pražská mhd vyráží do boje za lepší klima | Doprava | autoweek.cz

Pražská MHD vyráží do boje za lepší klima

Pražská MHD vyráží do boje za lepší klima

29.04.2020 | | Doprava

Snížení emisí, zlepšení životního prostředí, omezení hluku a zvýšení komfortu cestování po Praze mají Pražanům přinést trolejbusy a elektrobusy s akumulátory. Do roku 2030 by měla v hlavním městě České republiky jezdit čtvrtina až polovina autobusů na elektrický pohon.

Dopravní podnik hlavního města Prahy vlastní 1100 autobusů, které ročně spotřebují přes 30 milionů litrů nafty jejímž spalováním v motorech vznikají zplodiny významně znečišťující ovzduší. Tento dlouho trvající neradostný trend by se mohl začít měnit k lepšímu. Rada hlavního města Prahy totiž schválila novou Koncepci využití alternativních paliv v podmínkách autobusové dopravy. Tímto rozhodnutím by nejen začala plnit svůj závazek ve snižování emisí, ale zároveň by cestujícím dopřála komfortnější a mnohem tišší přepravu.
 
V současnosti se 75 % osob v hlavním městě přepravuje tramvajemi a metrem, tedy dopravními prostředky na elektrický pohon. To představuje zhruba 65 % všech výkonů realizovaných Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Zbylých 35 % pak zůstává na autobusech.
 
„Až 80 % znečištění ovzduší způsobuje automobilová doprava. Tím, že začneme více využívat alternativních pohonů ve veřejné dopravě, přispějeme k naplnění pražského klimatického závazku ve snižování emisí CO2, který do deseti let předpokládá snížení až o 45 %. Znatelně se tak zlepší prostředí, v němž žijeme,“ vysvětlil klady obměny vozového parku autobusů náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček (STAN).
 
Pod pojmem alternativní pohony se rozumí především emisně i energeticky nejefektivnější elektrické pohony, doplněné po určitou přechodnou dobu rovněž hybridními a nejmodernějšími autobusy na naftu. Do budoucna se počítá rovněž s autobusy na vodíkový pohon.
 
Podle zastupitelů města se již projektuje trolejbusová trať na letiště a do Letňan, probíhá příprava výběrového řízení na 20 velkokapacitních trolejbusů s akumulátory dlouhých až 25 m, na 15 kloubových trolejbusů s akumulátory a 14 elektrobusů. Připravuje se rovněž pořízení hybridních diesel-elektrických autobusů.
 
(Pozn.: Na rozdíl od jiných měst v ČR ale i řadě zemí EU Praha tedy ani do budoucna nepočítá s nejdostupnějším alternativním pohonem s výrazným efektem na snížení znečištění ovzduší, tedy s autobusy na CNG nevyžadujícím ani zdaleka tak velkými investicemi do nezbytné infrastruktury jako uvedených 4,5 % nových autobusů.).
 
Inspirace doma i ve světě
V České republice je za průkopníka a lídra v elektrifikaci městské hromadné dopravy považováno krajské město Hradec Králové, kde elektrobusy před pár dny překonaly hranici dvou milionů ujetých kilometrů. Přitom první elektrobus pořídili královéhradečtí teprve v roce 2013. Od té doby se poměr vozidel s pohonem elektrickou energií a naftou vyrovnal na 1:1.
 
Česká republika má však dobrou výchozí pozici i v mnoha dalších městech, zejména tam, kde jsou v provozu tramvaje nebo trolejbusy. Řada měst (např. Zlín, Ostrava, Plzeň) pořizuje trolejbusy s trakčními akumulátory, které dokáží obsloužit část trasy bez nutnosti stavět trolejové vedení.
 
Z evropských měst byla v otázce ekologických dopravních prostředků průkopníkem Vídeň. Toto město si velmi zakládá na přísných ekologických podmínkách, které prosazuje vládní strana Zelení - Zelená alternativa (GRÜNE). Ta se zasadila i o zavedení speciálních elektrobusů, které se liší možností vytápění či klimatizace pomocí proudu přímo z akumulátoru. Podle oficiálních údajů města Vídeň se začnou náklady vynaložené do e-busů konečně vracet po 80 000 najetých kilometrech.
 
Většinu veřejné dopravy napájí elektrická energie ve Švýcarsku. Jeho největší město Curych připravuje elektrifikaci řady autobusových linek pomocí systému dynamického nabíjení (In Motion Charging) a jeho trolejbusy jsou již vybaveny trakčními akumulátory, takže jsou operativnější.
 
V hojném počtu nalezneme elektrobusy také v Londýně - podle nejnovějších údajů 234 čínských elektrobusů BYD ADL. V Paříži se dopravní podnik rozhodl vyměnit významnou část svého vozového parku autobusů za elektrobusy. Výběrové řízení bylo vypsáno na 800 vozidel o délce 12 m.