name | autoweek.cz

Mírný optimismus ve výrobě aut

Mírný optimismus ve výrobě aut

20.04.2021 | | Statistiky

Vývoj výroby automobilů v České republice v prvním čtvrtletí vnáší mírný optimismus.
Přesně rok od vypuknutí pandemie koronaviru se český automobilový průmysl začíná dostávat opět do kondice, a to navzdory nejisté poptávce na hlavních exportních trzích i kritickému nedostatku čipů a dalších materiálů. V prvním čtvrtletí tohoto roku bylo vyrobeno o 2,7 % více motorových vozidel než ve stejném období loňského roku a březnová výroba osobních vozidel se pak blíží výkonnosti předkrizových let.
 
Při hodnocení roku 2021 je potřeba zohlednit, že ve druhé polovině března 2020 se uzavřel prakticky celý evropský automobilový průmysl. Realističtější pohled na vývoj letošní výroby proto dává srovnání s rokem 2019. „Tehdy bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno více než 363 000 osobních vozidel, tedy jen o 8,6 % více než letos, v březnu se produkce automobilů přiblížila roku 2019 dokonce na necelých 5 % rozdílu. Tržní a ekonomické podmínky jsou však diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota. Situace na trhu s polovodiči i ceny dalších vstupů nyní dusí automobilky na celém světě, Česko není výjimkou. Kolínská Toyota dokonce musela z tohoto důvodu načas zastavit výrobu. Aktuální zprávy z evropských trhů ukazují na mírné oživení. Čerstvá statistika ACEA potvrzuje meziroční růst 3,2 % a dává nám tak naději na mírný optimismus,“ objasňuje výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
 
Celkem bylo za první tři měsíce letošního roku vyrobeno celkem 331 897 osobních vozů. To je o 2,8 % více než v prvním čtvrtletí roku 2020. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se dařilo především nošovickému závodu společnosti Hyundai, ve kterém bylo vyrobeno 65 700 automobilů (+17,1 %). V roce 2019, kdy byla výroba vozidel v ČR v podstatě na vrcholu, Hyundai vyrobil za první čtvrtletí 73 000 vozidel. Škoda Auto vyrobila v tuzemských závodech 225 115 vozidel (+5,4 %). V prvním čtvrtletí roku 2019 bylo vyrobeno 231 280 vozů. Kolínská Toyota byla nucena z důvodu nedostatku polovodičů v březnu dočasně na dva týdny zastavit výrobu. I z tohoto důvodu tak došlo v prvním čtvrtletí k meziročnímu poklesu produkce o 22,8 %, když bylo vyrobeno 41 082 automobilů.
 
Výroba elektrických vozidel v prvním čtvrtletí odráží zvýšený zájem o čistou mobilitu. V závodech Škoda Auto a Hyundai bylo vyrobeno celkově 25 918 elektrických vozidel (+7,8 %), z nichž bylo 12 272 elektromobilů BEV (+3,7 %) a 13 646 plug-in hybridů PHEV (+4,1 %). Nárůst výroby v březnu oproti únoru by téměř trojnásobný. Podíl elektrický vozidel na celkovém objemu výroby činil v uplynulém měsíci již 13,1 %.
 
V prvním čtvrtletí bylo v ČR vyrobeno 1111 autobusů (-13,5 %). Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 1017 autobusů, tedy o 13,7 % méně než v loňském roce, kdy výrobce udržel chod výroby až do 30. března. SOR Libchavy, který vyráběl i v průběhu loňské první vlny covidu, dokázal v prvním čtvrtletí tohoto roku vyrobit 89 autobusů (-12,7 %). Produkce autobusů s elektrickým pohonem v SOR Libchavy dosáhla v prvním čtvrtletí 15 kusů a představovala podíl 16,9 %. Výrobce KHMC Opava v tomto roce vyrobil 5 autobusů.
 
Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 241 vozidel, tedy o 65 méně než ve stejném období loňského roku (tj. -21,2 %).