name | autoweek.cz

Dopad elektromobility na zaměstnanost

Dopad elektromobility na zaměstnanost

14.10.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel společnosti Volkswagen varoval, že pomalý přechod k elektromobilitě může společnost stát 30 000 pracovních míst. Vládní poradce pro mobilitu Henning Kagermann ale tvrdí, že by elektromobilita mohla přinést nové pracovní příležitosti.
Generální ředitel společnosti Volkswagen Herbert Diess podle agentury Reuters na zasedání dozorčí rady řekl, že by společnost mohla přijít o 30 000 pracovních míst, pokud by na elektrická vozidla (EV) přešla příliš pomalu.
 
Problém není elektromobilita, ale nízká efektivita
Jak Diess řekl, konkurence nových značek na německém trhu, jako je Tesla, donutila společnost Volkswagen k urychlení její transformace. Tesla hodlá v Německu s 12 000 zaměstnanci vyrábět 500 000 vozů ročně, zatímco 25 000 zaměstnanců Volkswagenu v jeho hlavním závodě ve Wolfsburgu vyrobí pouhých 700 000 aut.
 
„Přítomnost Tesly a dalších zvyšuje naléhavost přechodu na elektromobily, ale žádné konkrétní výpočty toho, kolik pracovních míst by v tomto procesu mohlo být ztraceno, se nedělaly. Není pochyb o tom, že musíme řešit konkurenceschopnost našeho závodu ve Wolfsburgu s ohledem na nové hráče na trhu. Tesla nastavuje nové standardy produktivity. Už o tom probíhají diskuse a máme mnoho dobrých nápadů. Zatím ale nejsou připraveny žádné konkrétní scénáře,“ řekl mluvčí Volkswagenu Michael Manske s poukazem na Teslu a nové čínské automobilky, které pronikají do Evropy.
 
Tesla chce v Grünheide poblíž Berlína při špičkovém využití výrobní kapacity produkovat 5000 až 10 000 aut týdně - více než dvojnásobek celé německého produkce elektromobilů s akumulátory (EV) v roce 2020.
 
Pobouření mezi odboráři
Přechod na elektromobily výrazně změní situaci na pracovním trhu. Podle jednoho odhadu by v důsledku elektrifikace v německém automobilovém průmyslu mohlo do roku 2025 zaniknout 100 000 pracovních míst.
 
Mluvčí dělnické rady Volkswagenu uvedl, že se k tomu, zda Diess před dozorčí radou uvedené poznámky učinil, nebude vyjadřovat, nicméně dodal, že „snížení o 30 000 pracovních míst je absurdní a nepodložené.“ Mluvčí odborů ze spolkové země Dolní Sasko, která je druhým největším akcionářem společnosti Volkswagen, uvedl, že „takové škrty nepřicházejí v úvahu.“
 
Wolfsburgský závod v současné době elektromobily nevyrábí, ale Volkswagen plánuje od roku 2026 zde vyrábět elektricky poháněný sedan podle Projektu Trinity.
 
Nikoliv úbytek, ale šance na nové pracovní příležitosti?
Vládní poradce pro mobilitu Henning Kagermann ovšem předpokládá, že by to nakonec mohlo být za určitých podmínek úplně naopak a elektromobilita dokonce přinese více pracovních příležitostí. Henning Kagermann je optimistický v tom, že klimaticky neutrální přeměna dopravy nakonec vytvoří více pracovních míst, než jich zlikviduje. „Celkově věřím, že nakonec budeme mít dokonce více pracovních míst,“ řekl v Hamburku při prezentaci závěrečné zprávy Národní platformy pro budoucnost mobility NPM.
 
„Největší problém bude rekvalifikace zaměstnanců, dostat je tam, kde budou potřeba, protože existují různá zaměstnání a například bude zapotřebí výrazně více odborníků na digitalizaci a služby. Kvalifikace ve směru digitalizace a servisu je nezbytná. Otázka tedy zní: Jak dostanu dnešní pracovní tým do nového světa?“ řekl Kagermann.
 
Podle Kagermanna je také důležité zajistit, aby v Německu bylo možné konkurenceschopně vyrábět co nejvíce komponent potřebných pro elektromobilitu.