name | autoweek.cz

Opel Astra nové generace

Opel Astra nové generace

09.11.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Opel Astra nové generace ukazuje cestu značky do budoucnosti. Je lehčí a má lepší aerodynamiku, takže je agilnější i hospodárnější než její předchůdce. Nabízí vyšší úroveň bezpeční i komfortu a k tomu přidává nejnovější technické vymoženosti dosud dostupné jen u větších a prémiových vozů.
S novou generací modelu Astra Opel chce nejen získat podíl na trhu kompaktních vozů na úkor tradičního rivala Volkswagenu Golf, ale chce se vyšší technickou úrovní a prémiovou úrovní zpracování postavit i BMW třídy 1 a Audi A3. Nová Astra pokračuje ve snaze Opelu uvádět do segmentu kompaktních vozů prvky výbavy a technické inovace dosud dostupné jen ve vyšších třídách. Jedním z nich je systém osvětlení IntelliLux LED, který získal ocenění SafetyBest 2015.
 
Zcela nový základ
Astra nové generace (označuje se jako Astra K ve spojení s modely Kadett) je prvním modelem vyvinutým na základech nových priorit a cílů, které stanovil předseda představenstva Opel Group Dr. Karl-Thomas Neumann a strategie Drive!2022. Jako vzor pro technický koncept i design nové Astry posloužila studie Monza Concept představená na frankfurtském autosalonu v roce 2013.
 
Nová Astra využívá úplně novou lehkou flexibilní architekturu GM D2XX, vyvinutou v Rüsselsheimu, k pohonu používá výhradně motory nejnovější generace a poskytuje nejmodernější konektivitu. S celkovou délkou 437 cm je o téměř 5 cm kratší než předchůdce a rozvor se zkrátil o 2 cm, nicméně vnitřní prostor kabiny vzrostl.
 
Vylehčená konstrukce
Podle verze a výbavy je nová Astra minimálně o 120 kg ale až o 200 kg lehčí než předchůdce. Rozhodující roli při tom sehrává zcela nová architektura GM D2XX, ale ušetřilo se na každé konstrukční skupině zmenšením rozměrů a použitím lehčích materiálů. Hmotnost nosné struktury karosérie je nižší o 77 kg (tj. o více než 20 %) díky použití vysoce pevných a ultravysoce pevných ocelí i použití nové výrobní technologie a kompaktnější pomocné rámy.
 
Konstrukční opatření na podvozku přinesla úsporu dalších 50 kg mj. díky použití menších a lehčích kol a lehčích brzd i snížení hmotnosti prvků přední i zadní nápravy. Po 10 kg úspory přinesly nové zmenšené motory, lehčí převodovky ale i nová sedadla. Dokonce se podařilo ušetřit 11 kg i na elektronice a na o 25 % lehčí výfukové soustavě.
 
Zcela nové pohonné jednotky
Motory jsou výhradně nové generace s výkonovým rozpětím od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k). Zážehové i vznětové motory s objemy od 1,0 do 1,6 l kombinují vysokou účinnost s lepší reakcí a s vysokou kulturou chodu.
 
Základní verze má celohliníkový zážehový čtyřválec 1,4 litru o výkonu 74 kW (100 k). Dále je v nabídce tříválec 1,0 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 77 kW (105 k). Zcela nový je celohliníkový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem 1,4 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 92 kW (125 k) nebo 110 kW (150 k). Nejvýkonnější zážehový motor je 1,6 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 300 N.m s funkcí overboost. Turbodiesel 1,6 CDTI je k dispozici ve třech výkonových verzích od 70 kW (95 k) do 100 kW (136 k), ve všech případech s nejvyšším točivým momentem 320 N.m.
 
Převodovky jsou pěti- nebo šestirychlostní přímo řazená, automatizovaná pěti rychlostní převodovka Easytronic 3.0 a šestirychlostní samočinná převodovka se zvlášť nízkými třecími ztrátami.
 
