nejdelší nákladní vozidlo ujede denně 1000 km na lng | Doprava | autoweek.cz

Nejdelší nákladní vozidlo ujede denně 1000 km na LNG

Nejdelší nákladní vozidlo ujede denně 1000 km na LNG

17.06.2020 | Rybecký Vladimír | Doprava

Kombinace tahače a návěsu, kterou vlastní Juha a Matti Luokkalaovi, měří 31 m. Ve Finsku jsou takové rozměry běžné. Toto nákladní vozidlo se však přece jen něčím liší od ostatních - využívá pohon na zkapalněný plyn.
Finští podnikatelé v rodinné firmě se dozvěděli pozitivní informace o ekologických výhodách plynu a začali se o tuto oblast zajímat. Jejich obava však spočívala v tom, zda toto dlouhé nákladní vozidlo dokáže zdolat trasu měřící 1000 km na jedno natankování s ohledem na drsné klimatické podmínky v severním Finsku. To předtím nikdo nikdy nezkoušel.
 
Mezi zákazníky společnosti Kuljetus Luokkala s flotilou 23 vozidel a až 45 řidiči patří finský velkovýrobce mléčných produktů Valio a mezinárodní poskytovatel textilních služeb Lindström. Právě v rámci dopravy pro firmu Lindström společnost Luokkala zjistila, že použití této kombinace tahače a návěsu s délkou 31 m může být výhodné.
 
Běžný pracovní den začíná nakládkou v Oulu v severním Finsku. Z něj je náklad přepraven do Kemi a Rovaniemi, odkud se nákladní vozidlo vrací zpět do Oulu pro další várku. Následně vozidlo zamíří na jih do města Ylivieska a potom se vrací domů. Celková ujetá vzdálenost činí 980 km. Po několika měsících provozu již společnost Luokkala ví, že na konci dne zbude v nádrži ještě 25 - 30 % plynu. Spotřeba paliva ji tudíž příjemně překvapila.
 
„Nákladní vozidlo spotřebuje 27 - 28 kg/100 km, což znamená asi 250 - 300 kg denně. Očekáváme proto, že se nám dodatečné náklady vynaložené na pořízení nákladního vozidla na plyn vrátí za tři až čtyři roky. Naše zkušenosti s nákladním vozidel na plyn jsou natolik pozitivní, že si možná zakoupíme další,“ říká Juha Luokkala.
 
Nákladní vozidlo společnosti Luokkala v současné době používá k pohonu zemní plyn. Státní energetická společnost Gasum však rozšiřuje svou síť bioplynových stanic, která by se snad měla dostat také do severního Finska.