name | autoweek.cz

Văleanová statečně bránila zimní dopravní balíček

Văleanová statečně bránila zimní dopravní balíček

26.01.2022 | | Doprava

Transport Brief, přehled novinek Euractivu ze světa mobility od Seana Gouldinga Carrolla.
Komisařka EU pro dopravu Adina Văleanová navštívila Evropský parlament aby projednala zimní balíček Komise týkající se mobility. Văleanová s povinnou vlajkou EU svědomitě nastínila různé návrhy, které Komise předložila loni v prosinci. Zimní balíček zahrnuje čtyři iniciativy: modernizaci hlavních dopravních koridorů EU (známou jako síť TEN-T), posílení železniční dopravy v celém bloku, přípravu Evropy na zvýšení inteligentních dopravních služeb a ekologizaci městské mobility.
 
Po tomto úvodu poslanci Výboru pro dopravu vyjádřili své znepokojení nad návrhem, který prosakoval už o vánočních prázdninách. Především se jedná o dopad vysokých nákladů za elektrickou energii v plánech dekarbonizace.
 
„Prosím, dovolte mi prosím „oslovit slona v místnosti“ a upozornit na hlavní problém, jemuž se diskuse snaží vyhnout. Zatímco jsme zaneprázdněni balíčkem Fit for 55, který snižuje CO2 všude, kde je to možné, tak jsme svědky toho, že kvůli vysokým cenám elektřiny provozovatelé nákladních vlaků přecházejí zpět na dieselové lokomotivy. Tohle jsme nechtěli. To není problém pro zítřek, ale pro dnešek,“ začala rakouská europoslankyně ze středopravé skupiny EPP Barbara Thaler a zeptala se, jaké jsou plány Komise na snížení nákladů na elektrickou energii pro železnici a zvýšení její konkurenceschopnosti se silničním sektorem.
 
Znovu a znovu se objevovala otázka prudce rostoucích nákladů za elektrickou energii. Poslanci Evropského parlamentu bohužel od eurokomisařky asi nedostali takové vysvětlení, jaké očekávali.
 
„Co tady mohu říct? Všichni jsme ohromeni. Není to tak docela problém dopravy, ale trpíme vedlejšími účinky. Je absolutně, naprosto jasné, že se musíme ujistit, že náš energetický systém v Evropě je kompatibilní s našimi cíli dekarbonizace dopravy. Potřebujeme zelenou energii ve velkém objemu,“ řekla Văleanová.
 
V judistické snaze vyvést soupeře z rovnováhy vyzvala Văleanová europoslance aby navrhli řešení: „Spoléhám na vás tady v Evropském parlamentu, že přijdete s dobrými nápady, jak můžeme poskytnout správné zelené objemy energie, které potřebujeme, zejména pro dopravu.“
 
Kromě ceny energií se priority poslanců Evropského parlamentu pohybovaly od financování a vymáhání opatření až po bezpečnost a ochranu zdraví na silnicích.
 
„Možná máme každý jiné slony,“ přemítal poslanec za Zelené Ciarán Cuffe s odkazem na komentáře Barbary Thalerové, „Pro mě tím slonem je změna klimatu.“ Cuffe tlačil na Komisi, aby udělala víc pro rozšíření cyklistických tras po celém bloku - k radosti cyklistických aktivistů, kteří na Twitter uvedli citát „Cyklistika musí být součástí obrazu.“ Zpochybnil také postoj Komise k rozšiřování letišť a tvrdil, že jejich financování by mělo být zastaveno a přesměrováno na ekologičtější způsoby dopravy.
 
