name | autoweek.cz

Šéf Renaultu odchází

Šéf Renaultu odchází

30.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Z Paříže přišla překvapující zpráva - šéf Renaultu Carlos Tavares odchází! Stalo se tak krátce poté, kdy dal jasně najevo, že je nespokojen s tím, že mu Carlos Ghosn nedává šanci k dalšímu postupu.

Nejvyšší výkonný šéf Renaultu a druhý nejmocnější muž francouzské automobilky Carlos Tavares (55) nedávno v rozhovoru pro agenturu Bloomberg nepřímo naznačil, že by rád vedl General Motors nebo Ford: "Mé zkušenosti by se mohly hodit pro jakoukoliv automobilku. Proč ne pro GM? Byl bych poctěn, kdybych mohl řídit společnost jako je GM."

Vyznělo to jako překvapující výtka vůči Carlosu Ghosnovi, stojícímu v čele Renaultu, Nissanu i Aliance obou společností v souvislosti s tím, že Ghosn (59) nemá v úmyslu v nejbližší době žádnou ze svých vedoucích funkcí opustit.

Už tehdy se uvažovalo o tom, že Tavares má v úmyslu naznačit, že je vážným kandidátem na post Dana Akersona (64) nebo Alana Mulallyho (68). Tisková oddělení obou amerických koncernů ale tvrdí, že s Tavaresem o jeho případném angažování nejednají. Tavares každopádně prokázal, že je nejen velmi schopným manažerem, ale také mimořádně silnou osobností.

Renault ve strohé tiskové zprávě jen ohlásil Tavaresův odchod s tím, že většiny jeho povinností se prozatímně ujímá Carlos Ghosn. Podle této zprávy Tavares odchází proto, aby se mohl věnovat svým vlastním projektům. Tavares sám se ke svému odchodu nijak nevyjádřil.

Tavares se řízení Renaultu ujal v roce 2011, když musel rezignovat Patrick Pélata poté, co byli na základě špionážního skandálu neoprávněně suspendováni tři vedoucí pracovníci Renaultu. Všeobecně se tehdy předpokládalo, že Pélata byl obětován, aby byl zachráněn Ghosn.

Carlos Tavares přišel k Renaultu v roce 1981 jako inženýr do testovacího oddělení. V roce 2004 se stal výkonným vicepresidentem aliančního partnera Nissanu.

Před návratem k Renaultu Tavares od roku 2009 řídil činnost Nissanu v Severní Americe. Nissan je ze 43,4 % vlastněn Renaultem. V době hospodářské krize se Tavaresovi podařilo proměnit ztrátu Nissanu North America ve výši 0,5 miliardy dolarů za fiskální rok 2009 v zisk 2,2 miliardy dolarů za rok 2010. To je pro muže usilujícího o vedoucí post v americké automobilce nepochybně dost dobrá vizitka.

Pod Tavaresovým vedením Renault dosahoval navzdory krizi překvapující ekonomické úspěchy. V prvním pololetí letošního roku Renault navzdory poklesu počtu prodaných vozů vykázal překvapivě zisku mj. díky Tavaresově strategii snižování mzdových nákladů a udržování vyšší prodejní ceny vozů než konkurence, usilující o zákazníky za cenu podbízivých slev. Renaultu rovněž pomáhá i snaha prodávat více aut mimo Evropu ve snaze snížit svou závislost na domácím trhu.

Právě Tavares dokázal takřka nemožné, když v březnu přinutil francouzské odbory přijmout plán úsporných opatření zahrnující snížení počtu zaměstnanců o 17 % (tj. o 7500 míst) výměnou za příslib, že v následujících třech letech nebude uzavřen žádný domácí závod.

V době, kdy Carlos Ghosn vše vsadil na elektromobilitu, což Renault zatím přišlo na 4 miliardy eur, Tavares prosazuje nové inovativní modely. Prvním z nich, který už přišel na trh, je crossover Renault Captur.

Tavares před rokem ohlásil i úmysl posílit postavení Renaultu uvedením dvou značek umožňujících prodej vozů s vyšší ziskovostí jako protiváhu k veleúspěšné levné značce Dacia. První má být revitalizovaný výrobce sportovních aut Alpine a druhou nově vytvořená luxusní značka Initiale Paris. Alpine byla pro Tavarese i srdeční záležitostí, protože je velkým příznivcem motoristického sportu. Ve volném čase se účastní různých podniků. Letos např. startoval v Rallye Monte Carlo historických vozidel právě s berlinettou Alpine-Renault.

Během Tavaresova vedení Renault rovněž prohloubil svou spolupráci s ruskou automobilkou AvtoVAZ a připravuje se podstatné rozšíření partnerství s čínskou společností Dongfeng Motor Group.