name | autoweek.cz

Jaguar XF Sportbrake se konečně odkrývá

Jaguar XF Sportbrake se konečně odkrývá

01.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Někdy bývá těžké potlačit novinářský instinkt a dodržet dané slovo. Jako třeba když nám před rokem Ian Callum předvedl kombi-verzi Jaguaru XF. To auto nás nadchlo, ale slíbili jsme , že o něm nebudeme psát dokud nebude oficiálně odhaleno.

 

"Za tohle auto vás Němci nebudou mít rádi," konstatoval jeden kolega, když před námi tenhle krasavec projel na dvoře vývojového střediska Jaguaru ve Whitley. Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum se nám tímhle autem pochlubil při prezentaci modernizované podoby modelové řady XF. S hrdostí nám předvedl, jakým způsobem se bude Jaguar do budoucna ubírat a naše nadšení mu působilo neskrývanou radost.

Tata Motors jako majitel automobilky Jaguar Land Rover investuje velké prostředky do vývoje zcela nových modelů. Jako neméně důležité ale pokládá lepší využití stávajících modelových řad. Nejlepší cestou k tomu je nabídka pohonných jednotek, o které je u (německé) konkurence největší zájem, což se vloni realizovalo zavedením čtyřválcového turbodieselu do modelu XF. Další cestou je nabídka speciálních variant s výbavou cílenou na konkrétní zákaznické skupiny.

Tou třetí cestou je příprava nových verzí karoserií. I zde se hledá inspirace u (německé) konkurence. Jestliže se ve střední třídě exkluzivních aut v Evropě prodává nejvíc kombi s turbodieselem, pak není důvod, proč by ve jménu tradice takové auto nenabízel i Jaguar. Rok po čtyřválcovém turbodieselu tedy přichází i sportovně laděné kombi. "Toto auto nám otevře cestu ke 30 % kupujících vozů v tomto segmentu," řekl mluvčí JLR Frank Klaas při představení prvního kombi v nabídce Jaguaru od zastavení produkce X-Type v roce 2008. Právě 30 % je podíl verzí kombi u BMW řady 5.

Na autosalonu v Ženevě se představí kombi Jaguar XF Sportbrake, elegantní, ale mnohem praktičtější než sedan. Nabídne i technické lahůdky v podobě osmirychlostní samočinné převodovky a standardně dodávané samočinné udržování světlé výšky u vzduchového pérování, což toto kombi předurčuje k tažení přívěs. Jaguar uvádí, že charakteristika pérování je uzpůsobena většímu zatížení zadní poháněné nápravy.

Snadno dostupný zavazadlový prostor má objem 550 až 1675 l, tedy podobně jako Audi A6 Avant a kombi BMW řady 5, ale podstatně méně než Mercedes E T-Model s jeho 1950 l. Zavazadelník je vybaven množstvích odkládacích prostor po stranách.

K dispozici bude pouze s turbodiesely - třílitrovým V6 i už zmíněným čtyřválcem 2,2 l, což znamená, že tento model je určen, alespoň zatím, pouze pro Evropu. U Jaguaru tvrdí, že se nepočítá s ostrou verzí XF-R s motorem V8 ani s pohonem všech kol. Minimálně v případě pohonu 4x4 bych si s tímto tvrzením nebyl tak docela jistý.

První dodávky Jaguaru XF Sprotbrake mají přijít ve třetím čtvrtletí.