name | autoweek.cz

Octavia Combi: symbol úspěchu

Octavia Combi: symbol úspěchu

30.04.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Novou Octavii Combi Škoda představila na dálnicích a silnicích mezi Mnichovem a Kitzbühelem. Alpské středisko Kitzbühel navíc nabídlo i možnost vyzkoušet verzi 4x4 na lesních nezpevněných cestách se strmými stoupáními.

Škoda Octavia je symbolem úspěchu značky i jejích zákazníků. Její první generace znamenala oproštění se od minulosti a vydání se na novou, mnohem náročnější cestu. Druhá generace Octavie se stala se měřítkem kvality a nově získaného sebevědomí. Přicházející třetí generace přináší další významný posun - stává se symbolem úspěšnosti.

Škoda o Octavii uvádí, že jde o vůz, který je třídou samou o sobě. To až dosud byla pravda. Na základě kompaktního vozu nabízela prostor střední třídy. Jenže třetí generace povyrostla natolik, že se jedná o plnohodnotný automobil střední třídy s odpovídající výbavou.

Ač to Škoda, na rozdíl od některých konkurentů, hlasitě neproklamuje, posouvá se třetí generace Octavie výrazně směrem k prémiovosti. Octavia za stále solidní cenu přidává nejen větší prostor, ale také vyšší úroveň jízdního komfortu, vysokou úroveň výbavy a špičkovou techniku. Zákazníky hledající solidní automobil za solidní cenu Octavia přenechává modelové řadě Rapid. Octavia se svým vzhledem i technickými kvalitami stala prestižním automobilem. V některých ohledech dokonce předčí i reprezentativní model značky Superb.

Vše výše uvedené platí v ještě větší míře o verzi Octavia Combi. V roce 2012 Škoda po celém světě dodala 410 000 vozů Octavia. Z tohoto počtu bylo 124 500 s karoserií kombi, ale v Evropě byl podíl kombi podstatně vyšší, protože v Číně, což je pro Octavii dnes už největší trh, je o vozy kombi minimální zájem. V Evropě byl podíl kombi na prodeji modelu Octavia 24 %, v západní Evropě to bylo dokonce 25 %. V Evropě se v roce 2012 stala Octavia Combi nejprodávanějším vozem typu kombi a v Německu, kde podíl verze kombi na prodeji modelu Octavia v roce 2012 činil téměř 92 % (celkem 42 200 registrovaných vozů), nejprodávanějším importovaným vozem vůbec. Zhruba třetina všech vozů typu Octavia, prodaných za uplynulých 16 let, měla karoserii kombi.

Přibližně pětina Octavií Combi, přesně to bylo 24 400 vozů, byla dodána s pohonem všech kol. Na některých trzích je podíl verze 4x4 (v nabídce je od roku 1999) podstatně vyšší, například ve Švýcarsku to v roce 2012 bylo 55 % prodeje modelu Octavia Combi, v Rakousku 41 % a v Norsku 61 %. Také ve Švédsku a Rusku více než třetina všech zákazníků modelu Octavia Combi zvolilo variantu s pohonem všech kol.

Představení nové Octavie Combi a její verze 4x4 je proto z hlediska evropských trhů i domácího českého zcela zásadní. V České republice se navíc jedná o verzi kralující trhu fleetových vozů.

Octavia Combi samozřejmě narostla do délky i do objemu zavazadlového prostoru. Jeho objem se zvětšil na 610 l (u třetí generace liftbacku to je 590 l). Po sklopení opěradel asymetricky dělených zadních sedadel to je až 1740 l. Mnohem důležitější ale je možnost větší prostor prakticky využít. Největší šířka nakládacího otvoru je 1070 mm, jeho výška narostla na stejnou hodnotu, tedy 1070 mm, a nakládací hrana se poněkud snížila na 631 mm.

Pominout nelze ještě jeden pozoruhodný údaj - při sklopeních dělených sedadel a sedadla spolujezdce vpředu lze ve voze přepravovat předměty o délce bezmála 3 m (přesně to je 2920 mm), což je skutečně unikátní hodnota.

Octavia Combi 4x4 pracuje se samočinným elektronickým rozdělováním točivého momentu mezi nápravy vícelamelovou kapalinovou spojkou Haldex nové, už 5. generace, která je mj. o 1,4 kg lehčí než ta dosavadní. Vůz je navíc standardně vpředu i vzadu vybaven elektronickou funkcí uzávěrky diferenciálu EDS. Zatímco spojka Haldex reguluje rozdělení hnacího momentu v podélném směru mezi přední a zadní nápravou, EDS se stará o distribuci momentu ve směru příčném, tj. mezi levými a pravými koly stejné nápravy. 

Řídicí jednotka vyhodnocuje mimo jiné otáčky kol a úhel natočení volantu. Nejdůležitějším parametrem pro aktivaci mezinápravové spojky je maximální možné využití dostupného točivého momentu motoru. Dosahuje se toho variabilním přítlakem hydrauliky na sadu spojkových lamel. Přítlačná síla roste úměrně potřebě točivého momentu pro zadní nápravu.

Octavia Combi se chová sebejistě na dálnici i zatáčkovitých silnicích. Velký rozruch v některých médiích při představení nové Octavie vyvolalo rozhodnutí nabízet méně výkonné verze tohoto vozu s vlečenou klikovou nápravou namísto víceprvkové. Popravdě řečeno je kliková náprava natolik dobrá, že je spíš překvapující, že v nabídce zůstává těžší a především výrobně i servisně mnohem složitější a tedy i dražší víceprvková, protože pro běžné motoristy žádné znatelné výhody nepřináší (samozřejmě při tom není řeč o připravované verzi RS).

Na optimálních jízdních vlastnostech nové generace modelu Octavia Combi 4×4 se podílí také stabilní podvozek. Vpředu je použita náprava typu MacPherson s příčným zkrutným stabilizátorem a nově vyvinutými spodními trojúhelníkovými rameny. Navíc byla díky nově odladěnému uložení spojovací tyče řízení zlepšena i tuhost přední nápravy v příčném směru. Vzadu má Octavia Combi 4×4 víceprvkovou nápravu s podélným a příčnými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Pérování je vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, vzadu s tlumiči vně pružin.

Zatímco u Octavie Combi je nabídka pohonných jednotek shodná s liftbackem, Octavia Combi 4×4 se dodává jen se dvěma vznětovými motory 1,6 TDI/77 kW a 2,0 TDI/110 kW nebo zážehovým motorem 1,8 TSI/132 kW. Všechny používají techniku Green tec, tj. systém Start-Stop a rekuperaci brzdné energie.

Od května 2013 bude Škoda postupně uvádět novou generaci vozu Octavia Combi na evropské trhy. Prvním bude český, následovat bude Německo a další země. Cena začíná na 364 900 Kč za základní verzi 1,2 TSI/63 kW Active, tj. o 40 000 Kč více než za liftback.

Prodej nové generace vozu Octavia Combi 4×4 ve výbavových stupních Ambition a Elegance bude zahájen v červnu 2013. Cena Octavie Combi 4×4 začíná na 564 900 Kč za verzi 1,6 TDI/77 kW Ambition.