radši pokutu než investice do elektromobility | Aktuality | autoweek.cz

Radši pokutu než investice do elektromobility

Radši pokutu než investice do elektromobility

11.03.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Zatímco téměř všichni výrobci tváří v tvář zpřísňujícím se požadavkům na emise CO2 v EU představují stále další elektricky poháněná vozidla, šéf Fiat-Chrysler Mike Manley v Ženevě ohlásil jiné řešení - cestu s nejmenšími náklady. Je při tom otevřený novým partnerstvím.
Generální ředitel koncernu Fiat-Chrysler (FCA) Mike Manley v Ženevě prohlásil, že je skeptický vůči elektromobilům. FCA proto zvažuje jiná řešení a půjde cestou vyžadující nejmenší náklady. FCA je připraven platit pokuty za emise údajně poškozující klima, pokud to bude levnější než vysoká investice do elektrických automobilů.
 
Manley na autosalonu v Ženevě prohlásil, že je otázkou, zda si zákazníci budou kupovat elektricky poháněná auta. Dnes je jejich prodej v Evropě velmi malý. Pokud si to ale trh vyžádá, Fiat-Chrysler je bude vyrábět také. Za rok chce FCA uvést na trh dva vozy Jeep s plug-in hybridním pohonem a do konce roku 2020 se přidá elektrifikované SUV Alfa Romeo Tonale, rovněž s plug-in hybridním pohonem. Na autosalonu byl předveden i koncept malého městského auta Fiat Centoventi s  elektrickým pohonem, ale u toho není jednoznačné, zda se bude vyrábět.
 
Manley rovněž vyvrátil fámy, že značka Maserati je na prodej. V reakci na tvrzení, že FCA hodlá prodat Maserati čínskému Geelymu uvedl: „Maserati je jednou z našich skutečně krásných značek a má jednoznačně jasnou budoucnost. Ne, Maserati není na prodej.“
 
Šéf FCA také vyjádřil ochotu k novým partnerstvím: „Samostatně před sebou máme silnou budoucnost. Pokud však existuje možnost spolupráce, partnerství nebo fúze, jsme jí otevřeni. Rozhodující je, aby to naši společnost posílilo. FCA jedná s dalšími automobilkami o různých tématech.“
 
Možností, koho tím Manley myslel, je několik. Francouzský koncern PSA plánuje prodávat vozy značky Peugeot v Severní Americe a údajně hledá partnera, jehož prodejní síť by při tom mohl využít. Manley tuto možnost nevylučuje, protože modelová nabídka FCA na americkém trhu je zcela odlišná od toho, co tam může nabídnout Peugeot.
 
Agentura Bloomberg dokonce tvrdí, že generální ředitel PSA Carlos Tavares zadal svým poradcům analýzu případné fúze, partnerství nebo aliance - všech forem spojení, která by mohla jeho společnosti pomoci efektivněji prodat víc vozidel na nových trzích. Tavares v reakci na přímé otázky, týkající se Manleyova vyhlášení, uvedl: „Rádi jednáme s lidmi, kteří hledají obchodní příležitosti. Pokud se totiž v dnešním klimatu posunu veřejného vkusu a rychle se vyvíjející techniky nebudeme pohybovat, pak zanikneme."
 
V hledáčku generálního ředitele FCA ale údajně jsou i Tata Motors, tedy vlastník společnosti Jaguar Land Rover, a snad i General Motors, které se nově orientuje už jen na severoamerický a čínský trh.