name | autoweek.cz

Prosincový nárůst zredukoval propad roku 2013

Prosincový nárůst zredukoval propad roku 2013

07.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Prosincový růst prodeje automobilů ve Francii, Itálii, Belgii a Španělsku naznačil zotavování poptávky v jižní Evropě. Nicméně ani tento vzestup nezabránil šestému meziročnímu poklesu v řadě na nejvýznamnějších evropských trzích v roce 2013.

Evropský automobilový trh, jenž byl zasažen finanční krizí a následným hospodářským propadem, vloni proti roku 2007 poklesl o 25 % neboli o 4,3 milionu vozidel. Uvedli to analytici z Moody’s Investors service.

Data z jednotlivých zemí ukázala, že v prosinci vzrostl počet registrací nových automobilů ve Francii o 9,4 %, 18,2 % Španělsku, 12,3 % v Belgii a 1,4 % v Itálii. Také v Německu byl zaznamenán růst o 5,4 %. Jedná se o nejistý náznak toho, že pokles poptávky se ustálil.

Analytik Arndt Ellinghorst z ISI Group uvedl, že je optimistou: „Jedná se o jasný důkaz oživení evropského prodeje automobilů, vyvolaný nízkými náklady na financování, vyšší zůstatkovou hodnotu i cenou ojetých automobilů a lepší hospodárností nových automobilů.“

 

Renault pozdvihl prodej ve Francii

Z údajů francouzské asociace CCFA vyplývá, že k prosincovému zvýšení prodeje ve Francii vedl především skokový nárůst registrací značky Renault. Růst prosincového prodeje osobních vozů ve Francii ve výši 9,4 % podle asociace CCFA zmírnil celoroční pokles za rok 2013 na 5,7 %. Minulý měsíc počet registrací vzrostl na 175 336 vozů, zatímco v prosinci 2012 to bylo 160 314 vozů.

Prosincovému vzestupu kraloval Renault s 37,9% nárůstem. Jeho domácí konkurent PSA Peugeot Citroen zaznamenal 10,6% nárůst. Největší evropská automobilka Volkswagen dosáhla 9,9 % růstu svých francouzských dodávek.

Počet registrací užitkových vozů ve Francii v prosinci rovněž vzrostl o 11,7 % a za celý rok 2013 poklesl o 4,4 %. To vedlo k celkovému prosincovému nárůstu prodeje osobních a užitkových vozidel o 9,7 % a 5,5% poklesu za celý rok.

Představitelé francouzského automobilového průmyslu však varují, že ani návrat ke stagnujícímu růstu nepomůže zmírnit chronickou nadbytečnou výrobní kapacitu domácích automobilek a jejich regionální ztráty. Ředitel pro prodej značky Renault ve Francii Bernard Cambier uvedl, že v roce 2014 očekává stabilitu francouzského trhu.

 

Šrotovné oživilo španělský trh

V roce 2013 počet registrací nových automobilů podle prohlášení asociace ANFAC vzrostl o 3,3 % po prudkém propadu o 17,7 % v roce 2011 a dalším poklesu o 13,4 % v roce 2012. Ve Španělsku se v prosinci prodalo nejvíce vozů značky Peugeot, což vedlo k registraci 5333 jejích nových vozů.

„Důležitou roli v roce 2013 hrály plány pobídek zavedených španělskou vládou,“ uvádí se v prohlášení ANFAC. „Nicméně celoroční prodej je stále nízký, když vezmeme v úvahu potenciál španělského trhu,“ uvedl mluvčí ANFAC David Barrientos.

V říjnu 2012 španělská vláda kupujícím nových automobilů nabídla slevu ve výši několika tisíc eur pro každého, jestliže nechá sešrotovat své staré auto. Tento program, jenž pro hroutící se španělský automobilový trh představoval záchranné lano, byl před nedávnem počtvrté rozšířen o další rozpočet ve výši 70 milionů eur.

„Z hlediska prodejců nemůžeme říci, že jsme měli dobrý rok,“ uvedl Jaume Roura, ředitel federace asociací prodejců FASA. „Naše síť je připravena prodávat více než milion vozů ročně a počet prodaných vozů, jenž o něco převyšuje 700 000 registrací za rok 2013, zdaleka nesplňuje naše představy.“

V roce 2007, posledním v desetiletí rozmachu obchodu s realitami, jenž implodoval s katastrofálními hospodářskými následky, se ve Španělsku prodalo 1,7 milionu nových automobilů.

„Ukazuje se, že ještě nějakou dobu bude trvat, než se hospodářské oživení dostane až k rodinám a promění se v rostoucí spotřebu,“ řekl Juan Antonio Sánchez Torres, ředitel Národní asociace servisů a prodejců dílů. Žádá, aby vláda rychle oznámila rozšíření pobídek v podobě šrotovného a tím skončila nejistota na automobilovém trhu.

 

Mírný růst i v Itálii

Také prodej nových aut v Itálii, čtvrtém největším evropském trhu, v prosinci podle italského ministerstva dopravy vzrostl v meziročním srovnání o 1,40 % na 88 705 vozů, což bylo konečně náznak oživení po listopadovém propadu o 4,17 %, ovšem v listopadu se prodalo 102 594 aut.

Fiat v prosinci vykázal podíl na trhu 27,97 %, zatímco v listopadu to bylo 27,2 %.

Za celý rok bylo v Itálii zaregistrováno 1 303 534 nových aut, což bylo o 7,09 % méně než v roce 2012.

 

Důkaz oživení

Nárůst prosincového prodeje ve Francii a Španělsku vyvolal opatrný optimismus s ohledem na evropský trh, jenž utrpěl šestý meziroční pokles v řadě a dostal se na minimum posledních dvou desetiletí.

„Do roku 2014 vstupujeme s o něco větším optimismem a odhodláním, že většina našich společností se pohybuje v kladných číslech a udržuje zaměstnanost,“ uvedl ředitel španělské asociace prodejců automobilů Faconauto Jaume Roura.

Organizace Moody’s Investor service očekává, že poptávka po osobních automobilech v západní Evropě po 5% poklesu v roce 2013 v roce 2014 vzroste o 5 %. Analytik Falk Frey ale poznamenal, že „základní ekonomické údaje dosud nenaznačují udržitelný vzestupný trend.“