flixbus se zaměřuje na pohon palivovými články | Doprava | autoweek.cz

FlixBus se zaměřuje na pohon palivovými články

FlixBus se zaměřuje na pohon palivovými články

25.11.2021 | Rybecký Vladimír | Trendy

FlixMobility, Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen v rámci projektu HyFleet společně postaví první evropský ekologický dálkový autobus na vodík.
Společnost FlixMobility, společnost pro udržitelnou a intermodální mobilitu provozující autobusové linky FlixBus, se spolu se svými partnery Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen AG podílí na výzkumném projektu HyFleet. Zaměřuje se na vývoj vysoce výkonného systému palivových článků pro dálkové autobusy s cílem uvést do života udržitelnou mobilitu bez emisí CO2.
 
Společnost FlixMobility plánuje od roku 2024 v Evropě testovat a postupně uvádět do provozu autobusy poháněné palivovými články. Jako přidružený partner se na projektu podílí nevládní organizace atmosfair, v budoucnu se k němu připojí také evropský výrobce autobusů.
 
Zakladatel a generální ředitel společnosti FlixMobility André Schwämmlein k projektu uvádí: „Technologie pohonu palivovými články je součástí zelené revoluce v mobilitě a dává výrobcům autobusů šanci podílet se na udržitelné mobilitě. Tímto projektem pokračujeme v naší cestě za udržitelnou a cenově dostupnou mobilitou pro miliony lidí. Pracujeme v souladu s cíli EU a Německa dosáhnout uhlíkové neutrality. S radostí sledujeme, že německá vláda uznává nutnost urychlit dekarbonizaci dopravního sektoru a je připravena podpořit hromadnou dopravu na této cestě.“
 
Díky modernímu vozovému parku a vysoké kapacitě jsou dálkové autobusy společnosti FlixMobility jedním z nejekologičtějších dopravních prostředků. Společnost FlixMobility v červenci 2021 úspěšně uvedla autobusy poháněné bioplynem, elektrobusy a dálkový autobus vybavený solárními panely. 
 
Cesta dálkovým autobusem na vzdálenost 400 km ušetří proti osobním automobilům v průměru 6,6 kg emisí CO2 na cestujícího. Praktické řešení pro zcela uhlíkově neutrální provoz flotil dálkových autobusů však chybí. Ve skutečnosti vede jeden cestující k emisím 26 g CO2 na ujetý kilometr. Při cestě z Mnichova do Berlína to činí 15,6 kg CO2 na cestujícího, což je velmi malé množství ve srovnání s letadlem, kde na stejné cestě způsobí 143 kg ekvivalentu CO2. Ještě daleko víc emisí ušetří autobusy s palivovými články poháněné zeleným vodíkem, jenž povede k nulovým emisím CO2. To je důvod, proč společnosti FlixMobility, Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen AG společně vyvíjejí revoluční řešení mobility. 
 
Zatímco na vnitroměstských linkách autobusy s vodíkovým pohonem již jezdí, řešení pro dálkové autobusy stále chybí vzhledem k mimořádné náročnosti jejich provozu. Autobusy FlixBus ročně ujedou 200 000 km, přičemž denně je to i více než 1000 km, obvykle jen s krátkými zastávkami.  V závislosti na počtu řidičů zapojených do cesty si autobus musí ze zákona udělat přestávku po 4,5 hodinách jízdy, které dosáhne zhruba po 450 km. Z tohoto důvodu by každá alternativa autobusu se vznětovým motorem měla být schopna ujet minimálně 500 km před doplněním paliva.
 
Vodík bude schopen zajistit požadovaný dojezd nebo dokonce víc a doba tankování bude stejně krátká jako u autobusů na naftu. Autobusy se vznětovými motory ve vozovém parku společnosti FlixBus tak mohou být v budoucnu nahrazeny autobusy s palivovými články.

  • FlixBus se zaměřuje na pohon palivovými články
  • FlixBus se zaměřuje na pohon palivovými články
  • FlixBus se zaměřuje na pohon palivovými články