name | autoweek.cz

Elektrický Ford Transit s výkonem 2000 k

Elektrický Ford Transit s výkonem 2000 k

27.06.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dnešní užitkové vozy jsou velmi rychlé. Jedna dodávka však mezi nimi vyniká: Ford E-Transit jako Super-Van. Ford tak otevírá novou kapitolu dlouhé historie svých legendárních závodních verzí vozů Transit.
Ford Pro Electric Super-Van je prvním plně elektricky poháněným vozidlem z jedinečné rodiny vysoce výkonných užitkových vozidel. Bude mít světovou premiéru na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2022. Pro Electric Super-Van byl vyvinut tajně. Do jeho stavby se zapojili globální tým Ford Performance Team, specialisté na rallye a závodní vozy STARD v Rakousku a Ford Design Team v Kolíně nad Rýnem.
 
Čtyři elektromotory, kapalinou chlazený 50 kWh akumulátor a speciálně připravený management pohonu umožňují dosáhnout výkon kolem 1500 kW (2000 k) a zrychlení z 0 na 100 km/h pod 2 s. Podvozek, uzpůsobený pro závodní dráhu, je založen na architektuře nedávno představeného modelu E-Transit Custom, první čistě elektricky poháněné verze nejprodávanějšího evropského vanu v kategorii užitečné hmotnosti 1 t, která bude uvedena na trh v příštím roce.
 
Ford Pro Electric Super-Van má systém konektivity nejnovější generace Ford Sync 4 známý ze současných sériových modelů značky. Díky centrálnímu dotykovému displeji, dalším funkcím a vylepšené konektivitě Sync 4 informuje řidiče o funkcích elektrického Super-Vanu a umožňuje přenos dat v reálném čase. To je velká výhoda pro optimalizaci provozní efektivity elektrického Super-Vanu.
 
Ford představil svůj první super van v roce 1971, když proměnil Transit Mk 1 v jedinečné vozidlo poháněné motorem z vítězného Fordu GT40 v Le Mans uloženým uprostřed vozu. Super-Van 2 tento vzorec dále rozvinul - tentokrát inženýři vestavěli do druhé generace Transitu monokok pokrytý karoserií vyrobenou ze skelných vláken. Motor Cosworth V8 o výkonu 590 k pocházel ze závodního vozu Ford C100 skupiny C. Velmi podobný byl koncept třetího SuperVanu z roku 1994, ve kterém se o adekvátní pohon staral motor Cosworth HB o výkonu 650 k z formule 1.