name | autoweek.cz

Obrněný offroad T-Kat v ČR

Obrněný offroad T-Kat v ČR

29.12.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Tatra Defence Industrial na výstavě Future Forces Forum v ČR poprvé představila speciální operační vozidlo T-Kat postavené na bázi vozu Ford F-550 a poháněné turbodieselem Ford V8 6,7 l. Výhledově se ale pracuje i na podvozku vlastní konstrukce Tatra.
T-Kat společnosti Tatra Defence Industrial je unikátní speciální vozidlo s vysokou mírou úrovně balistické ochrany osádky při zachování značné průchodnosti těžkým terénem i výborných jízdních vlastností na zpevněných komunikacích.
 
Podvozek vychází ze sériového Fordu F-550. Vůz je dlouhý 5500 mm při rozvoru náprav 3459 mm. Světlá výška je 260 mm a nájezdové úhly 35° vpředu resp. 34° vzadu. Největší boční náklon je 39° a vozidlo o hmotnosti 8845 kg zvládne stoupání až 60 %. Výhledově by ale měl být vyvinut podvozek vlastní konstrukce Tatra v souladu s požadavky české armády.
 
Konstrukce vozu je vylehčena použitím kompozitních materiálů. Ty současně snižují tepelnou stopu vozidla. T-Kat si poradí i s těžkým terénem a poskytuje nejvyšší stupeň ochrany mezi srovnatelnými vozidly 4x4 (úroveň 3). Výkonný motor Ford V8 TDI 6,7 l se 224 kW (300 k) a 895 N.m zaručuje schopnost úniku z nebezpečných situací prakticky jakémkoliv typu terénu.
 
T-Kat vyniká ve schopnosti prorážení překážek, manévrování v omezeném prostoru (průměr zatáčení 13,5 m) ale i akceleraci. Podle verze karoserie uveze 8 nebo až 11 cestujících nebo chráněný náklad, s karoserií pick-up pět cestujících a nechráněný náklad. Vozidlo T-Kat se dodává i ve speciální V-VIP úpravě a používají se pro přepravu důležitých osob v rizikových oblastech. V této podobě je vybaven luxusním interiérem s mnoha komunikačními a informačními systémy.
 
Konstrukce vozidla je do značné míry modulární, což umožňuje jeho individuální přizpůsobování potřebám koncového uživatele a současně značně usnadňuje případné opravy či výměny poškozených nebo zničených dílů.
 
Speciální operační vozidla (SOV) T-Kat jsou vyvíjena a vyráběna ve spolupráci s významnými zahraničními i domácími partnery. V současné době je v několika zemích ve službě zařazeno několik set těchto vozidel v několika modifikacích. V ČR mohou nalézt uplatnění jako tzv. intervenční a zásahová pro speciální policejní útvary (URN, ZJ) případně v rámci vojenských speciálních sil.
 
Tatra Defence Industrial se zaměřuje na výrobu, modernizaci a servis speciální pozemní techniky. V červnu 2016 otevřený závod je prvním nově vybudovaným výrobním podnikem obranného průmyslu v ČR od roku 1993. TDV má několik programů: produkci nových kolových i pásových vozidel včetně jejich servisu, jejich generální opravy a modernizace a výrobu a úpravy obrněných kabin pro vůz Tatra T810. V rámci podniku funguje i servisní středisko pro armádní vozidla Land Rover Defender. TDV disponuje i nástroji k výrobě kolových obrněných transportérů Pandur, jako subdodavatel pro automobilku Tatra Trucs se může podílet na projektu obrněnců Titus a v budoucnu může i vyrábět pásová vozidla. TDV hodlá většinu produkce vyvážet do zahraničí na základě licencí Ministerstva průmyslu a obchodu vydávaných po souhlasu ministerstev zahraničí, vnitra a obrany.