name | autoweek.cz

Range Rover nezná limity

Range Rover nezná limity

25.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový Range Rover byl vyvinut s cílem vytvořit nejlepší luxusní auto na světě a současně zabezpečit mimořádné schopností jízdy v terénu za nejnáročnějších klimatických podmínek na jakémkoliv typu povrchu cesty. 

Nejnovější Range Rover, vyvíjený pod kódovým označením L405, je teprve čtvrtou generací za 42 let výroby tohoto modelu. To je jeden z nejdelších výrobní cyklů v automobilovém průmyslu dokládající výjimečné postavení tohoto vozu na trhu.

Range Rover čtvrté generace je stále vozidlem bez přímých konkurentů. Trh velkých luxusních SUV roste. Připravují se do něj vstoupit nové značky- výrobci exkluzivních sportovních a luxusních automobilů. Možná, že zaujmou komfortem, nicméně žádný z konkurentů se ještě dlouho nedokáže Range Roveru vyrovnat po stránce schopnosti jízdy v těžkém terénu v kombinaci s vynikající dynamikou při jízdě na silnici.

Land Rover věří, že nový Range Rover dodá značce podobný nový impuls jako uvedení menšího modelu Evoque, jehož se během prvního roku prodalo více než 100 000 kusů. Od Range Roveru se samozřejmě takováto čísla nečekají, ale nová generace by měla snadno překonat nejlepší prodejní rok té předchozí. Té se v nejúspěšnějším roce 2007 prodalo 32 000 kusů. Tehdy byly největším trhem Spojené státy s 9761 prodanými vozy, následované Čínou se 5133 vozy a Velkou Británií s prodejem 4742 vozů. Čtvrtým největším trhem bylo Rusko s 2550 prodanými vozy. Nyní se dá předpokládat, že v Číně a Rusku prodejní čísla významnou měrou vzrostou.

Nová generace vozu Range Rover přichází s revoluční výrazně lehčí celohliníkovou nosnou strukturou. Nová technologie byla mezinárodní porotou AutoBest odměněna cenou TechnoBest 2012.

Range Rover je prvním vozem postaveným na zcela nové hliníkové platformě D7. Nová lehká architektura vzešla z vývojového programu, využívajícího poznatky z leteckého průmyslu, do něhož Land Rover spolu s Jaguarem investoval více než miliardu liber.

Celohliníková nosná struktura karoserie nového Range Roveru je o 39 % lehčí než dosavadní ocelové šasi, což představuje úsporu hmotnosti o více než 180 kg jenom na samotné karoserii.

Zásadní význam pro dosažení těchto parametrů mělo použití dvou nových vysokopevnostních hliníkových slitin Ac-300 PC a Ac-600 PX. Tyto slitiny pro Land Rover vyvinuli vědci společností Novelis. Slitina Ac-600 má o 20 % větší pevnost než běžně používané hliníkové slitiny, což umožňuje použití o 15 % menší tloušťky výlisků. Hliníkové slitiny dodávané společností Novelis jsou plně recyklovatelné.
Jednotlivé části skořepiny jsou dohromady spojeny pomocí nové technologie kombinující lepení a nýtovaných spojů - na voze je celkem 3400 samoděrovacích nýtů, takže nebylo nutné použít tradiční energeticky velmi náročné bodové svařování a přitom bylo dosaženo větší pevnosti spojů.

Lehká hliníková konstrukce karoserie byla podrobena nejnáročnějšímu prověřování a optimalizaci výrobního procesu v historii Land Roveru. Využil se k tomu nejnovější multi-dimenzionální CAE optimalizační nástroj Dassault V6, což umožnilo nejen minimalizovat hmotnost, ale zároveň dosáhnout velkou tuhost i vynikající parametry z hlediska bezpečnosti. S využitím nejmodernějších výpočetních metod a počítačové simulace, jež si vyžádala více než 1000 let procesorového času, byla nalezena neuvěřitelně efektivní struktura.

Díky vylehčení celého vozidla o 350 kg má nejvýkonnější verze tohoto velkého terénního vozu LR-V8 Supercharged proti dosavadnímu modelu spotřebu paliva sníženou o 9 %. Lehčí konstrukce současně umožnila použití úsporného turbodieselu TDV6 3,0 l. Vůz ve verzi s turbodieselem TDV8 4,4 l má celkovou hmotnost sníženou dokonce o plných 420 kg a díky tomu bylo dosaženo dramatické snížení spotřeby paliva o 22 % na 7,5 l/100 km. Do konce roku 2013 se navíc představí i verze s hybridním pohonem s turbodieselem.