Văleanová se ale rozzlobila nad návrhem, že EU by neměla rozšiřovat kapacitu letectví pokud na ni existuje potřeba nebo poptávka: „Můj přístup není méně dopravy, ale chytřejší doprava, ekologičtější doprava... Neměli bychom lidem popírat potřebu konektivity.“
 
Řecká europoslankyně Elena Kountoura z frakce Levice se zaměřila na bezpečnost a zpochybnila neochotu Komise podpořit rychlostní limit 30 km/h v městských oblastech. „Vážená paní komisařko, proč odkládáte toto doporučení, které podpořila tak velká většina poslanců v Parlamentu?“ zeptala se a doporučila Văleanové aby navštívila město, které toto opatření zavedlo a na vlastní oči viděla rozdíl. Zdálo se však, že komisařkou její prosba nepohnula. „Pokud jde o návrh omezení rychlosti, jsem proti. Jsem proti regulaci tohoto na úrovni EU a pochybuji, zda by takový krok byl mezi občany EU široce přijat,“ řekla důrazně Văleanová.
 
EU reviduje pravidla pro cestovní pasy - nastavuje odpočet času na očkovacích certifikátech pro občany bez třetí dávky
Ministři EU dosáhli dohody o aktualizaci pravidel digitálního certifikátu Covid EU, což je krok zaměřený na zjednodušení cestování po celé Unii během omikronové fáze pandemie Covidu. Dohoda má částečně zabránit státům v jednostranném uvalování dodatečných omezení vstupu, jak to některé učinily v prosinci 2021 v reakci na vznik této varianty.
 
Komisařka pro zdraví Stella Kyriakides a komisař pro spravedlnost Didier Reynders přijetí Radou uvítali. „Členské státy dnes znovu potvrdily, že vlastnictví platného EU digitálního certifikátu Covid EU by mělo v zásadě postačovat při cestování během pandemie. Omicron se již rozšířil po celé Evropě a je čas podívat se na ukončení dodatečných cestovních opatření, která řada členských států zavedla v minulých týdnech, díky čemuž je cestování po celé EU těžkopádnější a méně předvídatelné,“ uvedli ve společném prohlášení.
 
Doporučení o koordinovaném přístupu k volnému pohybu vstoupí v platnost 1. února. Od téhož dne bude také platit akt v přenesené pravomoci, který omezuje dobu přijímání certifikátů neposílené vakcíny na 270 dnů. Podle nových pravidel platnost očkovacích certifikátů vyprší devět měsíců po dokončení cyklu primární vakcíny. Ti, kteří nedostali posilovací dávku, budou potřebovat negativní výsledek testu na Covid nebo potvrzení o uzdravení aby mohli cestovat i 270 dní po poslední injekci.
 
Zelení udrželi předsednictví ve výboru pro dopravu
Blahopřejeme europoslankyni Karimě Delliové, která byla znovu zvolena předsedkyní dopravního výboru Evropského parlamentu. Nebyli navrženi žádní další kandidáti, kteří by se pokusili sesadit francouzskou europoslankyni, což znamená, že Delliová byla zvolena aklamací bez nutnosti tradičního hlasování.
 
Delliová, která je členkou frakce Zelených, je předsedkyní výboru od 25. ledna 2017. Tuto funkci bude i nadále zastávat minimálně do konce stávajícího volebního období parlamentu za dva a půl roku.
 
Zákonodárce navrhuje zvýšit cíl EU pro zelené palivo pro proudové motory na 100 % do roku 2050
Návrh Evropského parlamentu požaduje větší ambice v navrhovaném zákoně EU o zeleném palivu pro proudové motory, včetně vyššího procenta povinného udržitelného leteckého paliva (SAF) pro letadla tankující v bloku.
 
Volkswagen splnil emisní cíl EU pro rok 2021 poté, co jej do roku 2020 neplnil
Německý automobilový gigant Volkswagen uvedl, že splnil cíl Evropské unie snížit emise uhlíku u svých nových vozidel za rok 2021, což se značce v předchozím roce nepodařilo.
 
Pracovníci Uberu a Deliveroo budou podle odborů překlasifikováni na zaměstnance
Podle Evropské konfederace odborových svazů ETUC by se na základě návrhu EU měli zaměstnanci některých z nejvýznamnějších platformových společností v Evropě překvalifikovat do postavení zaměstnanců.