name | autoweek.cz

Autoservis & mobilita - prosinec 2021

Autoservis & mobilita - prosinec 2021

30.12.2021 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Právě vyšlo prosincové vydání magazínu Autoservis & mobilita. Je dostupné volně ke stažení na http://www.autoservismagazin.cz/projects/Banery/AS-bok/as-prosinec-2021/as-prosinec-2021.pdf. Na ukázku přinášíme úvodník.
Vzpomínky na budoucnost
 
Ve svém věku už pamatuji pěknou řádku zářných budoucností. Jen ve světě pohonných jednotek pro automobily se jich vystřídal velký počet - malé jaderné reaktory, po nich plynové turbíny, posléze Wankelův motor, na čas byla budoucnost v motorech s vnějším spalováním. Nic z toho se nakonec nerealizovalo v předpokládaném rozsahu a na většinu z těchto budoucností si dnes vzpomene jen málokdo. Také jsme tu měli vznětové motory s vysokotlakým vstřikováním brzy posílené použitím biopaliv, které se vzápětí staly ekologickou pohromou.
 
Průběžně se vrací nadšení z elektromobility a palivových článků na vodík. Jenže naděje v elektromobilitě tu je už od konce 19. století, zatímco palivové články se přidaly až ve druhé polovině 20. století.
 
EU se nyní rozhodla pro jednu jedinou cestu do budoucnosti s elektromobily a od roku 2035 zakázat prodej spalovacích motorů. Vzpomeňme si ale jak vypadal svět před 15 lety se životem bez aplikací v chytrých telefonech a bez sociálních sítí, s podporou turbodieselů, díky zavádění DPF vnímaných jako nejčistší pohonné jednotky. Po elektrickém pohonu, ani Tesle, nebylo ani vidu ani slechu. Autem roku před 15 lety byla Toyota Prius díky hybridnímu pohonu, který nyní směřuje k zákazu jako ne dostatečně ekologický.
 
Ještě nedávno EU vedle elektromobilů s akumulátory podporovala auta s palivovými články na vodík jako ideální řešení čisté mobility. Členské země dostaly nařízeno jakou musejí mít hustotu plnicích stanic na vodík. Má to logiku - vodík nabízí nejen řešení čisté mobility, ale i problému nestability obnovitelných zdrojů energie.
 
Jenže najednou by všechno mělo být jinak. Historik literatury Frans Timmermans, který jako hlavní expert na ekologii řídí směřování EU do klimaticky čisté budoucnosti se Zeleným údělem, a Ursula von der Leyenová, která dokončila studium jako dětská lékařka díky opsané diplomované práci, náhle mění vše. Vodík bychom měli používat jen pro těžký průmysl a jezdit budeme pouze s pomocí ekologicky čistých akumulátorů bezemisně vytěžených a vyráběných v Evropě.
 
A co bude za rok? Zakážeme pro změnu jako neekologické akumulátory a vrhneme se na nyní Evropskou komisí zavrhovaná biopaliva nové generace a odmítaná syntetická paliva? A v dalším roce zase znovu objevíme přednosti vodíku? Jenže všechny tyto kotrmelce vyžadují miliardové investice vynakládané s dlouhodobou perspektivou. Na co tedy vsadit miliardy v této environmentální ruletě?
 
Nevím, zda v roce 2035 budou jezdit autonomní auta bez řidičů, ani netuším, jaké komunikační technologie se budou používat a pochybuji, že skutečně v Evropě skončí prodej spalovacích motorů.  Jedno ale vím jistě - Ursula von der Leyenová ani Frans Timmermans už dávno nebudou ve svých funkcích a nikdo je nebude pohánět k odpovědnosti za ekonomickou katastrofu, kterou svými nekompetentními rozhodnutími způsobí.
Ing. Vladimír Rybecký, šéfredaktor