name | autoweek.cz

Jaguar XE se představuje

Jaguar XE se představuje

17.09.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Sportovní sedan Jaguar XE s pohonem zadních kol a délkou 4672 mm se s plnou parádou představil v londýnském výstavním centru Earls Court. Německé konkurenci se postaví nejen elegantním designem, ale také špičkovou technikou.

Nová hliníková modulární platforma

Jaguar XE byl vyvinut souběžně s novou modulární platformou společnosti Jaguar Land Rover. Díky této platformě iQ (AL) má XE nízkou sportovní pozicí za volantem a elegantní profil připomínající kupé. Mezi vozy Jaguar má XE nejnižší hmotnost, největší tuhost nosné struktury a nejlepší aerodynamiku mezi sedany této značky. Model XE má také nejnižší provozní náklady ze všech Jaguarů.

 

Jaguar XE má i nejnižší součinitel aerodynamického odporu ze všech dosud vyráběných vozů Jaguar Cx=0,26. Tohoto koeficientu bylo dosaženo díky 1200 simulacím s využitím CFD a více než čtyřem milionům hodin při zpracování procesorem.

 

Je jediným vozem ve své třídě, který využívá nosnou strukturu s výrazným podílem hliníku. Většinou se jedná o vysoce pevnou slitinu řady 6000. Boční panely karoserie tvoří složité výlisky vyrobené z jednoho kusu s tloušťkou 1,1 mm. Dříve by měl tloušťku 1,5 mm. Recyklování tohoto materiálu dovoluje výrazné snížení celkových emisí CO2. Jaguar XE je také prvním vozem, který využívá slitinu hliníku RC 5754 vyrobenou převážně z recyklovaného materiálu. Slitinu RC 5754 budou využívat také další budoucí modely. Tato slitina pomůže značce Jaguar splnit svůj cíli - do roku 2020 využívat 75 % recyklovaných materiálů.

 

Podvozek

Většina konkurence používá vpředu zavěšení se vzpěrou typu MacPherson. Konstruktéři Jaguaru zvolili konfiguraci s dvojitými příčnými rameny. Hliníkové přední těhlice jsou lehké a pevné. Jsou kované z odlitků pomocí patentovaného výrobního postupu.

 

Běžné víceprvkové zadní zavěšení nesplňovalo dynamické požadavky Jaguaru. Řešením proto je Integral Link. Jedná se o systém, který se obvykle nachází pouze ve větších, dražších vozech. Nabízí ideální hodnoty boční a podélné tuhosti potřebné pro dosažení přesného ovládání a poddajné jízdy v XE. Ve velké míře byl použit hliník, což minimalizuje hmotnost.

 

Poprvé je také tento model vybaven elektrickým posilovačem řízení. Elektrický posilovač řízení (EPAS) nabízí lepší energetickou účinnost než tradiční hydraulické systémy. Nejlepší technologie EPAS nabízí výhody v podobě nižší spotřeby paliva bez sebemenší ztráty zpětné vazby ve volantu.

 

Motory

Jaguar XE bude poháněn hospodárnými dvoulitrovými čtyřválci, zážehovým nebo vznětovým. Ty budou kombinované s šestirychlostní přímo řazenou nebo osmirychlostní samočinnou převodovkou. Zážehový přeplňovaný turbodmychadlem má ve verzi GTDi výkon 147 kW (200 k). Vznětový motor 2,0L D se 120 kW (163 k) ze zcela nové řady motorů Jaguaru Ingenium, vyráběné v nové továrně ve Woilverhamptonu, má spotřebu nafty jen 3,8 l/100 km, tzn. emise CO2  99 g/km.

 

Nejvýkonnější je verze S s třílitrovým motorem V6 přeplňovaným dvěma mechanicky poháněnými dmychadly typu Roots. Vysokootáčkový motor s výkonem 250 kW (340 k) a točivým momentem 450 N.m. Je kombinován s osmirychlostní samočinnou převodovkou s páčkami řazení pod volantem. Jaguar XE S zrychlí z 0–100 km/h  za 5,1 s a má elektronicky omezenou maximální rychlost na 250 km/h.

 

Elektronické systémy

Jaguar XE je vybaven systémem All Surface Progress Control (ASPC), který slouží jako tempomat pro nízké rychlosti. Systém ASPC funguje mezi 3,6 km/h a 30 km/h. Díky přesnému ovládání brzdového systému a pohonné jednotky poskytuje optimální záběrové schopnost i v těch nejkluzčích podmínkách aniž by musel řidič používat pedály.

 

Technologie laserového head-up displeje (HUD) promítá vysoce kontrastní barevné zobrazení na čelní sklo. S maximální zřetelností a minimálním rozptýlením poskytuje řidiči informace o rychlosti i pokyny navigace. Laserový HUD má nejen vysokou kvalitu obrazu, ale také je menší a téměř o třetinu lehčí než stávající systémy.

 

Jaguar je jednou z prvních automobilek, která využívá technologii stereokamer v systému autonomního nouzového brzdění XE, který zaručuje velice přesné měření rychlosti a vzdálenosti objektů vpředu a dokáže naplno zabrzdit, aby zabránil kolizi nebo zmírnil její následky. Stereokamera rovněž rozeznává dopravní značky a varuje před opuštěním jízdního pruhu. Jaguar XE také nabízí systémy, jako je adaptivní tempomat, systém sledující přibližující se vozidlo, sledování mrtvého úhlu, polosamočinné podélné a příčné parkování a sledování provozu při couvání.