name | autoweek.cz

Range Rover Sport: jízda první třídou

Range Rover Sport: jízda první třídou

20.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

U Land Roveru ukazují, že pro jejich auta není žádná překážka neřešitelnou. Dokonce ani Boeing 474. S novým Range Roverem Sport jsme opravdu překonali i ty nejtěžší překážky a nakonec projeli Jumbo Jetem.

Hned po usednutí do nového Range Roveru Sport se potvrzuje, že byla mimořádná péče věnována sedadlům, protože komfortní jízda začíná právě u nich. Jsou skutečně skvělá, jenže vpředu je poměrně málo místa pro nohu u středové konzole, což je zřejmě jediná výtka, kterou k tomuto vozu mám.

Vyjíždíme od dostihového závodiště ve Feltenhamu směrem do Jižního Walesu. Jízda malebnou krajinou po úzkých uličkách a klikatých venkovských cestách neposkytuje moc šancí ocenit jízdní vlastnosti ale i za těchto podmínek jasné, že ovladatelnost vozu je vynikající stejně jako komfort.

To průjezd divokou krajinou výcvikového střediska britské armády Sennybridge už byl mnohem zajímavější a více vypověděl o dynamice vozu, i když bylo potřeba neustále dávat pozor na statisíce ovcí nejen kolem silnice, ale i na ní. Rozbitá štěrková cesta na konci tohoto úseku, připomínající Akropolis Rallye, už prokázala i schopnosti elektronických systémů bdících nad bezpečností.

Návrat na širší anglické silnice s hustým provozem a přísnými rychlostními limity, hlídanými všudepřítomnými radary, umožnil prověřit především schopnosti aktivního tempomatu. Před závěrem celodenního ježdění ale přišel jeden z vrcholů prezentace - areál Eastnor s vyhlášeným střediskem programu Land Rover Experience.

V lesích a na loukách u Eastnor Castle má Land Rover k dispozici 50 km nejrůznějších typů náročných cest a speciálně připravených terénních překážek. Tady na lesních cestách nám instruktoři tohoto programu dokázali, že Range Rover Sport je nejen kombinací luxusu a sportovního charakteru, ale s využitím všech prvků jedinečného systému Terrain Response 2 také bezkonkurenční ve své kategorii při překonávání terénních překážek.

Anglie těchto dní prožívá vlnu veder, jakou zde nikdo nepamatuje. V důsledku toho se nekoná jízda po mokré trávě, ale místní lesy s prudkými svahy nabízejí dostatek příležitostí vyzkoušet vůz ve skutečně extrémních podmínkách.

Pro tým Land Roveru ale ani osvědčené překážky nebyly pro ukázku schopností Range Roverů Sport dostatečné. Proto nás vyslali i přímo do lesa mezi stromy. Jízda z neupravených, před tím nikým neprojetých srázů byla chvílemi skutečně natolik extrémní, že byla i za hranicí možností systému pro automatické sjíždění z kopce HDC (Hill Descent Control). Místy bylo třeba stát na brzdě a jen pomalu spouštět vůz dolů a přitom podle pokynů instruktorů pozvolna vůz směřovat mezi stromy.

Ač se to zdá těžko k uvěření, tým Land Rover Experience nám opět připravil řidičský zážitek vymykající se ze všeho, co jsme dosud zažili. To vše s jedním z nejluxusnějších aut na trhu vybaveným standardními pneumatikami, a to dokonce i bez změny jejich tlaku. Range Rover Sport nám v Eastnoru prokázal, že zvládne mnohem náročnější terén, než do jakého se s ním jeho majitel odváží vyjet.

Kromě dalších terénních kousků samozřejmě nemohlo chybět ani hluboké brodění, dokládající nejen schopnosti vozu s rekordní hodnotou hloubky ponoru 850 mm, ale i přednosti zcela nového systému výstrahy před překážkami i zobrazení hloubky ponoru Wade Sensing (jedná se o naprostou novinku v rámci celého automobilového průmyslu).

Seznámení s novým Range Roverem Sport pokračovalo druhý den tentokrát na širších silnicích a dálnicích střední Anglie. Zde už bylo možné posoudit i vynikající dynamické vlastnosti vozu i úspěšnost jeho boje elektroniky s nedotáčivostí (samozřejmě s ohledem na to, že jeho hmotnost přesahuje 2115 kg).

Skutečně neuvěřitelné je, jak Range Roverem Sport v zatáčkách odolává naklánění. Zvláště patrné je to při opakovaných změnách směru. Přitom při poměrně tvrdé charakteristice tlumení poskytuje nadprůměrný komfort i na silnicích plných děr (pravda - ty anglické nejsou v porovnání s těmi, s nimiž se setkáváme u nás, zdaleka tak velké ani hluboké).

V lesích u Batsfordu se i v horku podařilo najít hodně podmáčené cesty pro další sérii zkoušek Range Roveru Sport a činnosti jeho elektronických systémů.

Na závěr nám Land Rover opět dokázal, jaký význam u něj má kreativita. Celá akce skončila tak, že na ni nepochybně žádný z účastníků nikdy nezapomene.

U Kemble jsme vyjeli na plochu letiště Cotswold, kde na nás už jako poslední terénní překážka čekal nákladní Boeing 747 Freighter. Po rampě vyjíždíme do jeho nákladového prostoru v zádi. Uvnitř po stranách stojí rozestavěné Defendery, které po stěnách s velkými náklony objíždíme, přičemž vzdálenost mezi vozy se sklopenými zrcátky lze místy měřit maximálně na milimetry. Vyjíždíme vzhůru do prostoru první třídy, kde, na stole nechybí ani láhev sektu. Po ojedinělém pohledu do kokpitu jumba přes přední okno vozu se skláníme prudce dolů, abychom sjeli opět dolů na plochu.

A aby toho nebylo dost, letadlem projíždíme ještě jednou, tentokrát napříč. Výjezd vzhůru po rampě už je zábavou, ale nájezd na sjezdovou rampu, strmě padající dolů, úplně naslepo je dalším nezapomenutelným zážitkem lákajícím k zopakování.

Úplným rozloučením s Range Roverem Sport se stala projížďka po přistávací ploše letiště jako doklad sportovní charakteristiky tohoto nejrychlejšího vozu, nesoucího značku Range Rover.  Prudký rozjezd do 100 mph (160 km/h), následně ostré zabrzdění a v opačném směru zkouška maximální rychlosti. Akcelerace i brzdění dokládají úžasnou stabilitu vozu, ale také to, že vše je plně pod kontrolou elektroniky a řidič sám dává vlastně jen prvotní pokyn k akci.

Dva náročné dny ve střední Anglii a Jižním Walesu prokázaly, že novinka plní svůj cíl. Je v terénu skutečným Range Roverem i výtečným sportovním vozem na silnici, a to vše v kombinaci s ojedinělou mírou komfortu.

Je pravdou, že rozdíl mezi Range Roverem a Range Roverem Sport poznáte okamžitě po nastoupení do vozu. Jsou to automobily se zcela odlišným charakterem, vyvolávající naprosto odlišné pocity a oslovující úplně jiný typ zákazníků.