name | autoweek.cz

Jsou tradiční sedany na ústupu? V New Yorku nikoli

Jsou tradiční sedany na ústupu? V New Yorku nikoli

07.04.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Evropě jsou nejtradičnější auta s karoserií sedan na vymření. Autosalon v New Yorku ukazuje, že v USA je to jinak. Představují se tam modely střední třídy Chevrolet Malibu, Nissan Maxima a Kia Optima ale odehrál se i souboj mezi Cadillac CT6 a Lincoln Continental, a to zcela bez skrupulí.
Jedním z vývojových trendů, který prodejcům v poslední době působí starosti, je odklon zájmu kupujících od klasických sedanů, především velkých sedanů. Ale letošní autosalon v New Yorku ukázal úplně jiný obrázek - nejen obří pick-upy a SUV všech velikostí, ale také spoustu nových čtyřdveřových aut s klasickou stupňovitou zádí.
 
Nový Chevrolet Malibu proti asijské konkurenci
Šéf GM pro Severní Ameriku Alan Batey v New Yorku s velkou slávou ale i za obrovského zájmu médií odhalil nový Chevrolet Malibu pro modelový rok 2016. Je delší, lehčí a poskytuje prostornější interiér. Také se chlubí rozsáhlejšími možnostmi konektivity i pokročilejší prvky bezpečnosti. Prostě vším, co se od moderního auta očekává. A jen na okraj - také jezdí, dokonce hospodárnějinež dosud, ale to už se nezdá být tak důležité.
 
V New Yorku jetaké stylová nová Kia Optima a osmá generace Nissanu Maxima s nevídanou sbírkou parádiček.
 
Souboj v luxusní třídě bez servítků
Také luxusní značka Cadillac přišlas úplně čerstvým novým sedanem CT6. A pokud si pořád ještě myslíte, že sedany jsou na ústupu, tak vězte, že i Ford Motor přichází s novým konceptem Lincoln Continental.
 
Konspirační rivalita mezi dvěma největšími americkými automobilovými koncerny je patrná, neboť General Motors a Ford Motor v New Yorku soupeří o pozornost veřejnosti a médií věnovanou jejich velkým luxusním sedanům.
 
GM už v lednu oznámilo, že svůj Cadillac CT6 neodhalí na autosalonu v Detroitu, ale představí jej až 31. března ještě před autosalonem v New Yorku. Lidem z Dearbornu to samozřejmě neuniklo, takže Ford pozval novináře v New Yorku na schůzku se svým šéfem Markem Fieldsem, aby jim už o dva dny dříve ukázal koncept Lincoln Continental. Šéf Fordu navíc v předvečer premiéry Cadillacu vystoupil s informací pro veřejnost a posléze se objevil v ranním televizním zpravodajství s nabídkou nového vozu.
 
Ford tak získal náskok téměř dvou dnů plné publicity před oficiálním úterním odhalením Cadillacu CT6. Něco podobného Ford provedl GM před dvěma roky v Detroitu, když před ohlášenou premiérou nové generace Chevroletu Corvette C7 uvedl koncept nové generace pick-upu F150, jehož skutečná prezentace se odehrála až o rok později.
 
Vrcholným představitelům GM se navíc nelíbily některé Fieldsovy výroky, podle nichž údajně Ford poráží GM i přesto, že CT6 se začne vyrábět už tento rok, zatímco Lincoln Continental přijde nejdřív za rok.
 
U GM ale proti Fordu vytáhli jinou zbraň. Když byl president GM Dan Ammann dotázán, zda si myslí, že Continental ukradl sedanu CT6 moment překvapení odpověděl: „Chtěl bych, aby se k tomu vyjádřili návrháři od Bentleye.“ Americké noviny poté zaplavily náčrtky ukazující, že Continental se více než jen podobá vozu Bentley Flying Spur. Ta shoda je tak velká, že přiměla i vedení Bentleye (tedy Volkswagen) vyjádřit své námitky a šéfdesignér Luc Donkewolke dokonce Continental označil za kopii: „Něco takového je nepřípustné a kazí to pověst celého automobilového designu.“ Odpověď šéfdesignéra Lincolnu Davida Woodhouse byla velmi rychle z jeho facebookového profilu stažena.
 
Pro GM je ale mnohem důležitější, že se mohou o Lincolnu vyjadřovat pohrdavě s tím, že Cadillac dosahuje dvojnásobný objem prodeje než Lincoln.
 
Sedany v zámoří v dobré kondici
Z amerického pohledu se tedy segment sedanů jeví v dobré kondici.Není pochyb o tom, že zákazníci ve stále větší míře kupují nová SUV a crossovery a vzhledem ke stabilizaci ekonomiky nahrazují své staré žíznivé pick-upy novými ještě většími.
 
Z růstu prodeje crossoverů by se dalo vyvodit, že výrobci aut zaměření na sedany mají potíže. Při podrobnější pohledu na prodej nových aut v USA ale zjistíme, že se tyto vozy se nadále prodávají, a to velmi dobře. V maloobchodním prodeji se jich letos prodalo více než v roce 2013 a vyšší prodej letos hlásí divize osobních vozů Toyoty (což je spolu s Hondou značka kralující třídě středně velkých sedanů a její model Camry je dlouhodobě nejprodávanějším osobním autem v USA), stejně jako Fordu a Nissanu.
 
Soudě podle přehlídky nových sedanů vystavených na autosalonu v New Yorku se automobilky z tohoto segmentu nestahují, ale znovu nabíjejí pro nový útok.Je tomu tak proto, že zákazníci kupují to, co dobře vypadá a funguje a kde cena odpovídá kvalitě a užitkovosti. O nové atraktivně vyhlížející modely je zájem a také nově uváděné sedany se budou dobře prodávat. Dokonce bychom neměli být překvapeni, pokud tato nová várka zajímavých sedanů v příštích měsících odstartuje oživení celého segmentu.
 
Stane se tak i v Evropě? Asi těžko. Ani nové generace Volkswagenu Passat a Fordu Mondeo nepůsobí dojem, že by mohly zvrátit klesající zájem kupujících o tato auta. Bude nyní přicházející Škoda Superb úspěšnější? V USA by určitě měl šanci.