automobilový průmysl studenty neláká | Aktuality | autoweek.cz

Automobilový průmysl studenty neláká

Automobilový průmysl studenty neláká

13.08.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Studie společnosti Ernst & Young ukazuje, že nejvíc německých studentů touží po zaměstnání ve státních službách - plných 41 %. Největší pokles zájmu vykazuje automobilový průmysl - ze 22 % před dvěma roky na současných 8 %.
Studie společnosti Ernst & Young se zabývala tím, jaké mají představy vysokoškolští studenti v Německu o svém budoucím zaměstnání. Do průzkumu se zapojilo přes 2000 univerzitních studentů (mimochodem - největší podíl mezi nimi mají studenti sociálních věd - 19 % a plných 15 % studentů je starších 26 let!).
 
Výsledek hodně napovídá o současném stavu společnosti, nejen v Německu. Plných 41 % vysokoškoláků (mezi studentkami dokonce 48 %) touží po jistotě, dané prací ve státních službách! Ještě před dvěma roky to bylo „jen“ 32 %. Analytici proto naznačují, že zeštíhlování státního aparátu a posilování e-governmentu je v nedohlednu, když tak velká část studentů touží po jistotě teplého místečka za státní peníze.
 
Atraktivita automobilového průmyslu, jakožto nejvýznamnějšího průmyslového odvětví v zemi, ztrácí v očích studentů na atraktivitě. Místo 22 % před dvěma roky letos přitahuje zájem jen 8 % studentů. Před automobilový průmysl se tak dostal zájem o práci v kultuře (22 %, což je prakticky stejné jako před dvěma roky) a ve vědeckém výzkumu (20 %, v roce 2016 to bylo 18 %). Pro společnosti působící v automobilovém průmyslu to znamená, že musejí stále častěji hledat budoucí adepty na místa ve výrobě i v technickém vývoji hledat daleko dřív - už od středních nebo základních škol. Zajímavé je, že jako nejperspektivnější oblast do budoucna studenti pokládají IT, nicméně práce v tomto oboru láká jen 11 % z nich. (Pozn.: studenti mohli jako svou volbu označit i více oborů)
 
Co jsou pro studenty rozhodující faktory pro volbu zaměstnání? Na prvním místě to je dlouhodobá jistota zaměstnání (57 %) a dále záruka zvyšování platu (44 %) a kolegialita (41 %). To je docela pozoruhodné, protože průměrný roční příjem státního zaměstnance je v Německu 37 900 eur, zatímco v automobilovém průmyslu to je 39 500 eur a lépe na tom jsou jen zaměstnanci bank se 40 100 eur. Průzkum ukazuje, že studenti počítají s tím, že po současné konjuktuře přijde opět krize s rozsáhlými ztrátami zaměstnání, což je riziko, s nímž je potřeba počítat ve všech průmyslových odvětvích.