name | autoweek.cz

Citroën C4 Cactus - cestou chytrých nápadů

Citroën C4 Cactus - cestou chytrých nápadů

12.09.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Citroën je další značkou snažící se těžit z rostoucího zájmu o malé crossovery. C4 Cactus se svým konkurentům postaví mnoha zajímavými nápady a originálním designem právem hlásí k nekonvenčním vozům této značky, které se v minulosti staly legendami.

Na rostoucí zájem kupujících malých vozů o vozy se zvýšenou stavbou reaguje také Citroën. Jeho alternativa k hatchbackům v podobě modelu C4 Cactus už na první pohled vybočuje z trendů nastoupených konkurencí. K originálnímu designu, typickému pro vozy značky Citroën, je přidán zcela původní ochranný ale i grafický prvek po obvodu karoserie nazvaný  Airbump.

 

Ochranné desky Airbump poutají pozornost od jednoduchého tvaru karoserie s překvapivě prostým řešením přídě kontrastujícím s propracovanějším řešením zádě, připomínajícím model DS3. Design vozu C4 Cactus má typickou vlastnost slavných modelů značky Citroën minulosti - okamžitě si jej zamilujete, nebo na vás působí odpudivě. V žádném případě nenechá nikoho v klidu. Toto auto nikde neprojede bez povšimnutí.

 

Desky Airbumb jsou nejen zajímavým designovým prvkem, ale především mají chránit karoserii před drobnými poškozeními způsobenými drobnými střety v malé rychlosti (do 4 km/h), například od vozíků v supermarketech. Byly vyvinuty ve spolupráci koncernu PSA s chemiky německé společnosti BASF. Jde o termoplastové polyuretanové panely v nichž jsou vzduchové polštáře. Airbumpy se nabízejí ve čtyřech různých barvách (nelze je ale všechny vzájemně kombinovat se všemi deseti barvami laku karoserie). Airbump je přichycen plastovými příchytkami doplněnými o jeden šroub z maticí.

 

Ač C4 Cactus působí zcela originálním dojmem, náklady na jeho vývoj snížilo použití osvědčené platformy PSA PF1, tedy stejné jako po technické stránce hodně blízký Peugeot 2008, ale také Citroëny C3 a DS3. Modelové označení C4 je tedy trochu matoucí, protože řada C4 používá platformu PSA PF2. Zavazadlový prostor má objem jen 358 l, resp. 1070 l po sklopení zadní lavice. Plně variabilní elektrický posilovač řízení umožňuje dosáhnout malý stopový průměr zatáčení 10,9 m.

 

C4 Cactus, dlouhý 416 cm, má hmotnost jen 985 kg, tedy o 200 kg méně než C4 (který je ale při stejném rozvoru 260 cm o 17 cm delší). Dosaženo toho bylo nejen použitím hliníku a lehkých plastů, ale i za cenu vynechání mnoha prvků, o nichž jsou u Citroënu přesvědčeni (na základě zákaznických klinik), že je kupující nevyžadují, jako např. jen posuvná zadní okna nebo nedělená zadní lavice (dělená není nabízena ani za příplatek). Tato zjednodušení se odrážejí i v tom, že je Cactus levnější než srovnatelní konkurenti.

 

Technickou zajímavostí je umístění čelního airbagu spolujezdce vpředu pod stropem (Airbag in Roof) místo v přístrojové desce. To vytváří víc volného prostoru, zatímco bezpečnost je plně zajištěna větším objemem vaku.

 

A ještě jedna zajímavost - stěrače Magic Wiper mají zabudovanou hadičku ostřikovače, což nejen zlepšuje čištění okna v době nepohody, ale také šetří dalších 1,5 kg, protože díky účinnějšímu ostřiku stačí jen poloviční nádržka na kapalinu.

 

V interiéru, nabízejícím rozmanité možnosti individualizace, dominuje (stejně jako v modelu C4 Picasso) nad středovou konzolí dotykový 7" displej, umožňující ovládání nejen multimediálního systému, včetně možnosti připojení na internet přes Citroën Multicity Connect, ale i klimatizace a také systémů pomoci řidiči a zobrazení záběrů ze záďové kamery. Jako komunikační jazyk lze zvolit i češtinu.

 

U verzí s robotizovanou převodovkou lze prostor mezi předními sedadly zaplnit vložkou a získat tak v postatě lavici po celé šíři vozu.

 

Nový Citroën C4 Cactus se vyrábí ve Villaverde u Madridu. Cena základní verze 1,2 Pure Tech 82 Live je 329 900 Kč. Český dovozce očekává největší zájem o verzi 1,2 82 PureTech ve střední výbavě Feel Edition (od 374 900 Kč), nebo ve výhodné nejvyšší úrovni Shine Edition (od 414 900 Kč). C4 Cactus je prvním modelem, u něhož Citroën v ceně vozu poskytuje i servisní smlouvu FreeDrive, zajišťující výměnu opotřebovaných dílů, pravidelnou servisní údržbu a prodlouženou záruku vč. asistenčních služeb.