name | autoweek.cz

Průšvih GM je možná mnohem závažnější

Průšvih GM je možná mnohem závažnější

17.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Aféra s vadnými spínacími skříňkami zapalování ve vozech z produkce General Motors by mohla mít dalekosáhlejší následky, než dosud uváděných 12 mrtvých. Airbagy nenaplněné vinou vypnutého zapalování totiž mohou údajně mít na svědomí až 303 úmrtí. Jiní analytici ale tento údaj zpochybňují.

Nejnovější studie uvádí, že osob, které přišly o život v důsledku toho, že se jim při nehodě nenafouknul airbag, může být nikoliv 12 resp. 13, jak připouští GM, ale až 303. Tato zpráva ale netvrdí, že všechna tato úmrtí byla důsledkem problémů se spínací skříňkou. Navíc jsou závěry této zprávy zpochybňovány.

 

Opožděná reakce

Koncern General Motors čelí ve Spojených státech ostré kritice za to, že dlouhodobě neřešil problémy se samovolně se vypínajícími spínacími skříňkami. Jejich vypnutí při nehodách totiž způsobilo, že nedošlo k iniciaci naplnění airbagů a v důsledku toho došlo úmrtí mnoha řidičů.

GM přiznalo, že o problému vědělo už od roku 2004. Navíc se ukazuje, že už v roce 2005 dodavatel spínacích skříněk Delphi navrhoval konstrukční úpravu, která by problém odstranila.

General Motors vydalo aktualizovanou podobu svolávací akce týkající se vozů Chevrolet Cobalt a HHR modelové roky 2005 až 2007, Pontiac Solstice modelové roky 2006 až 2007, Saturn Ion modelové roky 2003 až 2007 a Saturn Sky modelový rok 2007. Celkem jde o 1,62 milionu vozidel, mezi něž patří i 1200 vozů Opel GT z roku 2007. Podle Automobilwoche se bude v Evropě tato svolávací akce týkat 2300 vozidel.

Jenže nejnovější zjištění ukazují, že už v roce 2001 měl při vývoji vůz Saturn Ion z předvýroby problém se spínací skříňkou zapalování, která způsobila, že už při malém zatížení došlo k samovolnému přepnutí z polohy Run (Jízda). Ve zprávě bylo také uvedeno, že menší konstrukční úprava by problém odstranila. Jenže se nic nestalo.

V roce 2003 byl zdokumentován případ, kdy byl do opravy předán vůz Saturn Ion, u něhož došlo k samovolnému vypnutí zapalování za jízdy. Technik v servisu uvedl, že majitel vozu měl na stejném kroužku několik dalších klíčů, takže příčinou zřejmě byla jejich hmotnost zatěžující skříňku zapalování. Technik nechal vyměnit skříňku zapalování za novou a problém tím byl odstraněn.

 

Chyba systému

Technická servisní bulletiny (ISP) shromažďují informace o problémech vozidel GM v několika oblastech. Data z ISP se poté přenášejí do informačního systému jednotlivých modelů GMVIS, což umožňuje nalézt všechny potřebné související případy. Výše uvedený případ z roku 2003 je uveden jako první v rámci jedné ze zpráv.

Problémem ovšem je, že diagnostický modul SDM vozů Saturn je odlišný od SDM používaného například ve vozech Cobalt. Na rozdíl od něj se v okamžiku vypnutí motoru vypíná i záznamové zařízení. SDM ve vozech Saturn Ion tedy bylo v kritickém okamžiku při nehodě vypnuté, takže nelze tyto případy podrobněji analyzovat.

GM uvádí, že na základě svých analýz objevilo osm nehod se čtyřmi úmrtími u vozů Saturn Ion, nejméně tři nehody vozů Chevrolet HHR ale žádné nehody vozů Pontiac Solstice a Saturn Sky. Celkově GM přiznává 31 nehod a 12 úmrtí, které mohou být spojovány se samovolným vypnutím zapalování a následným nenaplněním airbagu. Minimálně jeden případ úmrtí ze stejné příčiny byl zaznamenán rovněž v Kanadě.

 

Vše je mnohem horší?

New York Times nyní přinesly výsledky studie iniciované Centrem pro bezpečnost v automobilovém průmyslu CAS, což je součást soukromé analytické skupiny Friedman Research Corporation. Ta uvádí, že ve vozech, kterých se týká svolávací akce, došlo k 303 případům zranění s následkem smrti v souvislosti s nenaplněním airbagu po nehodě. Studii ovšem neuvádí, že by bylo prokázáno spojení těchto případů se závadami spínacích skříněk.

Tato alarmující čísla vyvolávají především otázku, jak vlastně fungovala kontrola Národního úřadu pro bezpečnost na dálnicích NHTSA a proč trvalo tak dlouho, než reagoval na problémy vozů Cobalt a Ion. CAS uvádí, že bylo povinností NHTSA daleko dříve začít vyšetřovat příčiny tak velkého počtu nefunkčních airbagů ve vozech Cobalt a Ion.

Ani však nic nemění na konstatování šéfa CAS Clarence Ditlowa: "Nikdo zatím nepoložil otázku, jak je možné, že si nikdo nepoložil otázku, proč se airbagy nenafoukly. Pokud by se tak stalo, mohlo dojít ke svolávací akci o několik let dříve. Nelze popřít, že NHTSA příliš dlouho nad tímto problémem zavírala oči."

 

Zpochybněná data

Případem se ale zabývá i Pojišťovací institut pro bezpečnost na dálnicích IHSU z University v Marylandu. Ten analyzoval stejnou databázi jako CAS. Dospěl ovšem k úplně jinému závěru - podíl úmrtí řidiče nebo spolujezdce na předním sedadle při čelním nárazu s následným nenafouknutím airbagu není uváděných 18 %, ale jen 8 %. Navíc podrobnější analýza ukazuje, že pouze ve 2 % případů lze tyto nehody spojovat s potenciálními závadami spínací skříňky. Případy přiznávané GM představují jen 4 % z 303 úmrtí uváděných ve zprávě CAS.

GM začalo své vlastní interní vyšetřování, pro jehož řízení angažovalo bývalé státního zástupce z Illinois Antona Valukase. K informaci CAS se zatím nevyjádřilo.

 

Vyjde ze všeho GM posíleno?

Jak z dosavadního šetření vyplývá, inženýři a technici dělali svou práci, a GM mělo k dispozici všechny potřebné dílky skládačky. Jenže tyto dílky byly chaoticky rozptýleny v nepřehledných podkladech, které přicházely do různých kontrolních výborů a ty je nedokázaly poskládat dohromady.

Pro GM jde nejen o obrovskou ostudu, která je v USA srovnávána s popraskem kolem ropné katastrofy BP v Mexickém zálivu. Navíc je už nyní jasné, že GM bude čelit desítkám soudních procesů ohledně náhrady škody. První už podala jedna právní firma z Texasu.

Na druhou stranu média oceňují, že na rozdíl od vyšetřování desítek případů náhlého zrychlení vozů Toyota, GM učinilo první správný krok, když se za vše veřejně omluvilo. Vzhledem k tomu, že vše špatné na tomto případu se přihodilo ještě v době před bankrotem "starého" GM, je možné, že v případě, že nová šéfka "nového" GM Mary Barraová udělá včas všechny správné kroky, může to pro firmu paradoxně znamenat i zvýšení její důvěryhodnosti v očích zákazníků. GM tedy nakonec může z celého případu získat, i když to bude hodně drahý zisk.