name | autoweek.cz

Tatra Phoenix jako kropicí cisterna

Tatra Phoenix jako kropicí cisterna

09.08.2018 | Vladimír Rybecký | Doprava

Nákladní vozy Tatra Phoenix Euro 6 se uplatňují i v extrémních podmínkách kamenolomů.
Modelová řada automobilů Tatra Phoenix Euro 6 se úspěšně prosazuje v oblasti stavebnictví. Důkazem rostoucího počtu vozů Tatra Phoenix Euro 6 u zákazníků, kteří potřebují odolnou a úspornou techniku, je dodávka těchto automobilů společnosti Eurovia Kamenolomy. Nejnovějším přírůstkem v její provozovně Jakubčovice je Tatra Phoenix Euro 6 v provedení kropicí cisterna dodaná dealerem Partner - IPEX, která je speciální svým těžkým kombinovaným pérováním určeným do velmi náročného terénu. Společnost Eurovia Kamenolomy při pořizování nové techniky vsadila na značku Tatra díky velice dobrým zkušenostem s jejími vozy.
 
Pro nejnovější kropicí cisternu společnosti Eurovia Kamenolomy v kopřivnické automobilce Tatra Trucks použili podvozek Tatra T 158 Phoenix Euro 6 s pohonem 6x6, který je vybaven šestnáctirychlostní převodovkou ZF a přídavnou/sestupnou převodovkou konstrukce Tatra. Pohon zajišťuje motor PACCAR MX-13 o objemu 12,9 l a výkonu 340 kW.
 
Vůz je osazen dvoumístnou krátkou kabinou, která je vybavena klimatizací. Odpružení podvozku o celkovém maximálním zatížení 35 t je zajištováno kombinací vzduchových vaků a listových per pro ekonomický provoz jak na zpevněných komunikacích, tak ve velmi těžkém terénu.
 
Dodavatelem nástavby nové kropicí cisterny je tradiční obchodní partner kopřivnické automobilky, česká společnost Kobit, která se zabývá mimo jiné i vývojem a výrobou techniky a nástaveb pro silničáře, komunální služby, hasiče i pro přepravu pohonných hmot. Cisternová nástavba MK18 je určena pro přepravu užitkové vody s možností přečerpávání do nepřístupných míst. Osazením nástavby mycí lištou a připadně dalšími přídavnými zařízeními je možné mýti, kropit a splachovat komunikace i přilehlé plochy a za pomocí dalšího příslušenství lze vozidlo využít také k zalévání, zavlažování a eliminaci prachu v dolech i lomech.
 
Geometrický objem nádrže samonosné konstrukce činí 18 000 l vody. Je opatřena peřejníky a v přední časti má prostor pro čerpadla a vlastní rozvody. Vůz je vybaven jednostupňovým odstředivým vodním čerpadlem o výkonu 1200 až 1950 l/min při pracovním tlaku 5 až 7 bar.
 
Na přídi vozu je instalováno mycí zařízení se třemi velkoobjemovými kloubovými tryskami se samostatným ovládáním z kabiny. Zadní rozstřikovací aplikace disponuje rovněž třemi kloubovými tryskami, které jsou také samostatně ovládány z kabiny vozu. Na stropě cisterny je vysokotlaké otočné vodní dělo rovněž ovládané z kabiny řidiče pomocí joysticku. Vedle hlavního ovládání veškerého příslušenství v kabině řidiče má vůz k dispozici i pomocné řízení nástavby vestavěné na boku cisterny ve strojovně, ze které je možné ovládat kohouty, čerpadlo, osvětlení a další funkce.