nissan odmítá šéfa renaultu senarda | Aktuality | autoweek.cz

Nissan odmítá šéfa Renaultu Senarda

Nissan odmítá šéfa Renaultu Senarda

11.02.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Nissan se podle nejnovějších zpráv agentury Bloomberg postaví proti jmenování nového předsedy Renaultu Jeana-Dominique Senarda do funkce předsedy svého představenstva pokud ho jeho francouzský alianční partner navrhne.
Bývalý nejvyšší představitel Aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn, který je i nadále v Japonsku vězněn na základě obvinění z finančních pochybení, prosadil společnou vizi pro obě automobilky, jenže Nissan nyní usiluje o změnu v řízení Aliance. Je to největší problém, jemuž čelí francouzsko-japonské partnerství. Obě strany se snaží najít svou novou cestu bez Ghosna, který díky svému postavení a síle osobnosti přes dvě desetiletí prosazoval společnou vizi.
 
Společnost Nissan se nyní pokouší o přezkoumání své řídicí struktury. Její generální ředitel Hiroto Saikawa Ghosna kritizoval za to, že do svých rukou soustředil příliš mnoho rozhodovacích pravomocí, což podle něho nebylo v nejlepším zájmu japonské společnosti.
 
Jean-Dominique Senard (foto) byl jmenován do čela společnosti Renault s cílem, aby tříštící se alianci s Nissanem spravil. Vedení Nissanu potvrdilo, že při hlasování akcionářů 8. dubna Senarda hodlá jmenovat do svého představenstva. Není ale ochotno podpořit dohodu s aliančním partnerem Renaultem pokud bude požadovat, aby Senard zaujal stejné postavení v obou společnostech tak, jako to bylo v případě nyní uvězněného Carlose Ghosna.
 
Zatímco vedení Renaultu nikdy oficiálně neoznámilo, že chce, aby se Senard stal předsedou představenstva Nissanu, japonská média informovala o tom, že francouzský prezident Emmanuel Macron tento požadavek sdělil svému japonskému protějšku. Macron posléze zasahování do této záležitosti popřel. Podle dvoustranných dohod s Nissanem má Renault nárok jmenovat předsedu představenstva, generálního ředitele a výkonného ředitele Nissanu. Senard proto je zřejmým kandidátem na funkci předsedy.
 
Zatímco Senardovo první setkání se Saikawou proběhlo dobře, Nissan se vzápětí postavil proti tomu, že by měl zaujmout nejvyšší roli, neboť se obává konfliktu zájmů. Renault kontroluje 43 % hlasovacích práv v Nissanu, který naopak nemá žádná hlasovací práva vyplývající z recipročního podílu 15 % ve svém francouzském partnerovi. Francouzská vláda vlastní 15 % akcií společnosti Renault a s dvojnásobnými hlasovacími právy je nejsilnějším akcionářem, což jí dává velký vliv na rozhodnutí, která mají důsledky na společnost Nissan. Představenstvu Nissanu na tom vadí, že francouzská vláda díky tomu rozhoduje o tom kdo bude jejím příštím předsedou.
 
„Jednání na toto téma proběhnou až poté, co zvláštní komise pro zlepšení řízení předloží svá doporučení a poté, co se pan Senard oficiálně stane členem představenstva společnosti Nissan,“ uvedl Nissan ve svém oficiálním prohlášení a odmítl další komentář. Renault na tyto zprávy nereagoval.
 
Carlos Ghosn byl předsedou představenstva obou automobilek i ve vedení dalšího aliančního partnera Mitsubishi Motors - než byl 19. listopadu zatčen a obviněn ze zneužívání firemních financí a informací o nich. Zatímco vedení Nissanu Ghosna okamžitě poté odvolalo, představenstvo Renaultu vyčkalo až na jeho odstoupení. Tím se pro odstupujícího generálního ředitele společnosti Michelin Jeana-Dominiqua Senarda otevřela cesta do vedení Renaultu. Ghosn a jeho dlouholetý poradce ve finančních záležitostech Greg Kelly budou na dubnové schůzi Nissanu odvolání z představenstva.
 
Další diskuse rozpoutala informace agentury Nikkei o tom, že Francouzská vláda informovala vládu v Tokiu o svém úmyslu omezit podíl Renaultu v Nissanu, stejně jako snížit svůj vlastní podíl v Renaultu. Obě informace okamžitě popřel francouzský ministr financí Bruno Le Maire.
 
Francouzský Le Journal du Dimanche naopak kontroval zveřejněním dopisu, v němž právní zástupci Renaultu kritizují přístup vedení Nissanu k internímu vyšetřování Ghosnovy činnosti.
 
Dvě desetiletí byla Alliance pod tvrdým Ghosnovým vedením příkladem úspěšné spolupráce nejen mezi dvěma automobilkami, ale i mezi dvěma odlišnými kulturami.