name | autoweek.cz

GM čelí v USA velké aféře

GM čelí v USA velké aféře

28.02.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Den za dnem se rozrůstá skandál, jemuž v USA čelí General Motors. Dlouhodobé utajování závad spínací skříňky zapalování přineslo nejméně 13 úmrtí v důsledku neiniciování airbagů při dopravních nehodách.

Nová generální ředitelka GM Mary Barraová musí čelit prvnímu velkému problému. Po zprávách o nejméně 13 mrtvých a 31 nehodách spojovaných s problémem s klíčkem zapalování už musí GM svolat k opravě 1,62 milionu vozidel po celém světě. Rozhodnutí přišlo dva týdny poté, co vedení koncernu trvalo na tom, že bude potřeba opravit jen asi 780 000 vozů.

Po vozech Chevrolet Cobalt, Pontiac G5, Saturn Ion, Chevrolet HHR, Pontiac Solstice, Saturn Sky a Pontiac Pursuit modelových roků 2003 až 2007, prodávaných jen v Severní Americe, byl nejnověji do seznamu potenciálně rizikových vozů zařazen i model Opel GT z roku 2007.

General Motors už zdvojnásobilo počet vozů, které bude muset svolat kvůli vadným spínačům zapalování. Ty mohou způsobit, že nedojde k naplnění airbagů při nehodách. Mezi potenciálně riziková vozidla je zahrnováno stále více starších modelů. Přitom vychází najevo, že GM o problému vědělo nejméně deset let, nicméně jeho vedení opakovaně rozhodovalo vyhnout se potenciálně drahým opravám a problém se neřešil.

 

Problém začal už v roce 2004

Americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy na dálnicích NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) obvinil GM, že problém byl dlouhodobě bagatelizován. GM se problémem začalo zabývat už v roce 2004 poté, co dostalo zprávu o uvolněném klíčku zapalování a následné ztrátě výkonu vozu Chevrolet Cobalt. Už v roce 2005 byla dodavatelem Delphi Mechatronics připravena změněná konstrukce, která mohla problém odstranit, ale nebyla použita.

V roce 2007 NHTSA informoval GM o nehodě z roku 2005, při níž jedna osoba zahynula, protože se jí po nehodě nenafoukl airbag. Diagnostika tehdy jasně ukázala, že klíček zapalování po nehodě nebyl v poloze "Run". Do konce roku 2007 už GM vědělo o 10 čelních střetech, při nichž nedošlo k naplnění airbagů v souvislosti s problémem s vypnutým zapalováním, nicméně automobilka se rozhodla potenciálně riziková auta nesvolat.

V roce 2011 měli vyšetřovatelé GM k dispozici mnoho dalších případů, ale opět byla svolávací akce zamítnuta s vysvětlením, že šlo o divoké nehody ve velkých rychlostech. Až vloni se GM začalo problémem zabývat skutečně seriózně a najalo si k tomu nezávislou inženýrskou firmu.

 

Omluva GM

Prezident GM North America Alan Batey se už jménem celé společnosti za celý případ omluvil a vyjádřil hlubokou lítost, což je v případě americké automobilky zcela mimořádné.

"Chronologie ukazuje, že proces šetření tohoto jevu nebyl tak intenzivní, jak tomu mělo být, " řekl Batey a dodal: "Dnešní GM se zavázalo podnikat jinak a lépe. Budeme trvat na jednoznačném objasnění všeho, co se stalo, a chceme, aby se tato zkušenost stala základem pro zlepšení do budoucna."

Omluva by měla pomoci předejít trestnímu stíhání s tím, že zůstane jen u pokuty ve výši 35 milionů dolarů, což je maximum, jaké je možné udělit v civilním procesu. Zatím nejvyšší pokuty za opožděné svolání potenciálně rizikových vozidel dostaly Toyota a Ford ve výši 17 milionů dolarů. Po problémech Toyoty s náhlým zrychlením jejích vozů byla nejvyšší pokuta v roce 2010 zvýšena právě na 35 milionů USD.

 

Nebezpečné těžké klíčenky

GM potvrzuje, že spínač zapalování nebyl u některých vozidel řádně dotažen. Pokud řidič má klíček na těžkém kroužku, může spínač za jistých okolností způsobit, že se v případě nehody klíček přesune z polohy "Run" a v důsledku toho nedojde k iniciování naplnění airbagu.

GM se dlouho bránilo svolávací akci s tím, že k většině úmrtí došlo při vysokých rychlostech a často ve spojení s alkoholem. Přitom už v prosinci 2005 vydalo oběžník, který varoval prodejce před tímto problémem. Uvádělo se v něm, že majitelé vozidel by měli být poučeni o problému a "podniknout kroky, aby se tomuto nebezpečí předešlo tím, že budou odstraněny zbytečné zátěže z klíčenky."

GM se řadu let domnívalo, že není potřeba vozidla kvůli problému s klíčkem zapalování svolávat, protože v případě, že dojde k vypnutí zapalování kvůli pohybu klíčku je řidič i nadále schopen vůz řídit a zabrzdit.

Nyní jak GM, tak NHTSA vyzývá řidiče, aby do doby, než servisy tento problém odstraní, používali pouze samotný klíček bez ozdobných kroužků a přívěšků.

 

Pomalá reakce

Pokud jde o celkový počet údajných úmrtí, v žádném případě nejde o největší aféru posledních let. Během posledních více než deseti let se objevily zprávy o 93 úmrtích spojovaných s náhlým zrychlením, což údajně poskytlo miliony vozidel, ale NHTSA v těchto případech potvrzuje pouhých pět úmrtí.

V loňském roce NHTSA vyzvala Chrysler Group LLC ke svolání 2,7 milionu starších vozů Jeep kvůli riziku požáru po zprávách o 51 úmrtí v důsledku nárazů do zádi těchto vozů. Více než 200 úmrtí bylo spojeno s vadnými pneumatiky a převrácením vozidel Ford v 90. letech.

Celá aféra je pro pověst GM přece jen menším problémem, než tomu bylo nedávno při velkých svolávacích akcích Toyoty, protože GM se může odvolávat na to, že současná firma je zcela reorganizovaná po bankrotu v roce 2009 a problémy se týkají vozidel vyrobených před nástupem současného vedení.

Ukazuje se ale, že celý systém kontroly řízený NHTSA je příliš pomalý, když reaguje až po deseti letech, byť se zpětně ukazuje, že se o problému se dávno vědělo, byly k dispozici jasné důkazy o jeho příčině a dokonce už před osmi lety bylo připraveno technické řešení jak jej odstranit!