name | autoweek.cz

Pozice zemí proti zákazu ICE

Pozice zemí proti zákazu ICE

29.06.2022 | | Doprava

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv s nejnovějším souhrnem zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
Francouzi jsou proslulí svými diplomatickými schopnostmi na globální scéně - francouzština byla koneckonců jazykem diplomacie, než se do ní vnutila angličtina (jak vám každý Francouz připomene). Který jiný národ by mohl stát za Pařížskou dohodou, mezinárodní dohodou, jejíž realizace se zdála nemožná? A který jiný národ by ji pojmenoval po svém hlavním městě, aby vám navěky připomínal svůj úspěch?
 
A tak se Francouzi v doznívajících dnech svého předsednictví v Radě EU znovu pokoušejí o působivý diplomatický výkon – přimět členské státy EU, aby souhlasily s postojem ke klimatickému balíčku Fit for 55. Diskuse mezi ministry životního prostředí proběhla v Lucemburku, ale namísto projednávání jednotlivých právních předpisů se francouzské předsednictví rozhodlo dát dohromady několik dokumentů. To znamenalo, že o většině balíčku Fit for 55 se diskutovalo a hlasovalo jako o celku.
 
Zda to byl zásah diplomatického génia, jak dosáhnout souhlas s obtížnými soubory jejich spojením, nebo fatální chyba, nebylo v době psaní tohoto článku jasné. Dopravní soubory zahrnovaly revizi systému obchodování s emisemi a také vytvoření ETS 2 pro budovy a silniční dopravu. Ale hvězdou přehlídky byly navrhované normy CO2 pro automobily a dodávky, kontroverzní dokument, který by od roku 2035 znamenal úplný zákaz prodeje vozů s motory na benzin a naftu.
 
Při hlasování byl postoj mnoha členských států jasný – Itálie, Bulharsko, Portugalsko, Rumunsko a Slovensko rozeslaly dokument podporující 90% snížení emisí CO2 z automobilů do roku 2035, čímž se 100% snížení posunulo zpět do roku 2040. Argumentují tím, že by to zemím poskytlo více času na instalaci potřebné nabíjecí infrastruktury a vzhledem k vyšším nákladům na elektrická vozidla by to pomohlo s krizí životních nákladů. Polsko a Maďarsko byly vůči zákazu v roce 2035 podobně nepřátelské, přičemž Polsko tvrdí, že ani trh, ani spotřebitelé nejsou připraveni na přechod na elektrická vozidla.
 
Ale v jiných částech Evropy je návrh přechodu na čistá vozidla silně podporován, s jedinou kritikou, že datum vyřazení spalovacích motorů má být dřív. Nizozemsko nemělo trpělivost s řečmi o snížení cílů nebo používání syntetických paliv jako řešení: „Nemůžeme akceptovat žádné oslabení... To, co je na stole, je naprosté minimum a musíme na něm skutečně trvat.“
 
Největší otazník se vznášel nad Německem, jehož pozice se v období před zasedáním Rady ukázala jako proměnlivá. Bohužel, postoj Německa přišel s hromadou zmatku. V bizarní sérii událostí byl projev německé ministryně životního prostředí kritizován na twitteru jejím kolegou Christianem Lindnerem, který obvinil ministryni Steffi Lemkeovou, že jde proti koaliční dohodě. Detektivové na twitteru naznačili, že Lindner jednoduše nepochopil její komentář a že Lemkeová ve skutečnosti prosazuje dohodnuté stanovisko – že Německo požádá Brusel o doplnění zákona, který umožní vozidlům používajícím CO2 neutrální paliva (jako jsou syntetická e-paliva) prodej i po roce 2035. Zmatek a hádky na veřejnosti nevrhají dobré světlo na vládu, která již dřív byla silně kritizována za své (nedostatečné) komunikační schopnosti.
 
Místo aby francouzské předsednictví přistoupilo k hlasování, vyzvalo k přerušení jednání, aby členské státy mohly doladit kompromisy. Vzhledem ke kontroverzní povaze balíčku a vzdálenosti mezi zeměmi to bude vyžadovat všechny diplomatické schopnosti Francie, aby zprostředkovala společný postoj než v červenci předá předsednické otěže České republice (s jakým stanoviskem se do Lucemburku vydali zástupci vlády země se třetím největším automobilovým průmyslem v Evropě nikdo netuší…).
 
Dnešní vydání pohání NESTE - odpad může přispět k udržitelné mobilitě
Musíme snížit emise z dopravy a musíme snížit množství odpadu, který nelze recyklovat. Co kdyby každý z těchto problémů byl ve skutečnosti řešením toho druhého? Říkáme tomu Waste-to-Wheels.
 
