co s akumulátory které doslouží v elektromobilech? | Aktuality | autoweek.cz

Co s akumulátory které doslouží v elektromobilech?

Co s akumulátory které doslouží v elektromobilech?

13.05.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Program česko-izraelského akcelerátoru CIPA má za sebou první úspěšný ročník, který se věnoval tematice chytrých měst. Studenti z ČVUT a izraelského Technion pro ČEZ vymýšleli, jak dál využít akumulátory, které dosloužily v elektromobilech.
Týmy studentů z technických univerzit ČVUT a haifského Technionu v Haifě představily výsledky v Izraeli i v Česku.
 
Globální poptávka po elektromobilech a tím i Li-Ion akumulátorech roste. Zatímco v roce 2016 se celosvětově prodaly tři čtvrtě milionu elektromobilů, předloni to už byl milion. V roce 2030 se očekává 24,4 milionu prodaných e-aut.
 
Vedle kapacity akumulátorů, dojezdu, ceny elektromobilů nebo pokrytí dobíjecími stanicemi bude při vědomí tohoto boomu nutné vyřešit také, co udělat s použitými akumulátory. Záruka na akumulátory se většinou pohybuje okolo osmi let aby jejich kapacita neklesla pod 70 %. To samozřejmě neznamená následnou okamžitou výměnu akumulátoru, přesto bude po čase nutné je vyměnit. 
 
Podle společného výzkumného týmu ČVUT a Technionu je nejvhodnějším způsobem následného využití akumulátory nerozebírat, ale ponechat je i nadále vcelku aby mohly plnit funkci energetického zásobníku tam, kde nebude vadit jejich o něco nižší kapacita. Tím by se mohla prodloužit její využitelnost o dalších deset let a teprve pak by se recyklovaly.
 
„Elektromobilita je budoucnost evropského automobilového průmyslu, řada otázek je ale stále nedořešených. Baterie nevydrží v elektromobilu věčně, ale bude ji nutné po čase vyměnit. Náš studentský tým přišel s řadou zajímavých nápadů, jak použité baterie dále využívat, například jako pohotovostní zdroje v nemocnicích nebo v mobilních dobíjecích stanicích,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák
 
Použité akumulátory by mohly fungovat například v mobilních dobíjecích stanicích pro rychlou první pomoc elektromobilistům kteří se ocitli v nouzi s vybitým akumulátorem nebo jako zásobníky energie pro jednorázové akce v místech, která nejsou připojena k síti. Další možností je sestavení velkého akumulátorového úložiště s vlastním zdrojem výroby ekologické elektřiny. Akumulátory mohou místo dieselgenerátorů sloužit i jako záložní zdroje například v nemocnicích.
 
Dalšími zapojenými společnostmi v letošním prvním ročníku CIPA byli Nordic Telecom, ELTODO a AERO4TE.
 
„První ročník projektu CIPA byl pouze začátkem česko-izraelské spolupráce v oblasti inovací a dopadl úspěšně. Už nyní zahajuje ČVUT ve spolupráci s Technionem přípravu dalšího pokračování,“ uvedl velvyslanec Státu Izrael v ČR Daniel Meron.