třetina dovezených ojetin je po havárii | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Třetina dovezených ojetin je po havárii

Třetina dovezených ojetin je po havárii

21.12.2021 | | Aktuality

Škody na dovezených autech dosahují za měsíc téměř jedné miliardy korun. Upazorňuje na to společnost Cebia.
Dovoz ojetých aut nabral v posledních měsících opět na síle. Zhruba polovina dovezených aut (51 %) je však starší 10 let a každé zhruba páté dovezené auto je dokonce starší 15 let. Není proto divu, že podle pojišťoven je každé třetí dovezené auto (33,6 %) po havárii či větším poškození. Součet vzniklých škod na těchto havarovaných vozidlech, která se do České republiky dovezou během jednoho měsíce, přitom dosahuje v přepočtu téměř miliardu korun. Polovina havarovaných vozidel však neprojde statistikami pojišťoven, škody na vozidlech tak jsou ve skutečnosti ještě vyšší. Velká část havarovaných vozidel se poté prodává jako nehavarovaná.
 
„Od května se do Česka dováží stále více aut než v předchozích letech a v některých měsících jde dokonce o nejvyšší čísla od roku 2008. Zkontrolovali jsme více než 30 000 dovezených ojetých vozidel a zjistili jsme, že u nich došlo k haváriím, u nichž byly opravy vyčíslené pojišťovnami v přepočtu za 1,6 miliardy korun (61 710 214 eur). Z toho 1,12 miliardy korun připadlo na havárie a poškození a 488 milionů korun na vyčíslení oprav po totálních haváriích,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už třicet let pomáhá bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetých aut.
 
Vzhledem k tomu, kolik se do České republiky v posledních měsících dováží aut, z čísel vyplývá, že částka připadající na opravy aut dovezených v jednom měsíci dosahuje zhruba 917 milionů korun. Průměrná výše škody při havárii či poškození dosahuje podle provedené analýzy 4826 eur, tedy zhruba 126 000 Kč. Průměrná výše škody po totální havárii dosahuje 13 222 eur, tedy cca 344 000 Kč.
 
„Zkontrolovali jsme přitom pouze data od pojišťoven. Velká část havárií a poškození, především starších aut, která už nemají havarijní pojištění, však přes pojišťovny vůbec nejde. Ve skutečnosti tedy bude podíl havarovaných aut mnohem větší,“ upozorňuje Pajer s tím, že podle zkušeností s četností havárií u vozů podle jejich stáří podíl dovezených havarovaných aut dosahuje minimálně 60 %.
 
Samotná havárie přitom ještě neznamená, že vozidlo už nemůže být schopné bezpečného provozu. „Rozhodně nelze říci, že každé auto, které zažilo havárii či poškození, je na odpis a už by se jím nemělo jezdit. Je však třeba vědět, jak bylo havarované, jak bylo opravené a koupit ho za odpovídající cenu. Problémem je, že velká část aut po haváriích, často i po totálních haváriích, se prodává jako nehavarovaná,“ upozorňuje dále Pajer.
 
Zjistit, zda vozidlo bylo havarované či poškozené, lze buď v nezávislém servisu (ne vždy se však podaří poškození a jeho rozsah odhalit), nebo prověřením jeho historie v systému Autotracer od Cebia, případně pomocí služby Vintest od Cebia lze zjistit, zda vozidlo bylo nelegálně předělané.
 
Systém Autotracer obsahuje data nejen od pojišťoven, ale rovněž od značkových i neznačkových autoservisů. Prověřit si v něm lze auto jak s českým, tak zahraničním původem. Systém obsahuje už více než 1,3 miliardy dat o autech z více než 20 zemí. Díky systému lze zjistit, zda auto nemá stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně k jak vysoké došlo škodě, jak bylo servisované, zda není hlášené jako odcizené či zda není zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, pro jakou zemi bylo vyrobené, jaký je skutečný rok jeho výroby a výbava dle výrobce, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované a vidět lze často i jeho fotografie nejen z inzerce, ale i po případné havárii.