name | autoweek.cz

AvtoVAZ má velké plány

AvtoVAZ má velké plány

29.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

AvtoVAZ plánuje, že do roku 2017 zahájí výrobu pěti nových modelů: sedan, dva crossovery, hatchback a SUV. AvtoVAZ má obdržet celkem 180 miliard rublů v investicích a do roku 2020 uvede na trh 30 nových modelů.

AvtoVAZ obdrží 180 miliard rublů (105 miliard korun) v investicích. Díky tomu do roku 2020 uvede na trh celkem 30 nových modelů. Uvedl to gubernátor oblasti Samara Nikolaj Merkušin s tím, že část těchto financí bude součástí rozpočtu regionu Samara pro rok 2014.

„Přidělíme 600 milionů rublů (350 milionů korun)na podporu strojírenství včetně podniků, které vyrábějí automobilové díly. To podpoří jejich modernizaci a dosažení shody s novými požadavky AvtoVAZu,“ sdělil Merkušin pro Gazeta.Ru.

Region Samara poskytuje automobilové firmě z Togliatti značnou podporu ve formě řady opatření.

„V této kritické době se snažíme továrně všemi způsoby pomoci. V roce 2013 jsme z regionálního rozpočtu přidělili 500 milionů rublů (290 milionů korun) na nákup autobusů pro přepravu pracovníků továrny, opravu silnice k AvtoVAZu a instalaci klimatizace v podniku,“ řekl Merkušin.

AvtoVAZ podle něj připravuje na uvedení 30 nových modelů na trhu do roku 2020. Šéf regionu dodal, že počet modelů připravovaných k uvedení na trh, překračuje počet modelů vyráběných v Togliatti za 40 let její existence továrny.

„AvtoVAZ nyní pracuje v nových podmínkách tvrdé konkurence, což neplatilo o všech letech jejího provozu. Pro růst v novém prostředí je nutné vyrábět kvalitní výrobky, což je možné pouze při nejpřísnějším dodržování technických požadavků pracovníky továrny,“ uzavřel Merkušin.

Ředitel agentury AutoStat Sergej Celikov je přesvědčen, že vyvinout 30 nezávislých modelů v rámci vývojového programu AvtoVAZu není nemožné, ale naprosto nezbytné. AvtoVAZ podle něj potřebuje zásadně nové platformy a nikoli jen varianty té současné.

Finanční analytik VTB Capital Vladimír Bespalov věří, že AvtoVAZ má s obnovenou modelovou řadou šanci stát se konkurenceschopným na ruském trhu.

„AvtoVAZ uvedl na trh modely Lada Granta a Largus, po nichž je velká poptávka. Obnovená modelová řady by proto měla pokračovat tímto směrem," řekl Bespalov.

Hlavní výhodou AvtoVAZu je jeho silná pozice v segmentu nejlevnějších automobilů. Potřebují vyrábět velmi kvalitní levné automobily.

AvtoVAZ je nově plně pod kontrolou Renaultu resp. Aliance Renault-Nissan

Vedoucí tiskového střediska AvtoVAZ Alexandr Šmygov těmto plánům dodal konkrétnější podobu alespoň pro nejbližší roky: "První by měl přijít sedan Lada B (2180). Tento vůz nahradí model Lada Priora. Se zahájením výroby se počítá v letech 2015-2016. V současnosti probíhá příprava výroby.“

Šmygov dále uvedl, že odborníci Renaultu a AvtoVAZu vyvíjejí městský hatchback (BM-hatchback) a malý crossover (B-Cross SUV). Výroba prvního by měla začít v roce 2015, druhého v roce 2016.

Šmygov označil BM-hatch „hlavním modelem, jenž má změnit image značky Lada“. Tento vůz by měl vycházet z platformy Dacie Logan, takže v podstatě půjde o ekvivalent Dacie Sandero s designem ve stylu uvedeném v roce 2012 na konceptu Lada XRay.

Také Lada B-Cross SUV vznikne na platformě Renault B0, tedy Dacie Logan. Proto je velmi pravděpodobné, že půjde o vůz odvozený z Dacie Duster. Do prodeje by se měl dostat v roce 2016.

„Další rozvoj továrny umožní výrobu modelů, které patří do dražšího segmentu třídy C a velkých crossoverů,“ uvedl Šmygov.

Rovněž se plánuje zahájení výroby kompaktního crossoveru Lada C-Cross, jenž bude nejdražším modelem v nabídce Lady. Šmygova uvedl, že AvtoVAZ vyvine platformu s pohonem všech kol a pro rok 2017 se na ní plánuje uvedení nové generace Lady 4x4 SUV. V současnosti se vypracovává koncepce tohoto modelu.

 

Podle agentury Rosstat produkce automobilky AvtoVAZ v roce 2013 poklesla o 20,6 % na 438 435 automobilů se značkou Lada. Nejvíc bylo vyrobeno nízkonákladového sedanu Granta - 115 107 vozů (-5,2 %). Výrobní čísla ovšem poněkud ovlivnila změna generace modelu Kalina, která nastala od května, a uvedení modernizované podoby modelu Priora (od září). Kromě uvedených počtů bylo dalších 57 771 sedanů Granta vyrobeno v Iževsku. AvtoVAZ v Togliatti navíc koncem roku smontoval i více než 20 000 vozů Nissan Almera.