name | autoweek.cz

Nulový závazek letí z Evropy do celého světa

Nulový závazek letí z Evropy do celého světa

06.10.2021 | | Doprava

Sean Goulding Carroll na Euractiv přináší nejnovější přehled zpráv o mobilitě z celé Evropy.Může být létání jednoho dne tak ekologické jako vlak? Letecký průmysl si myslí, že ano.

Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu IATA oznámila, že letecké společnosti z celého světa se zavázaly dosáhnout čistého létání s nulovými emisemi uhlíku do poloviny století, tedy do roku 2050, protože letecký průmysl chce zvýšit úsilí o snížení svého příspěvku ke globálnímu oteplování. IATA zastupuje 290 členských leteckých společností, které tvoří přibližně čtyři pětiny celosvětového leteckého provozu.
 
„Pro letectví je čistá nula odvážným závazkem. Ale je to také nutnost. Důležité rozhodnutí, které dnes musíme učinit, zajistí budoucí generaci svobodu létat,“ řekl na setkání vedoucích leteckých společností v Bostonu generální ředitel IATA Willie Walsh.
 
Tento krok následuje hlavní evropské letecké společnosti, které loni v únoru přijaly stejný závazek. Zelený závazek IATA byl přijat bez větších námitek členů, až na nějaké reptání čínských leteckých společností, že v souladu s Pekingským závazkem bude stanoveným datem dosažení uhlíkové neutrality rok 2060.
 
Walsh vyzdvihl investice tohoto odvětví do čistších letadel jako důkaz svého závazku snížit emise, nicméně někteří kritici o tom nejsou zcela přesvědčeni. Nevládní organizace pro čistou mobilitu Transport & Environment poukázala na příklady lobbingu IATA proti plánům EU zdanit letecké palivo a nesouhlas s vnitrostátními daněmi z letenek. „Velká oznámení na mezinárodní scéně nic neznamenají pokud nejsou podpořena důvěryhodnou politikou,“ řekl manažer pro letectví organizace T&E Jo Dardenne.
 
Jak tedy můžeme dekarbonizovat létání?
Technologie čistých letadel, jako jsou letadla poháněná elektricky nebo vodíkem, mohou být jednoho dne odpovědí, ale ta se neočekávají nejméně v dalším desetiletí (a budou vyžadovat značné investice do výzkumu a vývoje).
 
V Evropě Evropská komise zvolila vícestranný politický přístup ke snížení uhlíkové stopy letectví. Návrhy zahrnují plány na zrušení petroleje osvobozeného od daně, postupné rušení bezplatných povolenek na CO2 pro lety pokryté trhem s uhlíkem v EU a mandát, který pro tankování paliva pro proudové motory na letištích EU zvýší stanovené procento udržitelného leteckého paliva (SAF). Evropská komise při tom důrazně odmítla obvinění, že by jí navrhovaný mandát na podporu udržitelného leteckého paliva (SAF) vedl k vyšším emisím skleníkových plynů tím, že budou ze silniční dopravy odváděna biopaliva na bázi odpadu.
 
V důsledku těchto ekologických opatření bude létání pravděpodobně dražší, ale o kolik se ještě uvidí. Podle odhadů Evropské komise bude nárůst do roku 2050 mírných 8 %. „Myslím si, že evropské letecké společnosti i cestující jsou připraveni nést tyto dodatečné náklady,“ řekl ředitel odboru letecké dopravy Evropské komise Filip Cornelis.
 
Letecké společnosti se zavazují k vrácení peněz
Cestujícím, jejichž cestovní plány byly narušeny pandemií COVID-19, dostali dobrou zprávu, protože evropské letecké společnosti souhlasily s vrácením peněz v plné výši za zrušení letů. Letecké společnosti, mezi něž patří Air France-KLM, British Airways, EasyJet, Lufthansa, Ryanair, TAP a Wizz Air, se také zavázaly do budoucna poskytovat lepší informace o právech cestujících. Tento krok přichází po jednání mezi leteckými společnostmi a Evropskou komisí.
 
„V rané fázi pandemie některé letecké společnosti tlačily cestující do převzetí poukázek. Jednaly tak proti pravidlům ochrany spotřebitele v EU a to bylo nepřijatelné," uvedl ve svém prohlášení evropský komisař pro spravedlnost Didier Reynders. Komisařka EU pro dopravu Adina Văleanová dohodu uvítala s tím, že to po přerušení provozu, způsobeném pandemií, pomůže obnovit důvěru spotřebitelů v letecké společnosti.
 
Čelí Paris dvoukolové anarchii?
Šedá dáma mezi novinami New York Times způsobila na internetu rozruch hodnocením pokusů francouzské metropole proměnit se v jednu z největších světových cyklistických metropolí. Článek s názvem „Jak se cyklisté hemží ulicemi - Je to jako by Paříž propadla anarchii“ vykresluje nezákonný obrázek cyklistů terorizujících chodce, kteří se pokoušejí procházet městem.
 
Za touto „anarchií“ stojí kolektivní nedostatek slušnosti ze strany cyklistů, protože bicykly jezdí na červenou a jezdí přes přechody pro chodce. Pařížští cyklisté dopadají velmi nepříznivě ve srovnáváni s jejich mnohem slušnějšími protějšky v Kodani, kteří respektují pravidla silničního provozu. On-line reakce se pohybovala od odmítání až po, mnohem vzácněji, souhlas.
 
Velká část on-line odporu se soustředila na vnímání toho, že před tím, než primátorka Paříže Anne Hidalgová vytvořila prostor pro cyklistiku, byly ulic zaměřené na automobily. „Auta mohou zabít miliony lidí, ale viděl jsem cyklistu, jak jednou projel na červenou, takže opravdu není možné říct, který z nich je horší," přišla jedna sarkastická odpověď.
 
Evropský zákon o akumulátorech má stanovit globální standard pro automobilový průmysl
Navrhovaná legislativa EU, která zajistí, aby se materiály pro akumulátory získávaly eticky a udržitelně, posílí globální standardy, což z Evropy učiní „průkopníka“ v této oblasti, uvedla Evropská komise.
 
Nedostatek zelených paliv činí z tekutého zemního plynu nezbytnost
Kapalný zemní plyn (LNG) je nezbytným přechodným palivem pro dekarbonizaci námořní dopravy v EU, protože dostupné množství námořních paliv s nulovým nebo nízkým obsahem uhlíku je v současné době nedostatečné, uvedla Evropská komise.