name | autoweek.cz

Bo Andersson do čela AvtoVAZ

Bo Andersson do čela AvtoVAZ

07.11.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

AvtoVAZ jmenoval bývalého výkonného představitele GM a poté dlouholetého šéfa automobilky GAZ Bo Anderssona prvním ředitelem, který je jiného než ruského původu.

Bo Andersson je prvním šéfem jiného než ruského původu, jenž povede automobilku AvtoVAZ vyrábějící vozy Lada. Stává se tak v době, kdy se prohlubují vazby automobilky AvtoVAZ na alianci Renault-Nissan.

Po schůzi správní rady vedené Carlosem Ghosnem, nejvyšší představitelem aliance Renault-Nissan, bylo oznámeno, že Andersson se stane nejvyšším výkonným ředitelem automobilky a funkci převezme 31. prosince. Nahradí Igora Komarova, který odchází z automobilového průmyslu. Ruský premiér Dmitrij Medvěděv Komarovova jmenoval zástupcem generálního ředitele Federální vesmírné agentury.

Než Andersson převezme funkci, povede společnost Oleg Lobanov, současný výkonný viceprezident zodpovědný za finance a vývoj společnosti.

Andersson (58 let) je švédské národnosti a bude tak prvním cizincem, jenž povede největší automobilku v zemi od jejího založení před 47 lety. V současné době vykonává funkci nejvyššího šéfa ruského výrobce nákladních automobilů a smluvního výrobce automobilů různých značek skupiny GAZ.

Úkolem nového nejvyššího výkonného ředitele bude dosáhnout do roku 2016 cíle, jenž stanovil Carlos Ghosn v podobě dosažení 40% kombinovaného tržního podílu v Rusku pro alianci AvtoVAZ, Renault a Nissan.

Renault a Nissan v současné době získávají podle dohody nepřímou kontrolu nad AvtoVAZ ve výši 74,5 %. Tento podíl vychází z dohody podepsané v loňském roce. Ta kupující zavazuje k investování 23 miliard rublů (710 milionů dolarů).

Andersson odešel z GM v roce 2009, když ho ruský miliardář Oleg Děripaska najal, aby k v automobilce GAZ opět zajistil příjmy. Během čtyř let Andersson v ústředí GAZu v Nižném Novgorodu reorganizoval továrnu ze sovětské éry s cílem zajistit konkurenceschopnost výroby. Současně dokázal přesvědčit vedení GM, Volkswagen Group a Daimleru, aby na montážních linkách továrny v Nižném Novgorodu nechaly vyrábět své vozy. Vyrábějí se tam mj. i vozy Škoda.

„Naše investice v Rusku, a to zejména v AvtoVAZ, podstatnou měrou přispějí k celkovému globálnímu růstu aliance,“ uvedl Ghosn v prohlášení. „Andersson je talentovaný a zkušený vedoucí pracovník v automobilovém odvětví se spoustou zkušeností na klíčových trzích.“

Renault koupil počáteční 25 % podíl v AvtoVAZ v roce 2008. Francouzská automobilka spolu s Nissanem získala rozhodující podíl v AvtoVAZ převzetím 67 % společného podniku se státem vlastněnou průmyslovou společností Russian Technologies dodávající pro ruskou armádu.

Francouzští a japonští partneři už vytvořili s AvtoVAZ podnik na zajišťování komponent. Tento podnik je vytvořen na základě 12 let staré nákupní organizace Renaultu-Nissanu, která v této ruské společnosti drží 50 % podílu, zatímco AvtoVAZ vlastní druhou polovinu. Trojice automobilek plánuje, že společná roční výrobní kapacita v Rusku do roku 2016 dosáhne 1,7 milionu vozidel.