přechod eu na elektromobily sníží emise co2 jen o 0,4 % | Aktuality | autoweek.cz

Přechod EU na elektromobily sníží emise CO2 jen o 0,4 %

Přechod EU na elektromobily sníží emise CO2 jen o 0,4 %

15.05.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Podle šéfa asociace sdružující dodavatele pro automobilový průmysl, bude mít konec spalovacích motorů v Evropě jen zanedbatelný vliv na celosvětové emise CO2. Přidat se musí i ostatní. Tvrdí to president Evropské asociace dodavatelů pro automobilový průmysl (CLEPA) Roberto Vavassori.
Doprava je jedním ze tří největších globálních zdrojů emisí CO2 spolu s výrobou elektrické energie a obchodem. Jenže přechod aut na elektrický pohon nemůže být jediným řešením. I kdyby se všechna vozidla v Evropě přes noc přeměnila na plně elektrický pohon, globální emise CO2 by se snížily pouze o 0,4 %! Tvrdí to president Evropské asociace dodavatelů pro automobilový průmysl CLEPA Roberto Vavassori.
 
Mnozí evropští politici vidí budoucnost silniční dopravy v elektřině. Odvolávají se přitom na tvrzení vědců, kteří vyzývají k radikálnímu snížení produkce oxidu uhličitého. V opačném případě hrozí zásadní poškození životního prostředí naší planety.
 
Evropa stojí na prahu technické revoluce. Země jako Norsko, Francie, Německo, Švédsko nebo Velká Británie ohlašují blížící se zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory. Absolutní přednost mají dostat elektromobily. Po evropských silnicích jezdí téměř 300 milionů automobilů, z nichž jen kolem 800 000 má čistě elektrický pohon. Tento podíl ale každoročně rychle roste.
 
Roberto Vavassori ve svém projevu na summitu Financial Times Future of Car uvedl, že pokud celá Evropa přejde na elektromobily, emise CO2 se globálně prakticky nezmění: „Evropa je zodpovědná za 10 % celosvětových emisí CO2, zatímco Čína, USA a Indie produkují 66 %. Dále víme, že automobilová doprava se na celosvětových emisích oxidu uhličitého podílí 7 %. Takže pokud bychom během jednoho dne elektrifikovali celou Evropu, ušetříme každoročně 0,7 % emisí CO2. Tento výsledek ale bude pravděpodobně mnohem menší v důsledku použití fosilních paliv při výrobě elektřiny. Takže množství emisí CO2 klesne až na nepodstatných 0,4 %. Uvědomujeme si tento kontext?“