neschopnost řsd ohrožuje celé hospodářství | Užitkové vozy | autoweek.cz

Neschopnost ŘSD ohrožuje celé hospodářství

Neschopnost ŘSD ohrožuje celé hospodářství

13.12.2018 | | Aktuality

Vyjádření ČESMAD Bohemia k dnešní situaci na D1 - 13. prosince 2018.
Několik centimetrů sněhu předem avizovaných meteorology na zhruba padesáti kilometrech zcela ochromilo dopravu na D1 a přináší milionové škody našemu hospodářství. Materiální škody vzniklé v souvislosti s mnohahodinovým uvězněním řidičů osobních i nákladních vozidel v kolonách jsou zcela nesouměřitelné s úsporami za ušetřenou solanku nekonajících silničářů. Podobná situace se opakuje prakticky každý rok, aniž by se jakkoliv zlepšovala.

Silniční dopravci platí dle ekologické specifikace provozovaného vozidla za každý kilometr ujetý po dálnici 5 až 10 korun. To je cena srovnatelná s dálnicemi v západní Evropě, za kterou ovšem stát naprosto neposkytuje srovnatelné služby. 

Přestože meteorologické předpovědi na nejbližších 24 hodin v současné době velmi přesně avizují blížící se nebezpečí, prakticky nikdy nejsme svědky adekvátních preventivních opatření. Čeští dopravci, jejichž vozidla denně křižují celou Evropu, se na západ od našich hranic s takto bohorovným přístupem nikde nesetkávají.

Stejně tak bezradně působili dálniční správci komunikace a příslušníci policie, kteří na začínající kalamitu nijak nezareagovali a nechali ji narůst do obludných rozměrů.

Zdá se, že státu veškeré komunikační systémy slouží pouze k výběru peněz, sledování a pokutování řidičů, ale vůbec není ochoten je využít k ochraně jejich majetku a zdraví. Vrcholem arogance pak je sdělení mluvčí ŘSD, že profesionální řidiči měli situaci předvídat a sjet z dálnice. Copak tato organizace ani netuší, že žádné objízdné trasy k D1 pro kamiony neexistují. Že za dvacet let se jí dvoutisícový deficit parkovacích míst nepodařilo snížit ani o jedno stání, ale naopak stále narůstá?

Prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta k tomu řekl: „Jako hlavní problém vidím, že zainteresované složky státní správy nejsou schopny podobným kalamitám předcházet a minimalizovat jejich následky hned od počátku. Proto bude třeba potřebné zákony a vyhlášky, jimiž se zimní údržba řídí, změnit. Není možné donekonečna házet všechnu vinu pouze na řidiče, kteří jsou nuceni vykonávat svou práci ve zcela nevyhovujících podmínkách.“

Martin Felix