Nový Range Rover přináší i novou konstrukci podvozku a k tomu přidává unikátní technologii Terrain Response 2. generace. Ten byl vyvinut týmem specialistů Land Roveru disponujících bezkonkurenčními zkušenostmi s prácí na nejrůznějších technologiích pro jízdu v terénu. Systém je poprvé vybaven i funkcí automatického nastavení, která používá sofistikované inteligentní systémy pro analýzu okamžitých jízdních podmínek a samočinně volí nejvhodnější program jízdy v terénu. Nový systém je schopen zcela automaticky přejít do jednoho z pěti nastavení: obecné (General), tráva/štěrk/sníh (Grass/Gravel/Snow), bláto/vyjeté koleje (Mud/Ruts), písek (Sand) a pomalý posun po skále (Rock Crawl).

Podobně jako u předchozí generace každé nastavení optimalizuje jízdní vlastnosti a záběrové schopnosti přizpůsobením odezvy motoru, převodovky, diferenciálu a systémů podvozku tak, aby odpovídaly aktuálním požadavkům daného typu terénu. I když systém funguje zcela automaticky, Terrain Response 2 řidiči umožňuje vlastní zásah a předvolit přídavné funkce, např. redukovaný převod nebo zvýšenou světlou výšku dříve, než je systém vypočte.

Překonstruované vzduchové pérování se také výrazně zasluhuje o zlepšení schopností překonávat terénní překážky mj. zavedením automatického systému nastavení světlé výšky. Ten navíc umožňuje, že off-road režim může zůstat k dispozici do mnohem vyšší rychlost než bylo možné dříve, což je velmi cenné v terénu s dlouhými jízdami po rozbitých prašných cestách. Pečlivé naladění také zajistilo, že systém je schopen lépe rozpoznat hluboké brodění či situace, kdy je potřeba vyšší světlá výška aby se předešlo nárazům do spodních částí vozu.

Schopnosti pérování jsou dále zvýšeny použitím moderních technologií pro optimalizaci dynamiky vozidla. Poprvé se u Range Roveru používá i aktivní systém Land Rover Dynamic Response využívající nové generace dvoukanálové technologie pro kontrolu naklánění vozidla. Tento nejnovější dvoukanálový systém je schopen samostatně ovládat přední a zadní nápravu, takže může být naladěn pro zabezpečení lepší ovladatelnosti v malých rychlostech i vyšší stability při jízdě vyšší rychlostí.

Systém adaptivní dynamiky (Adaptive Dynamics) plynule přestavuje nastavení tlumičů ve velkém rozsahu od extrémně měkkého až po velmi tuhé. Systém 500x za sekundu analyzuje pohyby vozidla, reaguje na činnost řidiče i proměny jízdních podmínek a prakticky okamžitě poskytuje větší kontrolu a minimalizuje naklánění karoserie, takže poskytuje dojem klidné nerušené jízdy.

Range Rover používá inteligentní systém stálého pohonu všech kol kombinovaný s dvourychlostní převodovkou umožňující použití redukovaného převodu pro obtížné podmínky jízdy. Srdcem systému 4WD je převodní skříň s mezinápravovým diferenciálem se základním rozdělením točivého  momentu 50/50 %. Vynikající trakční a dynamické schopnost jsou zajištěny prostřednictvím elektronicky řízené lamelové spojky, která zabezpečuje funkci uzávěrky centrálního diferenciálu a rozdělení točivého momentu.

Pro další optimalizaci záběrových schopností a stability v extrémních podmínkách lze využít i aktivní uzávěrku zadního diferenciálu.

Pro nový Range Rover je charakteristické vysoce funkční a současně velmi jednoduché a intuitivní ovládání uvedených systémů. Ve voze je nyní o 50 % méně přepínačů. Elegantní řešení je především u hlavních ovládacích prvků systémů Drive Select a Terrain Response na středové konzoli. Zvolené nastavení se zobrazuje na hlavním 12,3" displeji s HD rozlišením nahrazujícím hlavní sestavu přístrojů.

Nový Range Rover se vyrábí v továrně v britském Solihullu a je už v prodeji i na českém trhu se základní cenou 2 293 680 Kč.