name | autoweek.cz

Opel zavře továrnu v Bochumi

Opel zavře továrnu v Bochumi

11.12.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Z 50 let staré továrny v Bochumi po ukončení produkce současné verze minivanu Zafira v roce 2016 už nevyjede žádný kompletní automobil. Opel v Bochumi ponechá logistické centrum, továrna bude pokračovat ve výrobě dosud neupřesněných komponent a tamní sklady budou rozšířeny.

Opel potvrdil, že v roce 2016 uzavře svou továrnu v Bochumi. Automobilka totiž nepředpokládá brzké oživení evropského automobilového trhu. Opel uvedl, že GM se bude snažit v Bochumi rozvinout provoz na výrobu komponent a distribuci, aby ztráty pracovních míst byly co nejmenší. Plán je součástí programu na dosažení ziskovosti Opelu do poloviny desetiletí.

Opel v červnu oznámil, že v Bochumi už nebude vyrábět nástupce Zafiry. „I přes veškerou snahu se nepodařilo situaci zvrátit. Hlavním důvodem je dramatický propad prodeje na evropském trhu a obrovská nadvýroba v celém evropském automobilovém průmyslu,“ uvedl Opel ve svém současném prohlášení.

Steve Girsky, vícepředseda GM a výkonný president GM v Evropě, řekl, že společnost bude jednat s odbory v továrně o tom, jak zabránit nucenému propouštění před doběhnutím výroby současné Zafiry. Opel sdělil, že zachová některá místa ve svém skladu v Bochumu a že jedná o umístění výroby nových komponent v rámci regionu.

Továrna v Bochumi v průmyslové oblasti Porúří zaměstnává 3300 pracovníků. GM v svém evropském provozu, zahrnujícím značky Opel a Vauxhall, letos očekává ztrátu mezi 1,5 až 1,8 miliardami dolarů. Výkonní představitelé evropského automobilového průmyslu letos uvedli, že neočekávají, že by se automobilové odvětví vzpamatovalo před rokem 2014.

Opel ve snaze ušetřit 300 milionů dolarů na konci tohoto roku zruší 2600 pracovních míst. Cílem automobilky je podle plánů oznámených v říjnu snížit náklady v období 2013 až 2015 o dalších 500 milionů dolarů.

Uzavření Bochumi je součástí dlouhodobého plánu s názvem Drive Opel 2022, který má automobilku vrátit k ziskovosti. Podle tohoto plánu chce Opel značně zvýšit výnosy a zisk účinným snižováním nákladů, nově na trhy zaměřenou strategií, zlepšením image značky Opel, posílením tržního podílu a vstupem na nové trhy a do nových segmentů. V letech 2012 až 2016 Opel představí 23 nových modelů a 13 nových motorů.

Odbory v Opelu podle místního odborového předáka Rainera Einenkela stále věří, že Bochum před odstavením zachrání. Německá kancléřka a vláda tohoto rozhodnutí litují. Je to krutá rána, která zasáhne spoustu lidí, jejich rodiny a celý bochumský region. Podle mluvčí německé vlády má Opel v regionu letitou tradici a vláda očekává, že GM patřičným způsobem zvládne přerušení práce a najde přijatelné sociálně řešení.

Cílem pracovní skupiny „Perspektiva Bochumi 2022“, kterou Opel nedávno založil, je rozvoj lokality, zabezpečení současných pracovních míst a vytvoření nových pracovních příležitostí ve městě Bochum a celém regionu Porúří. Skupinu tvoří zástupci místních a regionálních vlád a také vedoucí pracovníci a inovátoři z průmyslových, akademických a finančních institucí Severního Porúří – Vestfálska. Opel bude iniciativu podporovat finančně a personálně.

Zástupce nejvyššího výkonného ředitele Opelu dr. Thomas Sedran uvedl, že Německo je nejdůležitějším trhem automobilky a díky 20 000 zaměstnancům páteří a domovem značky. Opel je také zodpovědný za své prodejce. Jen v Severním Porúří-Vestfálsku je 320 prodejců Opelu zaměstnávajících 5300 lidí.