Poslanci navzdory obavám ze strany Zelených schválili pozměňovací návrhy týkající se udržitelného leteckého paliva
Ministři životního prostředí nejsou jedinými politiky, kteří tento týden pracují na balíčku Fit for 55. Poslanci ve výboru Evropského parlamentu pro dopravu hlasovali o ReFuelEU Aviation odhlasovali rozšíření definice udržitelného zeleného leteckého paliva (SAF), což je rozhodnutí, které by mohlo vést k použití kontroverzních surovin v biopalivech určených ke snížení emisí z letectví. Pozměněný text byl přijat 25 hlasy pro, 6 proti a tři se zdrželi hlasování po dohodě poslanců ve třech největších parlamentních hlasovacích blocích – středopravé EPP, středové Renew a středolevé skupině S&D.
 
Zelení však hlasovali proti textu s tím, že není v souladu s klimatickými cíli EU. To, co nejvíc vadilo poslanců za Zelené (kromě výjimky SAF pro soukromá letadla), bylo rozšíření seznamu způsobilých surovin, z nichž lze vyrábět zelená trysková paliva. S cílem pomoci výrobcům paliv splnit zvýšené cíle SAF, navržené výborem, se europoslanci snažili rozšířit úzký seznam surovin schválených EU zahrnutých do směrnice o obnovitelných zdrojích energie. Poslanci navrhli, aby biopaliva, vyrobená z živočišných tuků nebo destilátů, byla do roku 2034 způsobilá jako SAF, což je opatření určené k překlenutí nedostatku syntetických paliv (e-paliv), která v současnosti téměř neexistují.
 
„Dnes navržený text umožní v leteckých motorech spalovat všechny druhy neudržitelných surovin, včetně derivátů palmového oleje, a to v době zvýšené potravinové nejistoty. Také potlačí inovace ve vývoji udržitelných e-paliv a udržitelnějších pokročilých biopaliv,“ řekl irský europoslanec Ciarán Cuffe.
 
Pro čtenáře může být překvapující, že na stranu Zelených se postavilo také obchodní sdružení zastupující letecké společnosti A4E. To se obává, že rozšíření seznamu surovin by mohlo vést k poškození pověsti, zejména pokud se ukáže, že některé z nových nejsou tak zelené, jak se zdálo.
 
O upraveném textu se bude hlasovat v plénu v červenci.
 
Generální ředitel Lufthansy radí cestujícím, aby se připravili na letní narušování cestování
Téměř každý cestující, který v posledních několika měsících vstoupil na letiště, se pravděpodobně setkal s problémy – zdlouhavými zpožděními, nekonečnými frontami, zrušenými lety… Letecká zkušenost se stala rozčilující.
 
Zrovna minulý týden dostal autor tohoto Briefu, který se měl zúčastnit svatby v Rumunsku, v 5 hodin ráno text vysvětlující, že jejich let v 9 hodin ráno byl zrušen, zatímco další cestující, známý autorovi, momentálně uvízl ve Varšavě, protože zmeškal navazující let. Takové příběhy jsou běžné, a i když jistě existují větší problémy, s nimiž by se člověk mohl potýkat, cestovní strasti jsou zdrojem velké frustrace (zvláště pokud za rezervované ubytování nebylo možné vrátit peníze…).
 
Důvody jsou v této fázi dobře známy: letecké společnosti a letiště propustily během pandemie Covid-19 desítky zaměstnanců. Nyní, když počty cestujících stoupají, již není dostatek personálu k uspokojení poptávky.
 
Dalo by se očekávat, že se situace brzy napraví, že jde o dočasný výkyv v evropské konektivitě. Nedávný e-mail od generálního ředitele Lufthansy Carstena Spohra však naznačuje, že problémy mohou pokračovat i během léta. „Chceme být naprosto upřímní: v nadcházejících týdnech, jak bude počet cestujících neustále stoupat, ať už jde o cesty za zábavou nebo služební cesty, je nepravděpodobné, že se situace v krátkodobém horizontu zlepší. Stále není k dispozici dostatek zaměstnanců a zdrojů, a to nejen u našich partnerů v oblasti infrastruktury, ale i v některých našich vlastních oblastech,“ napsal Spohr.
 
Bohužel pro rádoby jet-settery neexistuje žádné řešení. Ale vzhledem k cestovnímu chaosu, který zažíváte, pokud si zarezervujete hotel, nezapomeňte si předem zkontrolovat storno podmínky (věřte mi).
 
Odhaleno: Jak se Itálie pokusila naředit pravidla EU pro emise automobilů
Italské zastoupení EU v Bruselu učinilo neobvyklý krok, když začátkem tohoto měsíce zaslalo italským poslancům v Evropském parlamentu podrobná doporučení k hlasování. Podle e-mailů, získaných Euractivem, je požádalo, aby odmítli navrhovaný zákaz aut se spalovacími motory.
 
Společnosti produkující etanol v EU loni vyrobily více krmiva než paliv
Nová čísla ukazují, že produkce bioetanolu v Evropě vedla v roce 2021 k vyšším výnosům na krmiva pro zvířata než na paliva. To je podle průmyaslu další důkaz, že biopaliva mohou přispět ke stabilitě produkce potravin.