přesahoval výjimečných 40 % v dubnu a postupně se ustálil až na 25 %. Krize přispěla k rychlejšímu vstupu řady dalších obchodníků do on-line prostředí, které jim nyní bude sloužit jako další prodejní kanál. „Podíl doručování v módu B2C, tedy koncovým zákazníkům, se tak bude i nadále zvyšovat, a možná ještě výrazněji než na jaře,“ míní Drbal.