name | autoweek.cz

Geely jde do útoku

Geely jde do útoku

17.10.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čínská automobilka Geely Automotive připravuje uvedení zcela nové značky Lynk & Co - nejprve na čínském, ale brzy poté i na evropském a severoamerickém trhu. S vývojem vozů pomohou technici automobilky Volvo a na projekt dohlíží Carl-Peter Forster. Projekt bude představen ve čtvrtek 20. 10.
Nová značka má vstoupit na trh s SUV a sedanem střední třídy. První vozy, uváděné pod hlavičkou společnosti Lynk & Co, budou používat platformu CMA (Complex Modular Architecture), kterou vyvíjí společně švédské Volvo (které čínské Geely před šesti roky koupilo od Fordu) a společnost CEVT (China Euro Vehicle Technology), pobočka Geely, vytvořená pro technickou spolupráci se švédskou automobilkou.
 
Volvo už platformu CMA předběžně představilo s tím, že bude poprvé využita pro modelovou řadu 40. Při té příležitosti předvedla dva koncepty kompaktních vozů - jistě náhodnou shodou okolností šlo o SUV a sedan...
 
Z Číny do Evropy i USA
Nová značka by v Číně měla zaujmout postavení ve středu nabídky, kde má konkurovat zahraničním značkám, jako jsou Buick nebo Volkswagen (či Škoda) s tím, že Geely bude konkurovat místním značkám ve spodní části spektra nabídky a Volvo se zaměří na prémiový segment.
 
Značka Geely je v Číně velmi úspěšná - už 16 měsíců vykazuje růst prodeje, a to i v období, kdy prodej aut v zemi krátkodobě stagnoval. Geely tedy není v situaci, že by potřebovalo na domácím trhu uvádět novou neznámou značku, což bude stát obrovské peníze. Logičtější je, že nové značka je výhledově určena především pro export. Ten ale začne, až kvalita výroby dosáhne požadovanou úroveň.
 
Vozy nové značky se začnou prodávat v prodejní síti Geely v Číně. Stejný postup bude možné využít i v zemích, kde má Geely zastoupení, například v Rusku. Jak tomu bude v Evropě a USA zatím není jasné. Spojení s prodejem vozů Volvo se nezdá být vhodné.
 
Carl-Peter Forster a zajímavé souvislosti
O tom, že bude nutné tento projekt, na rozdíl od jiných plánů čínských automobilek, brát vážně svědčí to, že podle zákulisních zpráv stojí v jeho čele Carl-Peter Forster. Forster začínal u BMW. V letech 2001 až 2009 zastával vedoucí funkce v automobilce Opel a společnosti GM Europe - od roku 2006 byl jako generální ředitel a president GM Europe i členem koncernového představenstva.
 
Po odchodu z GM nastoupil ve společností Tata Motors jako generální ředitel s odpovědností za Jaguar Land Rover, kterou indická společnost koupila od Fordu. Podařilo se mu odstartovat úspěšný rozvoj anglické automobilky, za což byl oceněn jako ManBest 2011. Pak se ale ze závažných rodinných důvodů na čas stáhl do ústraní.
 
Jako poradce jej angažovala společnost Zhejiang Geely Holding Group. V roce 2013 byl jmenován členem představenstva Geely Automotive a Volvo Cars.

Forster je rovněž členem řídících orgánů několika společností, mezi nimiž jsou nejzajímavější Gordon Murray Design a Cosworth Group. Firma Gordona Murraye připravila revoluční výrobní postup, který má ambice zcela změnit podobu automobilového průmyslu. Murray vyjednává s několika automobilkami o využití této technologie.
 
Geely nadzvukovou rychlostí
Geely se hodlá do povědomí motoristů zapsat i sponzorování projektu rekordního vozidla Bloodhound SSR. Geely bude i technickým partnerem projektu, který si klade za cíl nejen v říjnu 2017 překonat rychlost 800 mph (1290 km/h), ale především zpopularizovat technické vzdělávání mezi dětmi. Geely bude projekt propagovat mezi dětmi po celé Asii.
 
Rekordní vozidlo bude pohánět hybridní pohon, kombinující proudový motor ze stíhačky Eurofighter Typhoon a raketový pohon od norské firmy Nammo.
 
Zhejiang Geely Holding Group kromě švédské automobilky Volvo Cars získalo také výrobce tradičních londýnských taxi London Taxi. Také výrobky této anglické firmy chtějí Číňané brzy nabízet po celém světě.