starší turbodiesely směřují z německa na východ | Aktuality | autoweek.cz

Starší turbodiesely směřují z Německa na východ

Starší turbodiesely směřují z Německa na východ

01.02.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Ojeté automobily se vznětovými motory se už v Německu téměř neprodávají. Z Německa směřují do střední a jihovýchodní Evropy, včetně České republiky, protože zde se bez problémů uplatňují. Ochránci životního prostředí proto tento region označují jako skládku západní Evropy.
Pověst vznětových motorů mezi německými motoristy v posledních letech těžce utrpěla. Skandál Volkswagenu s emisemi a hrozba zákazu jízdy staví naftu do špatného světla. Mnoho v Německu náhle nepopulárních vozidel se vznětovými motory ale nyní k zoufalství ekologů nachází nové využití ve střední a jihovýchodní Evropě.
 
V Rumunsku, které je již dlouhou dobu významným odběratelem starých ojetin ze západní Evropy, počet registrovaných ojetých vozidel se vznětovými motory vzrostl od roku 2017 do roku 2018 o více než 31 000 vozů. Také v České republice roste obchod s ojetými automobily. Dovozce starších ojetin samozřejmě využívají nejistotu německých spotřebitelů a nízkou cenu těchto vozidel.
 
Vysoký podíl vznětových motorů na Slovensku
Podle průzkumu trhu AAA Auto přichází 63 % ojetých aut do České republiky z Německa, přičemž 60 % dovážených ojetých automobilů má vznětový motor. Na sousedním Slovensku byl vloni podíl vznětových motorů mezi ojetinami dokonce 78 %.
 
Podle listopadového průzkumu DAT Diesel barometer téměř třetina německých dealerů ojetých aut je častěji kontaktována zahraničními obchodníky, kteří kupují ojeté automobily se vznětovými motory. Potvrzuje to i analýza německých statistik magazínu Automobilwoche: počet vozidel se vznětovými motory s emisními normami Euro 1-4 registrovaných v Německu klesá mnohem rychleji než u odpovídajících vozů na benzin. Lze předpokládat, že se značná část z těchto vozidel vyváží.
 
Poslankyně Bundestagu za stranu Levice (Die Linke) Ingrid Remmersová k tomu říká: „Německo vyváží nevyřešený dieselový skandál do sousedních zemí.“
 
Zájem o úsporná a levná auta
V České republice, Polsku, Chorvatsku a Srbsku zatím neexistují žádné ekologické zóny. „Stále jezdíme nerušeně a volně bez jakýchkoli omezení. Zákazník se ptá jen kolik auto spotřebuje - to je jediné, co ho zajímá. O 20 až 30 % úspornější auta na naftu jsou proto ve výhodě,“ uvedl pro Automobilwoche Petr Přikryl z Asociace prodejců ojetých automobilů APPA, který tvrdí, že zastupuje přibližně 400 dealerů.
 
„Hlavním kriteriem pro srbské kupující je nízká cena,“ řekl majitel autobazaru v Bělehradě Slobodan Curguz. V důsledku toho jsou auta stále starší a mají najeto více kilometrů. Podle Srbské Asociace dovozců motorových vozidel je průměrný věk importovaných ojetých automobilů 12 let. Srbsko je jednou z mála zemí v balkánském regionu, které stále dovoluje dovoz i vozidel Euro 3. V České republice byl vloni průměrný věk dovážených ojetin 10,3 roku (tzn. nejméně polovina z nich neplní Euro 5), přičemž 18,2 % (32 185 vozidel) bylo starších 15 let, takže odpovídají emisní normě Euro 3 a nižší!
 
Auta ve východní Evropě jsou starší
V Rumunsku byly v roce 2018 podle výroční zprávy Sdružení výrobců automobilů ACEA automobily v průměru staré dokonce 16 let, a to i přesto, že se zde několik let vyplácelo šrotovné. O mnoho lepší situace není ani v České republice se 14 roky, s více než 13 lety v Polsku a více než 14 roky v Chorvatsku. Nejmladší auta v rámci V4 mají na Slovensku - díky šrotovnému se podařilo jej snížit na 11 let. Pro srovnání: v Německu jsou automobily mnohem mladší s průměrným stářím pouhých 9 let.
 
Ve střední a východní Evropě je již dlouhou dobu jasně patrný trend rozšiřování vozového parku. V České republice bylo podle registru vozidel v roce 1992 2,6 milionu vozů, ale v roce 2018 se jejich počet zvýšil na 5,7 milionu.
 
Environmentální povědomí v tomto regionu zaostávají za potřebou mít auto i při nedostatečných finančních prostředcích. Ekologické organizace jsou tímto trendem pobouřeny. „Střední a jihovýchodní Evropa se nesmí stát skládkou pro stará, již nepotřebná a vzduch znečišťující vozidla,“ uvedl Jan Piňos z Hnutí Duha v Praze.