name | autoweek.cz

Range Rover Sport: další krok vzhůru

Range Rover Sport: další krok vzhůru

19.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Land Rover pokračuje v modelové ofenzivě. Na trh přichází druhá generace modelu Range Rover Sport. Tento hrdý reprezentant vzkvétajícího britského automobilového průmyslu nepochybně zamotá leckomu v Německu hlavu.

Na úvod představení nového Range Roveru Sport jsme se setkali s výkonným šéfem společnosti Jaguar Land Rover Mike Wright, jedním z posledních veteránů ve společnosti a nejbližším spolupracovníkem generálního ředitele Ralfa Spetha. Mike Wright nám řekl: "Rychlost, s jakou uvádíme na trh nové modely, ukazuje schopnosti značek Jaguar a Land Rover i na to, jak jsme schopni zhodnotit obrovské investice ve výši 5,5 miliardy liber. Jsme automobilkou s největším potenciálem. I v této těžké době dosahujeme rekordních hodnot růstu po celém světě. Naše výsledky jsou velmi důležité i z hlediska britské ekonomiky, protože 85 % naší produkce vyvážíme do zahraničí. Tím pomáháme k růstu hospodářství celého Spojeného království."

První generace Range Roveru Sport zdaleka nebyla dokonalá, protože v její konstrukci bylo nutné udělat mnoho kompromisů. Nicméně tento vůz byl zákazníky nadšeně přijímán, takže v letech 2005 až 2013 se jej prodalo 415 000 kusů.

Nově přicházející Range Rover Sport přináší významný pokrok po všech stránkách. Především to je zlepšení chování při sportovní jízdě po silnici. Stručně tuto proměnu vyjádřil vedoucí projektu Range Roveru Sport za oblast pohonných jednotek Richard Fryatt: "Nový Range Rover Sport je mnohem více Range Rover i mnohem více Sport. Je to nejrychleji reagující Range Rover, ale současně je to po všech stránkách typický Range Rover se vším, co k tomu patří. Od modelu Range Rover jej jednoznačně odlišuje charakter s bezkonkurenční jízdní dynamikou při zachování vysoké úrovně pohodlí a bezpečnosti. U Range Roveru najdete všechny prvky výbavy nezbytné pro dosažení vrcholného komfortu na prémiové úrovni, nicméně důraz je u tohoto vozu kladen na dynamiku."

Přes konstrukční podobnost je 75 % dílů nového Range Roveru Sport odlišných od Range Roveru (pro upřesnění je ale třeba dodat, že třeba motor se bere za jeden díl). Cílem při konstrukci Range Roveru Sport bylo umožnit dostat vůz i řidiče až na samotný limit při sportovní jízdě na silnici i v terénu a přitom poskytnout všem cestujícím maximální komfort. Tomu bylo uzpůsobeno i nastavení veškerých řídicích systémů i reakce např. na pohyb pedálu plynu nebo změny rychlostních stupňů.

Ke zvýšení dynamiky samozřejmě zásadním způsobem přispěla i radikální změna nosné konstrukce. Stejně jako u Range Roveru se jedná o hliníkovou samonosnou strukturu, která je o 33 % lehčí než u předchozí generace při současném zvýšení tuhosti o 25 % a obdobnému snížení přenosu hluku a vibrací. Při výrobě využívá více než 50 % recyklovaného hliníku. Výsledkem použití hliníku spolu s díly vyrobenými z polymerů je citelné snížení hmotnosti celého vozu o 420 kg.

Také zavěšení kol a charakteristika adaptivního pérování jsou přes koncepční shodu s Range Roverem upraveny a jinak vyladěny s cílem dosáhnout maximální dynamiky. Výsledkem je automobil, který se navzdory terénnímu charakteru a velké výšce chová v zatáčkách jako sportovní auto. Napomáhají tomu rovněž nový, rychleji reagující zadní aktivní diferenciál (Dynamic Active Locking Differential) a systém rozdělení točivého momentu Torque Vectoring omezující tendenci k nedotáčivosti, spolu s upravenou charakteristikou pérování i řízení s elektrickým posilovačem.

Zřejmě nejkontroverznějším prvkem nového Range Roveru Sport jsou pneumatiky. Všechny vozy jsou vybaveny speciálně vyvinutými pneumatikami Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico. Jedná se o celoroční pneumatiky typu Mud&Snow, což má výhodu, že se nemusejí měnit nejen při změně počasí, ale ani při vjezdu do terénu. Podle techniků Range Roveru se jedná o rozumný kompromis zaručující potřebné parametry jak v zimě, tak v létě.

Hned po usednutí se potvrzuje, že byla mimořádná péče věnována sedadlům, protože komfortní jízda začíná právě u nich. Jsou skutečně skvělá, jenže vpředu je poměrně málo místa pro nohu u středové konzole, což je zřejmě jediná výtka, kterou k tomuto vozu mám. V tomto ohledu je pohodlí na zadních sedadlech na vyšší úrovni.

Po skončení prezentace jsme dostali i fotografie všech tří modelů nesoucích označení Range Rover, tedy Range Rover, Range Rover Sport a Range Rover Evoque. Už na první pohled je jasné, že mezi dvěma posledními je stále ještě poměrně velká mezera. Je tedy zřejmé, jakým směrem se bude další vývoj této řady vyvíjet. A co nám na to řekli zástupci Land Roveru? Přesně podle očekávání: usmívali se. Ale jak řekl Mike Wright - od Land Roveru toto zdaleka není poslední novinka, s níž se seznamujeme.