name | autoweek.cz

Klesá prodej automobilů v Evropě pomaleji?

Klesá prodej automobilů v Evropě pomaleji?

03.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilový trh v Evropě se už dostal na tak prachbídnou úroveň, že dokonce menší pokles než před měsícem je už vydáván za náznak naděje, protože pád do propasti už není tak rychlý jako ještě před měsícem. Jenže za uváděnými čísly se ukrývají různé manipulace.

Propad prodeje nových aut v Itálii, Španělsku a Francii se v červnu zpomalil. To u některých analytiků vyvolává naději, že dno pětiletého poklesu na krizí zasaženém evropském trhu by mohlo být na dohled.

Menší pokles v Německu

Největší evropský trh Německo hlásí za červen meziroční pokles prodeje o 4,7 %, což lze při propadu o 8,1 % za celé pololetí také vydávat za dobrý výsledek. Prodejní výsledky v Německu jsou ale hodně rozmanité - zatímco Opel hlásí pokles o 10,1 %, Chevrolet o 17,1 % a Peugeot dokonce o 26,5 %, Ford si polepšil o 8,7 %. Renault se propadl o 27,3 %, ale jeho výsledek vylepšuje Dacia růstem o 5,3 %. Volkswagen si připsal 1,6 %, což je v porovnání s celkovým pololetním poklesem o 9 % solidní zlepšení. Škoda se se zlepšením o 0,7 % přibližuje k loňským prodejním výsledkům.

V Itálii, čtvrtém největším evropském trhu, v červnu prodej poklesl o 5,5 %. V předchozím měsíci byl pokles o 8 %. Ve Španělsku došlo k poklesu o 0,7 %, zatímco v květnu se prodej snížil o 3 %. Počet registrací ve Francii se v červnu snížil o 9 %, zatímco v květnu došlo k poklesu o 10 %.

Zpomalení propadu na dalších trzích

Hlavní organizace zastupující automobilový průmysl v Evropě proto vyjádřily naději, že by se trh mohl nacházet v blízkosti svého dna. Sešněrované rozpočty domácností a zvyšující se nezaměstnanost odrazují Francouze a další Evropany od nákupu nákladných položek. Automobilový trh se po pěti letech klesání dostal na nejnižší úroveň za dvě desetiletí.

"Ve srovnání s nedávnou minulostí to je poměrně mírný pokles. Zejména když uvážíme, že červen měl o jeden pracovní den méně než červen 2012," uvedla italská skupina zabývající se průzkumem automobilového trhu Centro Studi Promotor.

Na lepší časy se prý blýská také pokud jde o objednávky. Podle italské asociace zahraničních automobilek UNRAE se počet objednávek nových automobilů v červnu zvýšil o 7 %. Nicméně Promotor uvedl, že z prodeje za první polovinu roku vyplývá, že prodej automobilů v Itálii za celý rok by měl být kolem 1,26 milionů vozů, což je množství odpovídající 70. letům a 50% pokles z úrovně před krizí v roce 2007.

Hlavní francouzská automobilová asociace CCFA zopakovala svou předpověď 8% poklesu v prodeji za celý rok s tím, že trh se pravděpodobně blíží dnu svého propadu. V případě o život zápasící automobilky PSA/Peugeot-Citroen prodej nových vozů poklesl o dalších 10 %, zatímco její francouzský konkurent Renault dokázal zpomalit pokles ze 17 % v květnu na 4 % v červnu.

Ve Španělsku, které patří mezi evropskou dluhovou krizí nejhůře zasažené trhy, vláda podporuje prodej vozů jednotlivcům. Tento prodej se meziročně zvýšil o 14 %, ale nedokázal překonat 24% pokles firemního prodeje.

Automobilky si vylepšují bilanci

Jenže optimistická hodnocení je třeba poněkud mírnit. Zpomalení poklesu bylo dosaženo za cenu donedávna nevídaných slev. Například v Německu činily během června v průměru 12,6 %. A k tomu bylo plných 26,5 % nově registrovaných aut zaregistrováno přímo automobilkami a jejich prodejci, mnohdy pouze na jediný den.

Podobný trend je v poslední době patrný i ve Francii a některé značky k tomu přímo nutí své prodejce ve všech zemích. Jenže registrace nových aut automobilkami a prodejci na jeden den byla především v Německu zaznamenána i na konci prvního pololetí loňského roku.