Nová generace infotainmentu
Středobodem kokpitu je systém infotainmentu IntelliLink nové generace. Jeho poloha byla pečlivě zvolena tak, aby měl řidič ideální výhled na displej a mohl celý systém lehce ovládat. Standardně se dodává se 7“ dotykovým displejem s ovládáním rádia. Vyšší úroveň je IntelliLink Navi 900 s 8“ displejem. Poprvé IntelliLink umožní připojení smartfonů prostřednictvím Apple CarPlay a Android Auto. Každý systém optimálně navazuje na funkce nejčastěji používaných operačních systémů pro chytré telefony.
 
Astra nové generace je prvním modelem Opel, který je k dispozici se servisním asistenčním systémem Opel OnStar (v ČR bude funkční od roku 2016) dostupným stisknutím tlačítka. Jestliže dojde k aktivaci airbagů, Opel OnStar dostane automaticky informaci o poloze vozidla a dispečink vyšle k havarovanému vozidlu záchranné služby.
 
Kromě toho OnStar rovněž změní nový Opel Astra v mobilní Wi-Fi hotspot 4G LTE, k němuž může být připojeno až sedm mobilních koncových zařízení od smartfonů přes tablety až po laptopy.
 
Technika z luxusních vozů
Absolutní novinkou a významným bezpečnostním prvkem v nové modelové řadě Astra, poprvé nabízenou v segmentu kompaktních vozů, je inteligentní osvětlovací systém na bázi světelných diod IntelliLux LED. Inovativní soustava LED matrix nové generace umožňuje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly bez oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Systém tvoří 16 segmentů ze světelných diod LED (po 8 na každé straně vozidla), které kontinuálně automaticky adaptují dosah a rozdělení světelných paprsků podle momentální situace v provozu na základě informací z kamery.
 
Také nová přední sedadla s certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken, tedy Akce za zdravá záda) představují špičkovou třídu. Navazují na ergonomická sedadla Opel a přinášejí nové komfortní prvky. Sedadlo řidiče se dá nastavovat v 18 směrech, obě dvě sedadla AGR mají masážní funkci, ventilaci a elektropneumatické nastavování bočních částí sedáku i opěradla. Větší pohoda řidiče při dlouhých cestách v sedadle AGR je rovněž jedním z příspěvků k větší bezpečnosti nové Astry.
 
Audiosystém Navi 900 IntelliLink, adaptivní světlomety LED Matrix se systémem AFL a LED zadní svítilny se nabízejí v rámci sady Inovace za 40 000 Kč. Ergonomické sedadlo řidiče s certifikátem AGR je za 9000 Kč, obě přední sedadla tohoto typu přijdou na 15 000 Kč.
 
V nabídce asistenčních a komfortních systémů je poprvé i kamera Opel Eye nové generace. Zdokonalená funkce dodržování bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla Forward Collision Alert nyní upozorňuje řidiče na potenciální nebezpečí i pomocí LED světla odráženého čelním sklem jako doplňkem k akustickému signálu a pop-up ikony ve sdruženém přístroji. Jestliže není reakce řidiče na výstrahu dostatečná, systém nyní podpoří brzděním Integrated Brake Assist nebo automaticky zabrzdí vozidlo Autonomous Emergency Braking, čímž pomáhá předcházet kolizím anebo snižovat intenzitu nárazu v nízké rychlosti od 8 km/h do 80 km/h. V rychlosti 40 km/h dokáže systém autonomně zabrzdit vozidlo plnou intenzitou.
 
Pozoruhodná cenová nabídka
Nová Astra se vyrábí v anglickém Ellesmere Portu a polských Gliwicích. Základní verze Selection 1,4/74 kW (100 k) Start/Stop je v nabídce za 319 900 Kč. Součástí její základní výbavy je LED denní osvětlení, klimatizace, audiosystém R300, Bluetooth, elektricky ovládaná přední okna a vnější zrcátka, dělená zadní sedadla či dálkově ovládané centrální zamykání. Kromě výhodných sazeb pojistného a nízké spotřeby paliva hraje v celkových provozních nákladech nové Astry důležitou roli i dlouhý servisní interval 30 000 km, nejdelší ve své třídě.
 
Astra nové generace jako kombi Sports Tourer bude uvedené na trh o několik měsíců později.