name | autoweek.cz

Daňové podvody u Saabu: podezřelým i Victor Muller

Daňové podvody u Saabu: podezřelým i Victor Muller

23.05.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jak se dalo předpokládat, skandál týkající se daňových úniků u Saabu se rozrůstá. Po zatčení tří vedoucích představitelů švédské automobilky už se vyšetřovatelé zajímají i o nejdůležitější postavu velké hry o záchranu Saabu Victora Mullera.

Švédský deník Svenska Dagbladet v titulku uvádí to, co se dalo již před pár dny dalo očekávat: "Muller je hlavním podezřelým v chaosu kolem Saabu". Podle tohoto listu generální prokurátor pro finanční zločiny Olof Sahlgren předvolal k výslechu také Victora Mullera (na fotografii vlevo).

Státní zástupci se zajímají o daňová přiznání z let 2010-2011, tedy období, kdy se švédská automobilka převáděla z majetku General Motors na malou nizozemskou firmu Spyker vedenou Victorem Mullerem. Vše ale skončilo bankrotem Saabu.

V Saabu pod Mullerovou kontrolou zmizely stamiliony eur od Evropské investiční banky i od ruského finančníka pochybné pověsti Vladimira Antonova (Spyker byl zřejmě jen krycí firmou pro jeho snahu ovládnout Saab).

V letech 2010-2011 byl Saab trvale ve ztrátě, takže je překvapující, že by se nyní jednalo o daňové úniky. Saab tehdy neprodukoval zisk a neměl tedy za co platit daně. Saab ale zřejmě neodváděl předepsané dávky na sociální pojištění. Namísto toho posílal miliony za poradenské služby latinskoamerické firmě LAT Holding NV (později přejmenované na LAT Management NV). Tato společnost se sídlem na Nizozemských Antilách je pod kontrolou Victora Mullera.

Státní zástupce je přesvědčen, že Saab měl odvádět daně a příspěvky na sociální zabezpečení také z náhrad určených pro Mullera. Faktury od firem registrovaných v daňových rájích jsou oblíbeným nástrojem pro vyhýbání se daňovým povinnostem.

Prokurátor Sahlgren novinářům ze Svenska Dagbladet řekl, že Muller nebyl formálně obviněn z trestného činu. Nicméně, podle zákona je Muller "zodpovědný za konání společnosti, protože byl ředitelem, prezidentem a později generálním ředitelem společnosti Saab."

Zatím je údajně ve hře "jen" 540 000 dolarů, vyfakturovaných z Nizozemských Antil. Skandál se ale může rozšířit. Podle žalobce totiž je v podezření více lidí. Probíhající šetření navíc také pravděpodobně zahrne velkorysé bonusové platby pro Victora Mullera z doby, kdy se Saab začal hroutit a přestal hradit faktury svých dodavatelů. Tyto neobvykle vysoké platby pro šéfa firmy nezadržitelně směřující ke konkurzu ve Švédsku obvykle nezůstávají stranou pozornosti prokurátora.

Celá aféra propukla když byli v pondělí zatčení tři bývalí špičková představitelé Saabu - právní ředitelka Kristina Geersová, finanční šéf Karl-Gustav Lindström a výkonný šéf Jan Åke Jonsson. Současně s tím na žádost švédských vyšetřovatelů policie v nizozemském Zeewolde zabavila daňové doklady firmy Spyker.

Jan Åke Jonsson (61, na fotografii vpravo vedle Mullera) je ve Švédsku vysoce respektovanou osobností, protože dokázal Saab udržet při životě i po kolapsu General Motors namísto toho, aby jej zavřel už v prosinci 2009. Jonsson zůstal v čele Saabu i po jeho převzetí Mullerovým Spykerem až do května 2011. V automobilce byl zaměstnán celkem 40 let, z toho šest let jako její nejvyšší výkonný představitel.

Oficiálně měla tato trojice vysvětlit jisté nesrovnalosti v účetnictví na žádost finančního úřadu. Jenže to obvykle nebývá důvodem k tomu, aby kdokoliv strávil noc ve vězení.

Podle švédského tisku šlo o to, že ze Saabu byly vyváděny peníze formou plateb nezávislým konzultačním firmám v daňových rájích, což je běžný postup jak se vyhýbat placení daní. Tomu se švédské úřady snaží bránit, ale opět není obvyklé, aby to bylo důvodem hned v počátku vyšetřování kohokoliv poslat za mříže.

Švédské prokuratuře tedy zřejmě jde o mnohem více, než o vysvětlení půlmilionové odměny formou platby za konzultaci. Pokud ale bude komukoliv prokázán daňový podvod, hrozí mu trest vězení od šesti měsíců do čtyř let.

Je normální, že se finanční orgány zajímají o účetnictví velké firmy, která ohlásila úpadek. Zvláště, když tato firma krátce před svým bankrotem vyinkasovala půl miliardy dolarů od Evropské investiční banky. Za tyto peníze se totiž zaručila švédská vláda, takže likvidace Saabu jde na konto švédských daňových poplatníků.

Saab vloni v srpnu z konkurzu vykoupila společnost National Electric Vehicle Sweden s poněkud pochybnou majetkovou strukturou. NEVS tvrdí, že bude v Trollhättanu vyrábět elektromobily na bázi vozů Saab, nicméně celý projekt působí velmi nedůvěryhodně.