name | autoweek.cz

V ulicích se odehrává bitva ve „válce o auta“

V ulicích se odehrává bitva ve „válce o auta“

22.09.2021 | | Doprava

Sean Goulding Carroll na Euractiv přináší nejnovější přehled zpráv o mobilitě z celé Evropy.
Evropská komise s oblibou věnuje sedm po sobě následujících dnů oslavě nějakého politického tématu: Zelený týden, Týden udržitelné energie, Evropský týden regionů a měst… Bruselští političtí činitelé mají nekonečnou touhu po konferencích řízených kalendářem (puristé si s opovržením všímají, že tyto „týdny“ se různí a často ve skutečnosti nejsou týdny).
 
Aktuálně se nacházíme uprostřed další takové oslavy - Evropského týdne mobility. Tato iniciativa, podporovaná v rámci Evropské komise generálním ředitelstvím pro mobilitu a transport DG Move (Directorate-General for Mobility and Transport), si klade za cíl zaměřit se na udržitelné způsoby dopravy ve městech: chůzi, jízdu na kole a veřejnou dopravu, tedy v podstatě na přesun z místa A do místa B aniž byste usedli za volant automobilu (poháněného fosilními palivy).
 
Týden vybízí evropská města, aby pořádala akce oslavující čistou dopravu (například festival nebo pouliční hry), aby zavedla nová stálá opatření, která podpoří přechod na ekologické způsoby dojíždění (například cyklostezky), a pořádala „Dny bez aut“, při nichž jsou některé ulice uzavřeny pro provoz motorových vozidel. Den bez aut se často ukazuje jako nejspornější ze všech tří. Pohyb omezující cirkulaci automobilů má tendenci být svázán s příběhem angažovaného motoristy.
 
Ve Spojených státech jsou některé změny infrastruktury, prováděné místními vládami s cílem usnadnit cyklistům a chodcům, vyobrazeny jako důkaz takzvané „války o auta“. Redaktorka Fox News Laura Ingrahamová se nedávno postavila proti pracím na silnicích v San Francisku a řekla, že se město „ničí“ v zájmu cyklistů. (Ukázalo se však, že město stavělo pruh pro autobusy a ne pro cyklisty.)
 
A není to jen americký fenomén. V březnu letošního roku se bruselští motoristé vydali do ulic (samozřejmě v autech), aby protestovali proti tomu, co považovali za plány ztěžující jízdu ve městě. Nadcházející německé volby také vykouzlily přízrak „Krieg gegen das Auto“, kde byli Zelení namalovaní jako intrikáni proti majitelům automobilů.
 
Pokud dojde k válce proti autům, co potom den Evropského týdne mobility bez aut? Je to ekvivalent útoku? Třeba bitva?
 
Brusel minulou neděli uzavřel v podstatě celé město pro auta, ale ulice ve výsledku působily klidněji. Byly tam malé děti v nadměrných přilbách, neobratně kráčely po dlážděných ulicích a neměly strach. Hladina hluku ve městě znatelně klesla - neustálé dunění dopravy vystřídalo cvakání jízdních kol nebo hukot konverzace když se lidé shromažďovali v oblastech, které by dříve byly nepřístupné. Návštěvníci kaváren se vydali na silnice a využívali nabízený prostor. Pokud dojde k válce proti autům, události, jako je Den bez aut, mohou znamenat nárůst počtu příznivců.
 
„Aby bylo dosaženo hlubokých a trvalých omezení znečištění ovzduší a emisí skleníkových plynů, musí se auta ve městech stát výjimkou, nikoli pravidlem. Budou k tomu zapotřebí odvážná politická opatření na místní, regionální, národní a evropské úrovni,“ tvrdí aktivistka v oblasti klimatu a dopravy v evropské pobočce Greenpeace Lorelei Limousinová.
 
Vyhovuje koncert gigové ekonomice?
Evropský parlament drtivou většinou přijal usnesení o sociální ochraně pracovníků platforem požadující, aby měli stejná práva jako tradiční zaměstnanci, což zasáhne společnosti, které pomohly propagovat tzv. gigovou ekonomiku. Gigová, neboli zakázková ekonomika, je jednou z oblastí sdílené ekonomiky jejímž předmětem je sdílení pracovní činnosti. Ačkoli tato zpráva není právně závazná, zdůrazňuje postoj Parlamentu a jde o klíčovou část připravovaného legislativního návrhu EU, který by měl být předložen do konce roku.
 
Parlament tvrdí, že pracovníci platforem, mezi něž patří řidiči Uberu a doručovatelé Deliveroo, jsou „často mylně klasifikováni jako osoby samostatně výdělečně činné a jsou zbavováni přístupu k sociální ochraně a dalším pracovním právům.“
 
„Lepší přístup k sociální ochraně, lepší pracovní podmínky, přístup ke kolektivnímu zastupování osob samostatně výdělečně činných, vyjasnění stavu a používání etického algoritmického řízení, to vše jsou otázky, které je naléhavě nutné řešit na evropské úrovni. Říkáme ano digitálu, ale ne na úkor práv pracujících,“ řekla europoslankyně odpovědná za tuto zprávu Sylvie Brunetová.
 
Uber, významná společnost pro přivolávání aut a doručování potravin, části usnesení Parlamentu kritizovala. „Třetí status není pro Evropskou unii správným přístupem. Místo toho podporujeme úsilí o posílení nezávislé práce - nikoli o její odstranění minimálními standardy platnými v celém odvětví, které chrání všechny pracovníky platforem,“ uvedl mluvčí společnosti Uber.
 
Ryanair posílí svoji přítomnost na Ukrajině
Irský nízkonákladový dopravce Ryanair se snaží rozšířit své operace na východ se zvláštním zaměřením na agresivní expanzi na Ukrajině jakožto obrovského zdroje migrujících pracovníků. Řekl to generální ředitel skupiny Michael O’Leary. Expanze je však podmíněna vstupem Ukrajiny do deregulovaného leteckého trhu Evropské unie Open Skies. Předchozí jednání byla brzděna dlouhodobým konfliktem mezi Španělskem a tehdejším členským státem EU Velkou Británií o postavení letiště Gibraltar.
 
„Jediným trhem, na který bych poukázal, je Ukrajina. Myslím, že když se připojí k European Open Skies, budeme hlavním investorem na Ukrajině,“ řekl investorům šéf Ryanairu Michael O’Leary. Ryanair v současné době létá z pěti ukrajinských letišť, ale O'Leary věří, že by to mohlo být až na 12.
 
USA ukončí zákaz cestování pro očkované cestující
Spojené státy oznámily, že v listopadu zruší zákaz cestování do země všem cestujícím v letecké dopravě, pokud budou plně očkováni a podstoupí testování a podrobí se sledování kontaktů.
 
Projev o stavu Unie
Každoroční projev předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové o stavu Unie se zabýval klíčovými otázkami agendy EU a oznámil nová opatření, programy a plány. Doprava, přestože nebyla ve středu zájmu, se objevila v řadě souvisejících problémů.