name | autoweek.cz

Pozdvižení kolem konceptu Seat

Pozdvižení kolem konceptu Seat

03.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Seat v Ženevě představí koncept nové generace modelu Toledo, s níž se vrací k úspěšné, později nepochopitelně opuštěné karoserii liftback.  V českých médiích zveřejněné fotografie vyvolaly pozdvižení. Porovnejte si je se studií Škoda MissionL a pochopíte proč.

Seat se s novým Toledem vrací k úspěšné koncepci liftbacku s velkým výklopným víkem zavazadlového prostoru. V této podobě se skvěle prodávala první generace Toleda v letech 1991 až 1998. Bylo to natolik úspěšné uspořádání, že se stal inspirací i pro Škodu Octavia, vytvořenou na stejné koncernové platformě (představila se v roce 1996).

Jenže zatímco Škoda Octavia nastartovala proměnu české automobilky v respektovanou značku, Seat se vydal jinou cestou. Druhá generace Toleda se změnila v konvenční sedan, ač o ty v Evropě v tomto segmentu zájem není. Nepomohly mu ani elegantní tvary navržené Giorgettem Giugiarem. A v době, kdy druhá generace Octavie pomohla značce Škoda vydat se za úspěchy v globálním měřítku, Seat přišel se třetí generací Toleda, nad níž kroutili hlavou odborníci i zákazníci - nebyl to ani hatchback ani minivan. To, že šlo o mimořádně praktické a nadprůměrně spolehlivé auto mu nebylo nic platné.

Nyní se Toledo vrací k podobě liftbacku. Tentokrát naopak nemůže zapřít inspiraci u Škody. Nikoliv ovšem u už existujícího modelu, ale u konceptu Škoda MissionL, předvedeného v září ve Frankfurtu.

MissionL je předobrazem připravovaného úplně nového modelu, který se začne od léta vyrábět v Mladé Boleslavi. Z toho plyne i logická úvaha, že by se zde mohl vyrábět také Seat Toledo. Jde o řešení, které se osvědčilo už u trojice minivozů Volkswagen up!, Škoda Citigo a Seat Mii, vyráběných společně v Bratislavě v závodě Volkswagenu. Společná výroba nového modelu Škoda a Seatu Toledu se ostatně dá očekávat i v Číně.

Předběžné informace o konceptu Seat Toledu nám tedy přibližují i podobu nového modelu Škody. Toledo má mít délku 4480 mm při rozvoru 2600 mm a jeho zavazadlový prostor má objem více než 500 l. Fotografie interiéru konceptu Toleda ukazují typické rysy vozů Škoda.

Ač to oficiálně dosud nebylo potvrzeno, nové Toledo se bude od své první generace přece jen zásadně lišit. Nevznikne totiž na platformě A5 jako Škoda Octavia, ale A05 jako Volkswagen Polo ale také Seat Ibiza. Na stejném základě se od podzimu 2011 v Indii vyrábí Škoda Rapid, což je ve skutečnosti jen přejmenovaný Volkswagen Vento (tj. Polo sedan) vybavený charakteristickými designovými prvky značky Škoda. Indický Rapid je klasický čtyřdveřový sedan, zatímco nový vůz z Mladé Boleslavi bude mít karoserii liftback, navíc, jak je patrné z konceptu MissionL, nabídne rovněž podstatně zajímavější a modernější design. A navzdory použití stejné platformy bude na vyšší technické úrovni jak po stránce pohonných jednotek, tak výbavy týkající se bezpečnosti i komfortu. Podle zatím dostupných informací bude také větší než indický Rapid, a to včetně delšího rozvoru.

Nové Toledo v podobě, jakou naznačuje koncept, je pro Seat velmi významným modelem, který má všechny předpoklady pomoci španělské značce z jejího nelehkého postavení. Skutečnost, že Seat přebírá model vyvinutý z velké části techniky z Mladé Boleslavi je rozhodně skutečností hodnou uznání a dokladem toho, že se Škoda ubírá správnou cestou.

Zajímavé bude sledovat, jak výroba v Mladé Boleslavi zvládne, když tento vůz se značkou Škoda i Seat dosáhne prodejní úspěch. Je velmi pravděpodobné, že časem přijde i s karoserií kombi, což je pro značku Škoda velmi důležitá verze u všech jejích modelů. Naopak Toledo se nikdy jako kombi nevyrábělo.

 

Z tiskové zprávy o Seatu Toledo Concept:

"Seat Toledo Concept ilustruje naši představu o dokonalém sedanu nižší střední třídy. Je to výjimečná kombinace emocionálního designu, funkčnosti na nejvyšší úrovni a dynamických jízdních vlastností," říká James Muir, president společnosti Seat. "Budoucí sériově vyráběný model, nové Toledo, postavené na jasné identitě značky Seat, vynikajících standardech kvality a výjimečném poměru cena/výkon napíše zcela novou úspěšnou kapitolu do naší historie. Nové Toledo znamená po rodině modelů Mii a nové Ibize další vlnu v naší modelové ofenzivě a růstové strategii."

"Toledo Concept ukazuje velmi zřetelně, jak bude vypadat nová generace našeho sedanu nižší střední třídy. Nové Toledo bude pravým Seatem - perfektním vozem plnícím požadavky každodenního života s nejvyšší úrovní kvality a spolehlivosti," říká Dr. Matthias Rabe, viceprezident společnosti Seat zodpovědný za výzkum a dodává: "Nejmodernější technologie v konstrukci motorů a podvozku nabídnou velké potěšení z jízdy při vynikající hospodárnosti jsou plně v souladu s klíčovými hodnotami naší značky. Toledo bude vybaveno nejmodernějšími technologiemi koncernu Volkswagen Group."

"Studie Toledo Concept má silný charakter, je elegantní a nadčasová - je to skutečná osobnost. Tyto kvality jsou důvěrně známy majitelům předchozích generací Toleda," říká Alejandro Mesonero-Romanos, šéfdesignér značky Seat. "Toledo je jedinečnou kombinací precizního designu, který zahrnuje klasické moderní linie s jemným náznakem sportovnosti a vynikající každodenní využitelností."