name | autoweek.cz

GM na PSA nevsadilo dobře

GM na PSA nevsadilo dobře

14.08.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Už po pěti měsících dochází na slova skeptiků - namísto synergických efektů přináší spojení GM s PSA Peugeot Citroen jen problémy. Vše nasvědčuje tomu, že GM zase jednou odepíše svou investici.

 

Když GM před pěti měsíci koupilo 7 % s problémy bojujícího koncernu PSA Peugeot Citroen, představitelé obou stran si pochvalovali možnosti velkolepých synergií a roční úspory kolem 2 miliard dolarů už v roce následujícím po spojení. Zatím jediným výsledkem partnerství je dohoda o společném využívání logistické společnosti Gefco, dosud kontrolované PSA.

Naděje byly, navzdory nedůvěře skeptiků, velké. V současnosti se ale hodnota této pochybné investice rychle vytrácí. Dokonce i GM to uznává a americkému ministerstvu financí sdělilo, že, pokud se situace brzy nezlepší, tuto investici možná odepíše. GM přesto doufá, že zhoršení je dočasné a chce si investici podržet dokud se hodnota akcií PSA nezvýší.

President poradenské firmy Automotive Consulting Group z Michiganu Dennis Virag říká, že automobilka uznává, že učinila špatné rozhodnutí. Podle současné tržní hodnoty by GM utrpělo ztrátu 243 milionů dolarů. Za svůj podíl GM zaplatilo 320 milionů eur neboli 423 milionů dolarů. Pohotová agentura Reuters to spočítalo takto: Na základě současné hodnoty PSA na trhu má podíl 7 % hodnotu 146 milionů eur (180 milionů dolarů), tedy o 54 % méně, než při vstupu GM.

Pokud je to ale tak skvělá investice, proč to nedotáhnou to konce? PSA by se nyní dala získat lacino. Tržní hodnota francouzského koncernu jsou nějaké dvě miliardy eur. To je přece skvělá cena za druhou největší evropskou automobilku! Ve skutečnosti asi ne. PSA Peugeot Citroen směřuje k pátému meziročnímu poklesu prodeje v řadě a za první letošní pololetí vyprodukovalo ztrátu ve výši 662 milionů eur.

GM v Evropě od roku 1999 zaznamenalo ztrátu 16,8 miliardy dolarů. Také Opel ztrácí podíl na trhu a za první pololetí vyprodukoval ztrátu 617 milionů dolarů, tj. 470 milionů eur. Proto se snaží těmto ztrátám zamezit. Za součást řešení považovalo partnerství s PSA. Podle dohody, uzavřené v březnu, GM souhlasilo se zaplacením 320 milionů eur (423 milionů dolarů) za podíl v PSA jako součásti spojenectví zahrnujícího nákup a vývoj vozidel.

Mluvčí GM Jim Cain nyní tvrdí: “Ve všech společných pracovních skupinách s PSA dosahujeme dobrých výsledků, které oběma partnerům přinesou dlouhodobou hodnotu.“ To působí dojmem, že vůbec neví, o čem mluví. Zvláště když finanční ředitel GM Dan Ammann prohlásil, že „společnost nemá v úmyslu dávat do PSA další peníze“.

PSA má v plánu zrušení 8000 pracovních míst a uzavření továrny Aulnay-sous-Bois na okraji Paříže a hodlá omezit výrobu v závodě v Rennes. Prodej automobilů PSA za první pololetí klesl podle ACEA o 14 % na 827 163 vozů.

GM se současně snaží vylepšit situaci své evropské značky Opel/Vauxhall a snížit celkové ztráty v regionu. Vicepředseda GM Steve Girsky, jenž se stal předsedou představenstva Opelu a stojí v čele evropských aktivit GM, plánuje zlepšení podnikání prostřednictvím investic do nových modelů, přepracování strategie značky, snížení nákladů a podpory aliance s PSA. „Naše práce nepostupuje dostatečně rychle,“ řekl Girsky o činnosti v Evropě. „Máme jasný plán, jak to změnit.“ Kdo sleduje situaci dlouho, ten už stejná slova za posledních deset let slyšel nesčetněkrát.

GM chce zavřít montážní závod v Bochumi a jedná o tom s odbory. Podle nejvyššího šéfa GM Dana Akersona vedení automobilky pokračuje v jednání s německými odbory o problémech jako je produktivita, náklady a kapacita výroby. Představitel odborů z Bochumi Rainer Einenkel však uvedl, že o odbory o uzavírání továren v Evropě jednat nehodlají.

V situaci, kdy Opel i PSA čelí problémům s nedostatečným využitím výrobních kapacit by bylo řešením uzavření některých továren na obou stranách a přesun výroby jinam. Jenže jakékoliv náznaky možného přesunu výroby z Francie do Německa (naposledy německá média uvedla, že se výroba Citroenu DS5 a Peugeotu 508 přestěhuje z Rennes do Rüsselsheimu) či naopak vyvolávají u odborářů na onou stranách pozdvižení. Takže představitelům obou automobilek nezbývá, než tvrdit, že se o něčem podobném vůbec nejedná.

Paradoxně jediné skutečné pomoci se PSA dostalo ze strany dávného rivala GM Toyoty, která namísto výroby vlastních užitkových vozů bude prodávat vozy vyráběné v továrně PSA Sevelnord, kde končí partnerství Francouzů s Fiatem, zatímco GM užitková auta pro Opel získává z produkce arcirivala PSA Renaultu...