name | autoweek.cz

Platooning poprvé v praxi

Platooning poprvé v praxi

13.07.2018 | Vladimír Rybecký | Doprava

DB Schenker v Německu vyslal na dálnici první autonomní kamiony.
DB Schenker jako první z poskytovatelů logistiky na světě zapojil do provozu digitálně propojené kamiony. Konvoje se rozjely po německé dálnici A9. Do projektu se zapojily také MAN Truck & Bus a Univerzita aplikovaných věd Hochschule Fresenius, finančně na něm participuje i Spolková německá vláda. Spolková vláda podporuje pilotní projekt částkou 2 miliony eur.
 
Konvoj autonomních digitálně propojených kamionů vyrazil z pobočky DB Schenker v Neufahrnu poblíž Mnichova a po digitálním simulačním úseku na dálnici A9 zamířil do Norimberku. Standardní testovací provoz seskupených kamionů na 145 km dlouhé trase začal jízdami bez nákladu. Poté začnou přepravovat náhradní díly, nápoje nebo papír. Denně by trasu mohly stihnout až třikrát.
 
Během prvních reálných testů se bude technologie platooningu optimalizovat s ohledem na bezpečnost provozu, spotřebu paliva a lepší využití prostoru na dálnici. Partneři projektu doufají, že získají přehled o přijetí jízdy propojených kamionů u veřejnosti, stejně jako o dopravní politice a nezbytné infrastruktuře.
 
Řidiči kamionů byli na svou úlohu v projektu připraveni ročním intenzivním výcvikem. Psychosociální a neurofyziologické účinky na řidiče v platoonovém konvoji bude zkoumat Hochschule Fresenius.
 
O technice platooningu
Platooning představuje vozidla v silničním provozu jedoucí v krátké vzdálenosti za sebou s využitím automatizovaného řízení. Tvoří ho alespoň dvě nákladní vozidla, která jedou po dálnici za sebou s velmi malými rozestupy s pomocí technické asistence řidiče a řídicích systémů. Všechna vozidla v seskupení jsou mezi sebou propojena prostřednictvím digitální komunikace. První vozidlo v řadě je vedoucí a určuje rychlost a směr jízdy.