name | autoweek.cz

Logistika musí fungovat

Logistika musí fungovat

07.04.2020 | | Doprava

Jednatel společnosti Geis CZ s.r.o. Daniel Knaisl informuje o současné podobě logistiky v době koronavirové nákazy.
S čím se potýká logistika v době, kdy se snažíme snížit šíření koronavirové nákazy? Nouzový stav, který vyhlásila vláda 12. března, již změnil situaci s nedostatkem řidičů, což bylo závažné téma v předchozích měsících. Mnoho dopravců ztratilo zakázky, například přepravy pro automobilový průmysl, a stojí jim stovky kamionů, pro které nemají práci a logicky tím nemají práci ani pro řidiče.
 
V tomto ohledu má společnost Geis výhodu, protože vnitrostátní systémová přeprava palet a kusového zboží funguje v podstatě bez omezení, i když je pravda, že pokles objem přepravovaného zboží. Mnoho obchodů a firem je uzavřených, takže do nich neproudí žádné zásilky.
 
Distribuční logistika ale musí fungovat, obzvláště v této době jsou její služby důležité, protože pro mnoho firem, institucí, ale i soukromých osob jsou často jedinou možností, jak si zajistit materiál do výroby, zboží do prodejny nebo náhradní díly.
 
Pro společnost Geis to znamená přizpůsobovat provoz aktuální situaci, více komunikovat se zákazníky, snažit se mít předem informaci o tom, že příjemce skutečně zboží převezme, a snižovat tak ekonomické ztráty z toho, že by se zboží vracelo zpět odesílateli. Zároveň se zaměstnanci společnosti Geis řídí opatřením pro ochranu zdraví, které byly vydány již 2. 3. a jsou vybaveni ochrannými pomůckami.
 
Zrušil se například osobní odběr zboží v pobočkách, řidiči nevyzvedávají a nedoručují zboží v případě, že člověk, se kterým komunikují, nemá roušku nebo její ekvivalent. Logistické firmy obecně mají omezené možnosti, jak redukovat rizika přenosu viru formou nasazení home office pro většinu pracovníků, protože převážná část jejich aktivit probíhá v pobočkách a logistických pracovištích, skladech, kde se musí pohybovat celý pracovní tým od skladníků přes dispečery apod. To znamená, že ochrana lidí a dezinfekce pracovních prostor včetně dopravních prostředků je základem. To se týká například i skladové techniky, jakou jsou vysokozdvižné vozíky nebo zakladače, skenery a klávesnice počítačů, a to hlavně při střídání směn.
 
Podobná situace je v mezinárodní přepravě. Společnost Geis má pravidelné linky do téměř všech evropských států. Musí každodenně monitorovat situaci, přizpůsobovat pohyb zboží podle toho, které přechody jsou například uzavřené nebo je tam omezený provoz. To se týká i sledování situace v ostatních státech, uzavření některých regionů, zastavení průmyslu, který není nutný pro fungování státu v Itálii a Španělsku, a tím nutnost vykomunikovat se zákazníky aby měli prověřené příjemce.
 
Je to celá řada věcí, které se nyní musí dělat navíc, ale společnost Geis reaguje a její linky fungují stále s tím, že zákazníci musí počítat se zdržením zboží právě kvůli nepředvídatelným komplikacím na hranicích nebo v regionech v zahraničí. Proto byla na firemním webu spuštěna stránka Covid-19, kde se průběžně aktualizují informace pro zákazníky tak, aby vždy věděli, jaká omezení, popřípadě uvolnění omezení, jsou v platnosti. Společnost Geis chce, aby se její zákazníci na ní mohli spolehnout i v této vypjaté době.